آیساف تنها زنان و کودکان و افراد سالخورده را غیرنظامی می‌دانست

گزارشگر:چهار شنبه 10 جدی 1393 - ۰۹ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3نشریۀ آلمانی اشپیگل با انتشار گزارشی فاش کرد، نیروهای ناتو در افغانستان شبه‌نظامیان رده پایین و قاچاقچیان مواد مخدر را در لیست “اهداف مشروع” خود قرار داده بودند و به این ترتیب جان غیرنظامیان به خطر انداخته شد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه راشاتودی، آرشیف اطلاعات ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی امریکا که توسط اشپیگل بررسی شده نشان می‌دهد که ائتلاف بین‌المللی غرب در افغانستان لیست «کشتارهای هدفمند» در این کشور داشت. اسناد اسنودن متعلق به آژانس امنیت ملی امریکا، ستاد اطلاعاتی انگلیس و نیروهای ایساف بوده است.
این اطلاعات مربوط به کشتارهای هدفمند برای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بود که در آن زمان جنرال استانلی مک کریستال و جنرال دیوید پتریوس عملیات‌های امریکا را در اوایل دوران ریاست‌جمهوری اوباما هدایت می‌کردند.
به رغم انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پیروزی بر شبه‌نظامیان، «لیست کشتار» برای اولین بار نشان می‌دهد که نیروهای ناتو و امریکا نه‌تنها رهبران طالبان را هدف می‌گرفتند، بلکه اعضای سطح پایین این گروه را در سطح گسترده هدف قرار می‌دادند.
افشاگری‌های دیگر نشان می‌دهد در جریان عملیات‌ها تلفات غیرنظامی بالا بوده است و افراد محافظ، راننده و هر نوع فرد مذکر دیگری شبه‌نظامی محسوب می‌شد و نیروهای ایساف تنها زنان و کودکان و افراد سالخورده را غیرنظامی حساب می‌کردند.
یکی از افسران ایساف در گفت‌وگو با اشپیگل تصریح کرد: زمانی‌که ما می‌دانستیم تلفات غیرنظامی بالای ۱۰ تن است، فرماندهی ایساف در کابل درباره اینکه عملیات توجیه دارد یا خیر، تصمیم می‌گرفت.
جنرال پتریوس در اگست ۲۰۱۰ در جمع دیپلمات‌ها در کابل گفته بود که دست‌کم ۳۶۵ فرمانده شبه‌نظامی تنها ظرف سه ماه کشته شده‌اند که به طور متوسط چهارشنبه نظامی سه روز می‌شد.
یکی از اسناد نشان می‌دهد، «جنگ با ترور» شامل «جنگ با مواد مخدر» نیز بود و طبق برآورد آژانس امنیت ملی امریکا طالبان سالیانه ۳۰۰ میلیون دالر از تجارت مواد مخدر درآمد داشت. آنها، قاچاقیان را نیز به عنوان فرماندهان فعال شبه‌نظامی حساب کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.