هشدار از افزایش ناامنی‌ها

گزارشگر:دو شنبه 15 جدی 1393 - ۱۴ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3جان مک کین سناتور قدرت‎مند امریکایی در سفرش به کابل در روزهای کریسمس نسبت به افزایش تهدیدات تازه در افغانستان در سال جدید میلادی هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری رشد به نقل از «دیلی رکورد» سناتور جان مک کین گفت حملات طالبان از نوع حمله به یک مدرسه در پیشاور که در آن چندین کودک کشته و زخمی شدند در افغانستان افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که مأموریت نظامی امریکا و ناتو در افغانستان هفتۀ گذشته بعد از ۱۳ سال به پایان رسید و نیروهای افغانستان، امنیت روزانه کشور را به دست گرفتند.
۱۳ هزار نیروی نظامی امریکا که در کشور باقی مانده‌اند به همراه ناتو در ماموریت جدیدشان کار آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان را به عهده خواهند داشت.
جان مک‌کین که احتمالا رییس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا را به عهده خواهد گرفت، اعلام کرد: برای مبارزه با طالبان نیروهای نظامی خارجی بیشتری نیاز است.
او اخطار داد خطر ناامن شدن افغانستان به‌‎دست طالبان نظیر آنچه در عراق اتفاق افتاد وجود دارد.
سپردن وظایف کلیدی از نیروهای امریکایی و ناتو به‌نیروهای امنیتی افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان در یک نقطه حساس امنیتی، سیاسی و اقتصادی به‌سر می‌برد.
مک کین تأکید کرد افغانستان در یک تقاطع حساس تاریخی قرار دارد که ممکن است ناامنی‌ها افزایش یابد و دستاوردهای بعد از ۱۱ سپتمبر در افغانستان با تهدید مواجه شود.
بزرگ‌ترین چالشی که بعد از ترک نیروهای خارجی افغانستان را تهدید می‌کند افزایش خشونت‌های ناشی از طالبان است؛ نیروهای امریکایی و خارجی باقی مانده حمایت‌های مالی و آموزشی خود به ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی افغانستان به شمول ارتش و پولیس ملی را ادامه می‌دهند اما وضعیت امنیتی افغانستان در هفته‌های آینده بدتر خواهد شد و با پایان یافتن زمستان و به روال سال‌های گذشته که طالبان حملات خود را افزایش می‌دهند حتی بدتر نیز خواهد شد.
برای کمک به افغانستان در مقابله با این تهدید دولت اوباما تصمیم گرفت ۱۰۰۰ نیروی امریکایی دیگر را به ۱۰۰۰۰ نیرویی که قبلا اعلام کرده بود اضافه کند. با این وجود کل نیروهای مشترک امریکا و ناتو که قرار است در افغانستان بمانند، کمتر از یک دوازدهم ۱۴۰ هزار نیروی جنگی خارجی است که در سال ۲۰۱۱ در افغانستان حضور داشت.
نکته دومی که در افزایش ناامنی در افغانستان در سال ۲۰۱۵ نقش دارد مشخص نبودن مدت زمان همکاری افغانستان و پاکستان در مبارزه با طالبان که بعد حمله خونین ۱۶ دسامبر طالبان به یک مدرسه در پیشاور که در آن ۱۴۸ کودک کشته و زخمی شدند شکل گرفت، می‌باشد.
سومین تهدید برای افغانستان در سال ۲۰۱۵ شکننده بودن دولت وحدت ملی می‌باشد. اگر بنابر احتمالات ولو حداقل دولت وحدت ملی از هم بپاشد، افغانستان با افتادن در دام نفاق، قوم‌گرایی و تفرقه پارچه پارچه خواهد شد.
چهارمین تهدید، وضعیت نابسامان اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۵ می‌باشد.از سال ۲۰۰۱ به بعد اقتصاد افغانستان در یک رشد سریع وابستگی خاصی به کمک‌های خارجی پیدا کرده است.
با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، سطح کمک‌ها نیز افت می‌کند چرا که بسیاری از موسسات خارجی زیر چتر امنیتی ناتو و امریکا در افغانستان فعالیت می‌کردند.
و پنجمین عامل ناامنی بیشتر احتمالی در افغانستان در سال ۲۰۱۵، عدم موفقیت در تغییر الگوهای اقتصادی که از سال ۲۰۰۱، شروع شده می‌باشد. با کاهش کمک‌های خارجی اقتصاد کشور بیش از پیش به صادرات مواد مخدر مانند تریاک و هرویین وابسته خواهد شد.
با در نظرداشت موارد فوق می‌توان گفت سال ۲۰۱۵، سال توأم با چالش‌های زیادی برای افغانستان خواهد بود، اگرچه روزنه‌های امیدی نیز وجود دارد که دولت وحدت ملی بتواند با توسعه قدرت مشروعیت خود را گسترش دهد و دستاوردهای۱۳ ساله را حفظ کند.
اما، با افزایش حملات طالبان در ماه‌های پیش‌رو باید منتظر ناامنی بیشتر و تاثیر منفی آن بر اقتصاد و دولت وحدت ملی بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.