پیکر تکه‎تکۀ زبیر حاتمی به خاک سپرده شد/ «پسرم تو هیچ گناهی نکرده بودی؛ چرا ترا کشتند؟»

گزارشگر:دو شنبه 1 جدی 1393 - ۳۰ قوس ۱۳۹۳

احمد زبیر حاتمی تصویربردار شبکۀ تلویزیونی میترا که در حملۀ انتحاری بر مرکز فرهنگی فرانسه زخم برداشته بود، بامداد روز یک‎شنبه در کابل درگذشت.
پیکر تکه‎تکۀ آقای حاتمی دیروز یک‎‌شنبه در حالی‌که با آه و ناله مادر و خانواده‌اش همراه بود، از منزلش در یکی از مناطق فقیرنشین کابل تشییع شد. از میان انبوه جمعیت این صدا همراه با گریه و ناله به گوش می‌رسید: «پسرم تو هیچ گناهی نکرده بودی؛ چرا ترا کشتند؟»mnandegar-32
در مراسم به خاک سپاری این تصویربردار، دها تن از روزنامه‎نگاران، فرهنگیان، اعضای جامعۀ مدنی، مقام‎های حکومتی و خانوادۀ او اشتراک کرده بودند.
زبیر حاتمی که ۲۳ سال داشت، ده روز پیش برای پوشش تیاتر «تپش قلب؛ سکوت پس از انفجار»، به مرکز فرهنگی فرانسه رفته بود که در این برنامه فرد انتحاری خودش را منفجر ساخت و در نتیجۀ آن یک خبرنگار و تصویر بردار دیگر این شبکه زخم برداشته و یک شهروند خارجی کشته شد.
زبیر حاتمی بعد از ده روز تلاش در میان مرگ و زنده‌گی، دیروز در بیمارستان ایمرجنسی کابل درگذشت.
بعد از مراسم خاک‌سپاری زبیر، عبدالجبارآریایی رییس شبکۀ تلویزیونی میترا پیام تسلیت عطامحمد نور والی بلخ و صاحب امتیاز این تلویزیون را به خوانش گرفت.
در پیام آقای نور آمده بود: «خبر درگذشت زبیر حاتمی تصویر بردار تلویزیون میترا و از فعالان عرصۀ رسانه‌یی کشور، سبب اندوه بی‌پایانم شد.
در پیام والی بلخ آمده است: من این جوان را در جریان کارهای رسانه‌یی‌اش بارها دیده بودم که برخورد نیک و اخلاق حمیده در سیمایش هویدا و متبلور بود. مرگ حق است و اما مرگ این جوان نامراد که هنوز نخستین گام‌های دوران جوانی‌اش را طی می‌کرد، بسی دردناک و جان‌سوز است.»
در این پیام همچنان آمده است: «زبیر در جریان حملۀ انتحاری در تالار همایش‌های فرهنگی لیسه استقلال شدیداً مجروح شد، با آنکه تلاش‌هایی به خرچ دادم تا راه‌های به‌تری برای مداوای او جست‌وجو کنم که سوگ‌مندانه موفق نشدم. مقدرات الهی همین بوده که بی‌شک باید به اراده حضرت حق تن دهیم.»
آقای نور در ادامۀ پیام خود گفته بود: من عمیق‌ترین مراتب تسلیت و هم‌دردی خود را با خانوادۀ گرامی و مادر دردمند و زجر دیدۀ زبیر حاتمی شهید، خانوادۀ رسانه‌یی کشور، مسوولان و کارمندان محترم تلویزیون میترا و کافه مردم عزیز کشور، ابراز داشته، برای زبیر حاتمی جوان‌مرگ، بهشت برین و به باز ماندگانش صبر جمیل استدعا می‌دارم.
او گفته که من خود را در کنار خانواده زبیر حاتمی پنداشته و خود را شریک این غم بزرگ می‌شمارم و برای حمایت و هم‌کاری خانواده ایشان از هیچ تلاش و کمکی دریغ نخواهم کرد.
در این حال، سیمین حسن‌زاده معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز پیام تسلیت و غم شریکی این وزارت را به خوانش گرفت.
بانو حسن‌زاده گفت: خانوادۀ مطبوعات برای آزادی رسانه‌ها در جریان سال‌های گذشته قربانی‌های بی‌شماری داده اند که شهادت زبیر نخستین و واپسین آن نخواهد بود.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان را دشمنان مردم افغانستان دانسته گفت: این گروه بالای هیچ کسی رحم نکرده است.
بانو حسن زاده گفت که طالبان با تغییر رویکرد جنگی خود این بار خواسته اند تا رسانه‌ها و فعالان رسانه‎یی را هدف قرار دهند.
او از تمامی خبرنگاران خواست تا در برابر بی‌عدالتی ایستاده‌گی کرده و همواره آمادۀ قربانی باشند.
نهادهای رسانه‌‎یی افغانستان در واکنش به حمله طالبان نشر خبرهای این گروه را تحریم کردند.
مجیب خلوتگر، رییس موسسه «نی، حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان» در پایان مراسم خاکسپاری به خبرنگاران گفت: «رسانه‌های افغانستان سر از این تاریخ از نشر گزارش‌ها و خبرهای مربوط به طالبان الی پایان حملات تروریستی بر افراد ملکی و خبرنگاران خودداری می‌ورزند».
در یک قطعنامه‌یی‌که از سوی نهادهای خبرنگاری پخش شده آمده است که هیچ رسانه‌یی در افغانستان از طالبان در خبرها و گزارش‌ها نقل قول نکنند. قطعنامه از حکومت نیز خواسته است تا کمیته‌یی را برای کمک به زخمی‌ها و مصدومین کارمندان رسانه‌ها، ایجاد کند.
اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان درگذشت آقای حاتمی را به خانواده رسانه‌یی افغانستان تسلیت گفته است. در اعلامیه‌یی که توسط دفتر مطبوعاتی ارگ منتشر شده، آمده است که رییس‌جمهور غنی از مرگ این عضو رسانه‌های افغانستان متاثر شده است.

در این اعلامیه هم‌چنان آمده است: تروریستان نه به افراد ملکی رحم دارند و نه هم احکام شرعی و قوانین جنگی را رعایت می‌کنند.
در این مراسم پیام عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز خوانده شد که در آن آقای دوستم مراتب تسلیت و سوگ‌واری خود را به خانواده و دوستان زبیر حاتمی ابراز داشته بود.
قرار است مراسم فاتحۀ زبیر حاتمی امروز از ساعت ۱:۳۰ الی ۳:۳۰ پس از چاشت در مسجد شیرشاه سوری برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.