اولویت ناتو در سال ۲۰۱۵

گزارشگر:چهار شنبه 17 جدی 1393 - ۱۶ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3ناتو با ترک افغانستان اکنون در سال ۲۰۱۵ میلادی تمرکز خود را بر روی اروپا قرار داده و ایجاد نیروی جدید واکنش فوق العاده سریع به عنوان عامل بازدارنده در برابر روسیه به اولویت مهم این سازمان تبدیل شده است.
به گزارش اسوشیتدپرس، تحلیلگران بر این باورند که اولویت ناتو با ۲۸ عضو تشکیل نیروی واکنش فوق العاده سریعی در اروپا خواهد بود ولی سئوال اصلی این است که چه کسی هزینه لازم برای تشکیل این نیرو را خواهد پرداخت.
بر اساس این گزارش، دستور تشکیل نیروی چند ملیتی توسط باراک اوباما رییس جمهور امریکا و سایر رهبران ناتو در سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی صادر شد. این اقدام با هدف تامین امنیت کشورهایی بود که اقدامات روسیه در اوکراین آنها را تهدید کرده بود.
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو تشکیل نیروی جدید و سایر اجزای مربوط به ارتقای سطح قابلیت های ناتو را بزرگترین تجدید قوای مشترک دفاعی در بین اعضای این سازمان از زمان پایان جنگ سرد ارزیابی کرده است.
وی در این باره تاکید کرد که تشکیل نیروی واکنش سریع در اروپا به طور کامل و در زمان مقرر مهمترین اولویتش خواهد بود.در حالی که ناتو از ابتدای جنوری به طور رسمی از عملیات جنگی در افغانستان خارج شده به نظر می رسد مهمترین اولویت خود را بر اساس واقعیت های راهبردی جدید در اروپا قرار داده است. اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود و درگیری های شرق اوکراین و اینکه واکنش غرب در قبال این اقدامات چه باید باشد، تعیین کننده های اصلی اولویت های ناتو است.
مایکل براون تحلیلگر دانشگاه جورج واشنگتن در این باره تاکید کرد که «بزرگترین چالش ناتو در سال ۲۰۱۵ میلادی تمرکز بر پیشبرد ماموریت اصلی خواهد بود یعنی تضمین امنیت کشورهای عضو و ارتقای ثبات در اروپا.»
وی تصریح کرد: این یک چالش خواهد بود، به این دلیل که رهبران ناتو طی سال های زیادی به یک سیستم دفاعی مشترک و جمعی پایبند بوده اند، به این دلیل که روسیه مجموعه ای از تاکتیک های غیر متعارف را توسعه داده که نیاز به پاسخ های غیر متعارف دارد و به این دلیل که ناتو به مشارکت خود در فعالیت های آموزشی در افغانستان ادامه خواهد داد.
در واکنش به اقدامات مسکو، اوباما و سایر رهبران ناتو طرح آمادگی اقدام را تصویب کردند تا قابلیت های ناتو را ارتقا دهند.البته هنوز به درستی مشخص نیست چه کسی منابع مالی تشکیل این نیروی جدید در اروپا را پرداخت خواهد کرد. بسیاری امیدوارند که امریکایی ها بخش زیادی از هزینه های تشکیل این نیرو را پرداخت کنند و در عین حال برخی نیز نگاه ویژه ای به آلمان دارند. آلمان ثروتمندترین عضو ناتو و پرجمعیت ترین کشور در اروپا به شمار می رود.
در سال ۲۰۱۵ میلادی همچنین انتظار می رود تصمیماتی اتخاذ شود که چرخش نیروهای دریایی، هوایی و زمینی امریکا و متحدان آن ادامه یابد تا حضور بی وقفه این نیروها در کشورهای عضو ناتو که نزدیکی بیشتری به روسیه حفظ شود.
در سل ۲۰۱۵ میلادی دولت های عضو ناتو همچنین باید ذخایر سوخت، مهمات و سایر تجهیزات را در کشورهای خط مقدم افزایش دهند تا در صورت نیاز نیروهای واکنش سریع قادر به استفاده از آن باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.