فریاد پای‌ها را بشنویم!

گزارشگر:چهار شنبه 17 جدی 1393 - ۱۶ جدی ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3پاها را می‌شود جزوِ مظلوم‌ترین اعضای بدن شمرد که با وجود خدماتِ زیادشان معمولاً توجهی به وضع‌شان نمی‌شود، چون در بیشترِ مواقع داخل جوراب و کفش هستند و همین پنهان بودن، باعث غفلت از آن‌ها می‌شود؛ یعنی آن‌قدر که حواس‌مان به زیبایی و سلامتِ دست‌ها، پوست و اعضای دیگر بدن است، معمولاً به پاها نیست. اما این اعضا هم حرف‌های زیادی از سلامت دارند که با زبانِ بی‌زبانی ابراز می‌کنند. گاهی همین پاها وجود یک بیماریِ جدی را فاش می‌کنند. برای همین هرگز نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

پاهای همیشه یخچالی
وقتی هوا خوب و گرم هم است، گاه پاهای‌تان سرد و یخ زده‌اند، شاید کم‌خونی و کم‌کاری تیرویید در میان باشد. احساس سرمای زیاد در پاها ممکن است نشان‌دهندۀ مشکلاتی در گردش خون باشد. یعنی خونِ کافی به بخش‌های بیرونی بدن نمی‌رسد، در نتیجه سرمای بیشتری احساس می‌کنید. به طور کلی، این مشکل می‌تواند نشان‌دهنده سوخت‌وسازِ کُند بدن، کم‌کاری تیرویید، کم‌خونی و سندرم رینود (کاهش چشم‌گیر جریان خون در رگ‌های دست یا پا) باشد.
اگر مشکل با علایم دیگری مانند تغییر در رنگ پوست، تورم، بی‌حسی، خسته‌گی و خشکی پوست همراه باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سفیدی و کبودی انگشتان پا
این مشکل ممکن است نشان‌دهندۀ سندرم رینود باشد که معمولاً در انگشتان دست‌ها و پاها دیده می‌شود. به این ترتیب که هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد، انگشتان دست و پای فرد سفید و کبود و در نهایت قرمز و البته دردناک می‌شوند. در واقع، خروج از محیط گرم و ورود به محیط سرد باعث می‌شود که مویرگ‌ها منقبض شوند.
در نتیجه خون به اندام‌های بدن به‌خوبی نمی‌رسد و سرد و دردناک می‌شوند. بیماری رینود اختلالی در گردش خون در اندام‌های بیرونی بدن است که هنگام قرارگرفتن در معرض سرما و گاهی بر اثر اضطراب و فشارهای روحی بروز می‌کند. دلیل مشخصی برای این مشکل وجود ندارد.
خوش‌بختانه هرچند علایم این بیماری آزاردهنده است، بی‌خطر بوده و آسیبی به رگ‌ها و بافت‌های بدن نمی‌رساند. توجه داشته باشید که این مشکل لب‌ها، انگشت‌های دست و بینی را نیز درگیر می‌کند. توصیه می‌شود اگر مشکل بعد از مدتی رفع نشد، به پزشک مراجعه کنید.

کشیدن پاها روی زمین
اگر مدتی است که متوجه تغییراتی در گام‌های‌تان شده‌اید، یعنی بی‌اختیار پاهای‌تان را دنبال خودتان می‌کشید و احساس می‌کنید باید زانوهای‌تان را بیش از اندازه بالا بکشید تا نوک پاهای‌تان از زمین کنده شود، بهتر است بیشتر حواس‌تان را جمع کنید. کاهش بی‌سروصدای حساسیتِ پاها و کشیده شدنِ آن‌ها روی زمین ممکن است علامت ابتلا به دیابت باشد. این مشکل همچنین ممکن است علامت وجود عفونت و حتا اختلالات عصبی باشد.

منبع: jamejamonline

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.