بهترین فیلم‌های تاریخ با موضوع فرار از زندان

- ۰۷ میزان ۱۳۹۱

فرار از زندان با همه استرس‌ها، هیجان‌ها و حاشیه‌هایی که دارد، یکی از بهترین سوژه‌ها برای به تصویر کشیده شدن، روی پرده سینماهاست. یک عده زندانیان، پای ثابت چنین فیلم‌هایی هستند؛ اما تفاوت همیشه در نوع فرار و روش‌ها و و نقشه‌هایی است که این زندانی‌ها از آن‌ها برای عبور از میله‌های زندان و رسیدن به دنیای آزاد، استفاده می‌کنند. در لیستی که سایت مووی وب به تازه‌گی اعلام کرده، با فیلم‌های پُرفروشی آشنا می‌شویم که بهترین فرار از زندان‌ها را به تصویر کشیده‌اند.
رستگاری از شاوشنگ
The Shawshank Redemption
کارگردان: فرانک دارابونت
بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتن و کلانسی براون
در صدر لیست بهترین فیلم‌هایی که درباره زندان و فرار از آن ساخته شده است، می‌توان اسم رهایی از شاوشنگ را دید. این فیلم، رتبه اول در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDB را هم دارد. «اندی» و «رد» که در زندان ایالتی شاوشنگ زندانی هستند، تصمیم به فرار می‌گیرند. اندی با یک چکش کوچک که در کتاب انجلیش پنهان کرده بود، ۲۰ سال سوراخی را می‌کَند و از آن تونلی می‌سازد تا از بند رها شود.
«رهایی از شاوشنگ» یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست که از روی کتابی با همین عنوان ساخته شده است.

فرار به سوی پیروزی
Escape to Victory
کارگردان: جان هاستون
بازیگران: سیلوستر استالونه، دومارک پله، مایکل کین، بابی مور، اسوالدواردیلایز و …
برای هر فرار، یک نقشه بی‌کم‌وکاست لازم است. در این فیلم هم عده‌یی از زندانیان فرانسوی نقشه می‌کشند تا با نگهبانان زندان مسابقه فوتبال بدهند و از این طریق فرار کنند. وقتی مسابقه با نتیجه ۴ ۴ تمام می‌شود، تماشاگران سکوها را به‌هم می‌ریزند و بعد از درگیر شدن سربازها با نگهبان‌ها، زندانیان با لباس‌های غیر ورزشی از آن‌جا فرار می‌کنند. از نکات جذاب این فیلم، حضور بازیکن حرفه‌یی فوتبال یعنی «پله» و هنرمند مشهور سینمای رزمی یعنی «سیلوستر استالونه» در کنار بقیه بازیگران است.
فرار از آلکاتراس
Escape From Alcatraz
کارگردان: سیگل
بازیگران: کلینت ایستوود، پاتریک مک گوهان، رابرتس بلاسم، جک تیبو، فرد وارد، پل بنجامین، لاری هنکین، بروس م. فیشر و فرانک رونرزیو.
آلکاتراس یکی از مخوف‌ترین زندان‌ها در دنیاست. فیلم فرار از آلکاتراس درباره فرانک موریس است که تا به حال چندین بار اقدام به فرار کرده، اما هر بار زندانبان به او تذکر داده است که هیچ‌کس تا به حال از آن‌جا فرار نکرده و محال است کسی این کار را انجام بدهد. اما فرانک و دوستانش موفق می‌شوند این کار محال را انجام دهند.
کندن یک گودال، بیرون رفتن از کانال تهویه و گذر از خلیج به کمک قایق نجاتی که از بارانی‌های‌شان ساخته شده است، نقشه‌یی است که آن‌ها برای فرار کشیده اند. در حالی که همه فکر می‌کنند راه فراری از آلکاتراس نیست. آن‌ها می‌گریزند و یک سال بعد زندان برای همیشه بسته می‌شود.

فرار بزرگ
The Great Escape
کارگردان: جان استرجز
بازیگران: استیو مک کوئین، جیمز گارنر، ریچارد آتنبراو، جیمز دونالد، چارلز برانسون، دونالد پلیسنس، جیمز کابرن و …
امکان ندارد بحثِ فرار از زندان به میان بیاید و کسی از فیلم فرار بزرگ یاد نکند. ۷۶ زندانی انگلیسی در کشور آلمان، نقشه‌یی برای فرار می‌کشند. آن‌ها با کندن تونل زیرزمینی، اقدام به فرار می‌کنند. در این فرار عده‌یی کشته و عده‌یی دیگر دستگیر می‌شوند. «فرار بزرگ» با خشونت هرچه تمام‌تر به زندانیان نشان می‌دهد که فرار از زندان عاقبت خوشی نخواهد داشت. زندانیان دستگیرشده در این فیلم، یا پای چوبه دار می‌روند یا در کوره‌های آجرپزی، خاکستر می‌شوند.
محکوم شماره ۱۳
Conviet
کارگردان: باستر کیتون
در این فیلم یک اتفاق را شاهد هستیم. به جای آن‌که شخصیت اصلی یک زندانی باشد که قصد فرار دارد، با کسی به نام باستر کیتون روبه‌رو می‌شویم؛ گلف‌بازی که بر اثر اصابت توپ گلف به سرش، از هوش می‌رود و بر زمین می‌افتد. در همان هنگام، یک مجرم فراری او را پیدا کرده، لباس‌هایش را با او عوض می‌کند و بعد با خیال راحت تصمیم به فرار می‌گیرد. از آن طرف باستر با پوشیدن لباس متهم شماره ۱۳، حسابی به دردسر می‌افتد؛ متهمی که به اعدام محکوم است. این فیلم علاوه بر فرار، یک تعقیب و گریز عالی را هم به تصویر می‌کشد.

طولانی‌ترین یارد
The Longest Yard
کارگردان: رابرت آلدریچ
بازیگران: برت رنولدز، ادی آلبرت، ادلاتر، مایکل کانراد، جیم همپتن، هاری سیزر، جان استید من و چارلز تاینر.
کاراکتر اصلی این فیلم، یک ستاره خلافکار فوتبال امریکاست که به دلیل ضرب‌وجرح، به یک سال حبس محکوم می‌شود.نگهبانان زندان، بعد از درگیری که پل راه می‌اندازد، او را راهی یک سلول آهنی می‌کنند؛ اما در همین هنگام، فوتبالیست بودن او به دادش می‌رسد، چرا که رییس زندان قصد دارد یک تیم فوتبال زندانیان راه بیاندازد. بازی فوتبال و تبانی هر دو طرف، راه فرار را برای بقیه باز می‌کند.

کنت مونت کریستو
The Count of Monte Cristo
کارگردان: کوین رینولدز
بازیگران: جیم کاویزل، داگمار ادومینچیک، گای پیرس و …
فیلم‌نامه «کنت مونت کریستو»، بر اساس کتابی با یک ماجرای جنایی واقعی نوشته شده است. ماجرای کتابی که الکساندر دوما آن را نوشته است، در زمان هیتلر اتفاق می‌افتد. داستان درباره ادموند دانتس است؛ دریانورد زندانی و مسافری مرموز که به دلایلی به زندان می‌افتد. او در آن‌جا با مردی آشنا می‌شود که نقشه گنج دارد. ادموند زمانی که آن مرد می‌میرد، جسدش را مخفی می‌کند و خودش به جای او توسط ماموران به دریا انداخته می‌شود و فرار می‌کند. این یکی از هوشمندانه‌ترین فرارهایی است که در سینما به تصویر کشیده شده است.

قطار سریع‌السیر نیمه‌شب
Midnight Express
کارگردان: آلن پارکمر
بازیگران: براد دیویس، رندی کوئید، جان هرت، آیرین میراکل، یوهاپکینز، پائولو بوناچلی، نوربرت وایسر و پل اسمیت.
«بیلی هیز» با دو کیلوگرام مواد مخدر در فرودگاه دستگیر می‌شود و دادگاه عالی، او را به زندانی مخوف می‌فرستد؛ جایی که باید ۴ سال از زنده‌گی‌اش را آن‌جا بگذراند.
بیلی در دادگاه تجدید نظر به ۳۰ سال حبس محکوم می‌شود و همین مساله او را به فکر فرار می‌اندازد. نقشه فرار توسط خبرچین به گوش نگهبانان می‌رسد و به همین دلیل فرار او کنسل می شود، اما بیلی با رفتن به بخش زندانیان روانی می‌تواند از زندان فرار کند.

پاپیون
Papillon
کارگردان: فرانکلین جی شافنر
بازیگران: داستین هافمن، استیو مک کوئین، ویکتور جولی، آنتونی زرب.
پاپیون فیلمی است که بر اساس یک رمان واقعی از هنری چاریر ساخته شده است. هنری چاریر که در این فیلم به پاپیون معروف است، به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد، اما خودش را کاملاً بی‌گناه می‌داند. پاپیون بعد از آشنایی با دگا که یک جاعل حرفه‌یی است، برای چندمین بار تصمیم به فرار می‌گیرد و موفق می‌شود از جزیره شیطان بگریزد.
در ابتدای این فیلم شاهد آن هستیم که زندانیان در جایی زنده‌گی می‌کنند که آزادی در آن معنایی ندارد، اما پاپیون همانند پروانه‌یی که روی بازویش نقش بسته است، دنبال راه فرار است؛ فراری که دست آخر او را به یک قایق شکسته، جدال با تمساح و … می‌رساند.

بازداشتگاه ۱۷
STALAG
کارگردان: بیلی وایلدرچ
بازیگران: ویلیام هولدن، دان تیلر، اوتوپرمینجر، پیتر گریوز، نویل براند و سیگ رومان
بازداشتگاه ۱۷ شاید در نگاه اول یک فیلم جنگی به نظر برسد، اما این فیلم درباره اسیران جنگی است که دل‌شان می‌خواهد زنده بمانند و به همین دلیل، دست به فرار می‌زنند. این اسیران نیروهای امریکایی هستند که در سلول‌های انفرادی آلمان‌ها اسیر شده‌اند و تصمیم دارند از آن‌جا بگریزند.
تلخی بعضی از صحنه‌های فیلم آن‌قدر زیاد است که تماشاچی‌ها را حسابی متاثر می‌کند. مسوول بازداشتگاه آلمان‌ها، به طرز شگفت‌انگیزی باهوش است و هر بار راه فرار زندانیان را می‌بندد و آن‌ها را تیرباران می‌کند. «بازداشتگاه ۱۷» را می‌توان تلخ‌ترین فرار از زندان نامید.

منبع: www.bartarinha.ir

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.