ناتـو مأمـوریتش را در افغـانستان نیمه‎تمام گذاشت/فرمانده ناتو: ما مردم افغانستان را از تاریکی بیرون آوردیم

گزارشگر:دو شنبه 8 جدی 1393 - ۰۷ جدی ۱۳۹۳

پس از ۱۳ سال جنگ، ناتو روز یکشنبه طی مراسمی در کابل رسماً به عملیات نظامی‌اش در افغانستان پایان داد.
این مراسم به خاطر خطر حملات طالبان در کابل به صورت محرمانه برنامه‌ریزی شد و با حضور تعدادی از مقام‌های افغانستان و ناتو برگزار شد.
جنرال جان کمپبل، فرمانده امریکایی نیروهای بین‌المللی در افغانستانmnandegar-3 با تقدیر از دستاوردهای ۱۳ ساله جنگ با طالبان گفت: ما با یکدیگر مردم افغانستان را از تاریکی‌ها و ناامیدی بیرون آوردیم و به آنها امید به آینده دادیم. ما افغانستان را قوی‌تر و کشورمان را امن‌تر کردیم. امیدوارم در این غرور شریک باشیم و تاثیر مثبت این پیروزی را شاهد باشیم. راه پیش روی ما پرچالش است اما پیروز خواهیم شد.
فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان ( ایساف) یکشنبه آمار مثبتی را از اقدامات نیروهای جنگی خارجی در زمانی که این نیروها پس از ۱۳ سال مناقشه از این کشور خارج می شوند، ارایه کرد.
یانس استولتبرگ دبیر کل ناتو در بیانیه‌یی اعلام کرد : «دراین ماموریت پایان سال، ما ماموریت رزمی خود را در افغانستان خاتمه می‌دهیم و فصل جدیدی را در روابط خود با این کشور می‌گشاییم .»
وی همچنین اعلام کرد:« به مدد، تلاش‌های قابل توجه نیروهای ما، ما به هدفی که تعیین کرده بودیم دست یافیم. ما این کشور را با محروم کردن تروریست ‌ای بین المللی از یک پناهگاه، امن تر کردیم .»
وی در پایان گفت:« ما با تشکیل نیروهای مستحکم امنیتی که پیشتر در افغانستان وجود نداشت، این کشور را قدرتمندتر کردیم .»
اول جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی ماموریت نظامی نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان تحت رهبری امریکا (ایساف) پایان می‌یابد و ماموریت «آموزشی و حمایتی» ناتو جایگزین آن می‌شود.
ایساف از سال ۲۰۰۱ میلادی که ماموریت خود را در افغانستان آغاز کرده، ۳۴۸۵ تن از نیروهای نظامی خود را از دست داده است.
حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی خارجی که پس از پایان سال‌ جاری میلادی در افغانستان می‌مانند به طور مستقیم در مبارزات شرکت نخواهند کرد اما به ارتش و پولیس افغانستان در مبارزاتشان علیه طالبان کمک خواهند کرد.
هنگامی که در سال ۲۰۱۱ میلادی تعداد نیروهای خارجی به اوج خود رسید، حدود ۱۳۰ هزار نیرو از ۵۰ کشور عضو ائتلاف نظامی ناتو در افغانستان حضور داشتند.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا در سخنرانی روز کریسمس خود گفت: در چند روز آتی ماموریت نظامی ما در افغانستان پایان خواهد یافت. طولانی‌ترین جنگ ما به یک پایان مطمئن ختم می‌شود.
مراسم امروز واگذاری نهایی مسوولیت برقراری امنیت به ۳۵۰ هزار نیروی بومی را تکمیل می‌کند. نیروهای داخلی از اواسط سال گذشته میلادی مسوولیت امنیت کشور را به عهده دارند.پ
برخی از مقام‎های بلندپایۀ حکومت افغانستان، خروج نیروهای ناتو را شتاب‎زده و پیش از وقت خوانده اند. داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، اخیراً گفت که خروج ناتو از کشور عجولانه است.
شماری از تحلیلگران نظامی نیز معتقد استند که ناتو مأموریت خود را در افغانستان نیمه‎‌تمام گذاشته است. هم اکنون طالبان به گونۀ منظم به حملات شان علیه مردم و نیروهای امنیتی کشور ادامه می‎دهند و روز به روز تقویت می‎شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.