آلمان: خروج ناتو از افغانستان نقطۀ عطفی درتاریخ این کشور است

گزارشگر:سه شنبه 9 جدی 1393 - ۰۸ جدی ۱۳۹۳

دولت آلمان پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان را نقطه عطفی در تاریخ کشور دانست.
کریستیانه ویرتس یکی از سخنگویان دولت آلمان روز دوشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به روزهای پایانی سال ۲۰۱۴ و پایان یافتن ماموریت نظامی ناتو در افغانستان گفت: ناتو بعد از ۱۳ سال حضور نظامی در افغانستان به موفقیت‌های مهمی دست یافتmnandegar-3 اما برای رسیدن به هدف نهایی در این کشور همچنان راه طولانی در پیش داریم.
این مقام دولت آلمان به ادامه حضور برخی از نظامیان آلمان در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴اشاره کرد و تاکید کرد: ادامه ماموریت نظامیان خارجی از جمله سربازان آلمانی در افغانستان که با هدف ارایه آموزش‌های نظامی خواهد بود،حاوی این پیام برای دولت و مردم این کشور است که همچنان می‌توانند روی کمک ما حساب کنند.
در همین رابطه سباستین فیشر معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان نیز در سخنانی با اشاره به پیشرفت‌های بدست آمده در طول سال های حضور نظامیان خارجی در افغانستان ،افزود: به رغم حضور طولانی مدت نظامیان ناتو ما همچنان شاهد ناامنی، قاچاق گسترده مواد مخدر، فساد بالای اداری و مالی و همچنین ناکامی در روند برقراری صلح و آشتی بین طالبان و دولت این کشور هستیم.
رسانه‌های آلمان روز دوشنبه با توجه به پایان ماموریت نظامیان خارجی و آلمان در افغانستان با فرارسیدن روزهای پایانی سال ۲۰۱۴ به این نکته اشاره کردند که بعد از ۱۳ سال حضور نظامیان ناتو در افغانستان، طالبان در این کشور همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و بی ثباتی و ناآرامی کماکان حاکم است.
در سرمقاله‌های رسانه های آلمانی به صورت عمده این پرسش مطرح شده است که وقتی نیروهای نظامی بین المللی با تمامی امکانات خود بعد از ۱۳ سال حضور مستمر قادر به تامین امنیت کامل در افغانستان نبوده اند،نیروهای محلی چگونه قادر خواهند بود به تنهایی از پس از این ماموریت مهم برآیند.
در همین رابطه نتایج یک نظرسنجی در آلمان که در رسانه‌های این کشور منتشر شده نیز حکایت از این دارد که بیشتر مردم این کشور معتقدند ماموریت نظامی آلمان در افغانستان با موفقیت همراه نبوده و منجر به برقراری صلح و امنیت در این کشور نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.