وزارت مهاجرین افغانستان: اخراج مهاجران از ایالت خیبر پشتونخواه عملی نیست

گزارشگر:چهار شنبه 3 جدی 1393 - ۰۲ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3دستور اخراج حکومت ایالتی خیبرپشتونخوای پاکستان باعث نگرانی مهاجران افغانی از این ایالت شده، اما دولت افغانستان گفته که این تصمیم عملی نیست.
اخیراً کابینه ایالتی خیبرپشتونخوا در پی حمله مهاجمان به یک مدرسه نظامی که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰ نفر شد، اعلام کرد که مهاجران باید ظرف یک ماه این ایالت را ترک کنند.
اسلام‌الدین جرأت سخنگوی وزارت امور مهاجران گفته که براساس توافقنامه سه‌جانبه بین افغانستان، پاکستان و سازمان ملل، مهاجران افغانی تا آخر سال ۲۰۱۵ در پاکستان خواهند ماند.
او گفت که فکر نمی‌کند که اسلام آباد تصمیم حکومت ایالتی خیبرپشتونخوا را تایید کند و اگر تایید کند، دولت افغانستان برای بازگشت حدود یک میلیون مهاجری که در این ایالت زنده‌گی می‌کنند، آماده‌گی ندارد.
شمار مجموعی مهاجران افغانی در پاکستان به دو میلیون و ششصد هزار نفر می‌رسد که از آن جمله یک میلیون نفر بدون مدارک قانونی اقامت در این کشور به سر می‌برند.
سخنگوی وزارت امور مهاجرین گفت که تصمیم اخیر حکومت ایالتی خیبرپشتونخواه برای دولت افغانستان چندان جای نگرانی ندارد، چرا که این تصمیم بدون تایید دولت مرکزی پاکستان اجرایی نخواهد شد.
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه گفته که تا حال از سوی دولت پاکستان هیچ گونه اطلاع رسمی در خصوص اخراج پناهجویان افغان از این کشور دریافت نکرده است.
اما انتشار تصمیم اخیر کابینه ایالتی خیبرپشتونخواه نگرانی‌های زیادی را در میان مهاجران افغان در این ایالت برانگیخته است.
شماری از مهاجران به بی‌بی‌سی گفته‌اند که خروج آنها در ظرف یک ماه از پاکستان به دلایل مختلف بسیار دشوار است.
سرمای زمستان، ناامنی، بیکاری در افغانستان و آماده شدن برای اسباب‌کشی به داخل کشور، از دشواری‌هایی است که آنها در این زمینه برشمردند.
برخی از آنها گفته‌اند که در پی سی و پنج سال زنده‌گی در پاکستان، زمینه کار و زندگی در این کشور برای آنها فراهم شده و حالا مشکل است که در عرض یکماه، بتوانند زندگی جدیدی را در کشور خود آغاز کنند.
برخی از آگاهان امور در افغانستان معتقدند که پاکستان از حضور مهاجران افغان در این کشور به عنوان وسیله فشار سیاسی علیه دولت افغانستان استفاده می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.