امریکا به پاکستان: اگر با تروریسم مبارزه نکنید کمک‌ها را قطع می‌کنیم

گزارشگر:شنبه 20 جدی 1393 - ۱۹ جدی ۱۳۹۳

در حالی که انتقادها از پاکستان برای عدم مواجهه جدی این کشور در برابر تروریست‌ها و اقدامات آنها شدت گرفته است، امریکا به این کشور اخطار داده است که در صورت عدم فعالیت جدید در برابر تروریست‌ها کمک‌ها به این کشور را قطع خواهد کرد.
جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در اظهارات تازه خود از پاکستان خواسته تا تروریستان در این کشور را به دادگاه بکشاند.mnandegar-3
او گفته است: «ما از اقدامات حکومت پاکستان برای مبارزه با تروریسم استقبال می کنیم اما پاکستان باید گام های جدی‌تری را در این زمینه بردارد.»
جین ساکی می‌گوید که پاکستان باید در مورد چگونگی به دادگاه کشاندن تروریستان به امریکا وضاحت دهد.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم‌زمان هشدار داده است، در صورتی که پاکستان در این زمینه با امریکا همکاری نکند، کمک‌های غیر نظامی کشورش به پاکستان قطع خواهد شد.
مدرسه پنجپیر ده‌ها دانش‌آموز افغانستانی را اخراج کرد، مسوول مدرسۀ «پنجپیر» در ایالت خیبر پشتون‌خواه پاکستان تایید کرده است که شمار زیادی از دانش‌آموزان افغانستان که در این نهاد مصروف تحصیل علوم دینی بودند، اخراج شده اند.

نشریۀ اکسپرس تربیون نگاشته است که «مولانا محمد طیب الطاهری»، مسوول این مدرسه، اخراج این دانش‌آموزان را تایید کرده است.
این مدرسه در منطقه‌یی موسوم به «صوابی» از مربوطات ایالت خیبر پشتون‌خواه پاکستان موقعیت دارد و گفته می‌شود که دانش‌آموزان افغانستان، به کشورشان فرستاده شده‌اند.
آقای طاهری به این نشریه گفته است که در اخراج دانش‌آموزان افغانستان هیچ اجباری در کار نبوده و آنان از بازگشت به کشورشان خرسند بوده‌اند.
او در مورد شمار دقیق دانش‌آموزان افغانستان که از این مدرسه اخراج شده اند چیزی نگفته است.
چودری نثار علی خان، وزیر امور داخلۀ پاکستان نیز در پیوند به این موضوع گفته که مدارس دینی این کشور توسط کشورهای اسلامی منطقه تمویل می‌شوند.
گفته می‌شود که دانش‌آموزان افغانستان در این مدارس، به‌گونۀ رایگان تدریس می‌شوند.
دولت افغانستان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده است. فعالیت مراکز آموزشی دینی در پاکستان پیوسته با انتقادهای شدید جهانی رو به رو بوده است.
رییس‌جمهوری پاکستان قوانین مصوب پارلمان این کشور درخصوص اتخاذ تدابیر ضد تروریستی بیشتر را امضا کرد.
این قوانین که شامل مواردی از جمله ایجاد دادگاه نظامی برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با تروریسم است از سوی مجمع ملی و سنای پاکستان و با اکثریت آرا تصویب شده بود.
سخنگوی ریاست جمهوری پاکستان گفت که ممنون حسین، رییس جمهوری این کشور قوانین مصوب را دریافت و امضا کرده است. بدین ترتیب مصوبات پارلمان پاکستان وجهه اجرایی پیدا می‌کند.
قانون‌گذاران پاکستان سه شنبه لایحه محاکمه شبه نظامیان توسط دادگاه‌های نظامی را تصویب کردند؛ برنامه‌یی که پس از حمله طالبان به مدرسه پیشاور با هدف تحت فشار گذاشتن شبه‌نظامیان به خاطر حملات وحشیانه ارایه شده بود.
این قانون به مدت دو سال اعتبار دارد و در این مدت به ارتش اجازه می‌دهد تا هر فردی را که به انجام اقدامات تروریستی متهم شده، محاکمه کند.
اکثر سیاست‌مداران پاکستانی موافق اند که باید از دادگاه‌های نظامی برای سرکوب حملات طالبان استفاده شود چرا که دادگاه‌های مدنی بسیار وحشت‌زده و فاسد هستند و نمی‌توانند شبه‌نظامیان را محاکمه کنند. اما برخی از سیاستمداران نسبت به افزایش ناخوشایند قدرت‌های ارتش در پاکستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
ارتش اغلب متهم است که تنها گروه‌هایی را که در داخل دست به حمله می زنند، هدف می گیرد در حالی که دیگر گروه‌هایی را که به کشورهای همسایه همچون هند و افغانستان متمرکز هستند تحمل می کند.
در همین حال نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان گفت: این دادگاه‌ها اختیارات محدودی دارند. از دادگاه‌های نظامی علیه سیاستمداران، فرهیختگان، تجار، افراد رسانه‌یی یا شهروندان عادی استفاده نخواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.