گرمی سفرها و سردی دست‌آوردها

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 20 جدی 1393 - ۱۹ جدی ۱۳۹۳

هیأت پاکستانی‌یی که به دعوت رییس‌جمهور غنی به کابل آمده است هیچ تأثیری بر ایجاد ثبات در افغانستان ندارد.
آگاهان می‌گویند که در ترکیب این هیأت چهره‌هایی حضور دارند که طالبان به حرف‌های آن‌ها وقعی نمی گذارد و در دولت پاکستان هم از اهمیتی برخوردار نیستند.
یک هیأت از رهبران سیاسی پاکستان که از آنان به نام «پُرنفوذ سیاسی و مذهبی پاکستان» یاد شده است،mnandegar-3 برای رای‌زنی دربارۀ صلح و ثبات در منطقه، روز جمعه به کابل آمده‌اند.
بربنیاد برخی گزارش‌ها این هیأت عصر دیروز با رهبران دولت وحدت ملی به گونۀ جداگانه دیدار کرده است.
سفر این هیأت به دعوت رییس جمهور غنی صورت گرفته است.
هدف از این سفر، تقویت و گسترش روابط سیاسی میان افغانستان و پاکستان، اعتمادسازی و ایجاد هم‌آهنگی و هم‌سویی در راستای امنیت و صلح در افغانستان و پاکستان گفته شده است.
در ترکیب این سفر از محمودخان اچکزی، اسفندیار ولی، افراسیاب ختک شامل است.
پیش از این گفته شده بود که مولوی فضل الرحمان، که از آن به نام پدر معنوی طالبان یاد می‌شود، نیز عضو این هیأت خواهد بود. اما فضل‌الرحمان این هیأت را همراهی نمی‌کند.
اما آگاهان هیچ امیدی به تحرکات اخیر و سفر های پیهم هیات‌های پاکستانی و افغانستانی، از جمله واپسین سفر هیات پاکستانی به افغانستان ندارند.
فرهاد عظیمی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: آن‌چه از ترکیب این هیأت گفته شده، کسانی هستند که با طالبان دشمنی دارند و طالبان نظر این‌ها را نمی‌پذیرند.
آقای عظیمی می‌افزاید: این‌ها کسانی هستند که در دولت ملکی پاکستان سهیم‌اند و مذاکره با آنان نتیجه‌یی ندارد.
این عضو مجلس تأکید کرد: گفت‌و گوهای صلح باید با کسانی صورت گیرد که با طالبان هم‌فکر هستند و می‌خواهند این گروه را در افغانستان تقویت کنند. در عین حال نقیب‌الله فایق عضو مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در گفت‌وگو برای آوردن صلح، موضوع رفت و آمدها یک امر حتمی است که باید با جریان‌های موثر گفت‌وگو صورت گیرد.
آقای فایق می‌افزاید: «اما باید به ترکیب آن‌ها نگریسته شود که آیا کسانی هستند که به صلح باور داشته باشند، به هر دو کشور متعهد باشند و یا کسانی هستند که منافع شخصی‌شان در جنگ با طالبان زیان دیده است.»
اما این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: در ترکیب هیأت اعلام‌شده، چهره‌های تأثیرگذار برای آوردن صلح حضور ندارند.
آقای فایق تأکید می‌کند: «چون این آغاز کار است، نابلدی‌هایی را در پی دارد و اگر پیش برود، رهبران پاکستان و افغانستان خواهند فهمید که کی‌ها برای آوردن صلح موثر هستند.»
آقای فایق خطاب به رهبران دولت وحدت ملی می‌گوید که با چهره‌های حساسیت‌برانگیز و منفی‌یی که با مردم هر دو طرف مشکل دارند، نباید گفت‌وگو صورت گیرد؛ چون هیچ فایده‌یی در پی نخواهد داشت.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان می‌گوید: سفر این هیأت در مسایل سیاسی تأثیرگذار نخواهند بود. اما زمینه را برای مذاکرات بهتر مبنی بر چگونگی آیندۀ صلح در منطقه، پی‌ریزی خواهد کرد.
آقای رفیعی افزود: در ترکیب این هیأت شماری از چهره‌هایی که در پیوند به افغانستان نظر نیک دارند استند؛ اما از افراد تأثیرگذار در نظام سیاسی پاکستان متأسفانه هیچ‌کس مشمول این هیأت نیست.
رییس مجتمع جامعۀ مدنی تصریح می‌کند: «آرزومند هستیم پیام‌های اساسی و جدی در پیوند به آیندۀ صلح میان افغانستان و پاکستان و پیامدهای جنگ در این سفر مطرح شود.»
آقای رفیعی خاطر نشان کرد: اگر رهبران دولت وحدت ملی بحث آیندۀ تروریسم در منطقه را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند، می‌توانند بالای دولت پاکستان فشار وارد کنند تا حمایت دوام‌دار خود از طالبان را قطع کنند.
اما این همه در حالی است که دولت افغانستان پا به پای کرزی در زمینه گفت‌وگو با طالبان حرکت می‌کند و در عین نقشه راه می‌رود؛ نفشه‌یی که در سیزده‌سال گذشته سودی نداشته است. انتظار این بود که پادرمیانی کشور چین بتوند تحولی را در دوند گفت‌وگوها با پاکستان ایجاد کند اما تا کنون نشانی از این تحول نیست. اگرچه داکتر اشرف غنی در سفری که پاکستانی داشت به گونه مستقیم با نظامیان پاکستانی دیدار کرده است و تا کنون در چندین نوبت نظامیان پاکستانی هم وارد افغانستان شده اند که نتیجه این دیدار هاهم، در ظاهر امر به سود پاکستانی‌ها تمام شده است.
اگرچه ریاست جمهوری باور دارد که در این دیدارها و صحبت ها دست آوردهای قابل توجهی داشته است اما تا کنون به گونه ملموس دست آوردی دیده نمی‌شود. در حین حال، هم‌زمان با انتشار خبر سفر مولانا فضل الرحمان، رییس جمعیت علمای پاکستان، و شماری دیگر از رهبران مذهبی و سیاسی این کشور به افغانستان، شماری از فعالان مدنی در کابل دست به اعتراض زدند.
معترضان با شعارهای ضد پاکستانی از دولت وحدت ملی خواستند تا از هرگونه معاملۀ پنهانی با پاکستان خودداری کنند در غیر آن صورت، با واکنش تند مردم روبه‌رو خواهد شد.
معترضان هم‌چنان گفتند که رییس جمعیت علمای پاکستان که فتوای جهاد در افغانستان را صادر کرده، چرا به این کشور سفر می‌کند.
مولانا فضل الرحمان چندی پیش در سفر اشرف‌غنی به پاکستان، جنگ در افغانستان را جایز اعلام کرد که واکنش‌های تندی را در پی داشت.
فعالان مدنی در تظاهرات خود نیز از این اظهاراتِ رییس جمعیت علمای پاکستان انتقاد کرده و گفتند که او بدون داشتن آگاهی از دین و اسلام، این فتوا را داده است. به نظر میرسد که اعتراض رسانه‍‌ها و نهادهای مدنی کشور، سبب شده است تا سفر ملا فضل‌الرحمن در ترکیب هیات‌پاکستانی به افغانستان لغو شود.
این سفر در حالی صورت گرفته است که در دولت وحدت ملی تلاش‌ها برای ایجاد گفت و گو با طالبان و پاکستان از سر گرفته شده است. پیش از این یک هیات پارلمانی افغانستان با نماینده‌گان پارلمان، سنا و رهبری پاکستان در اسلام آباد دیدار و گفت و کرده بودند. هیات در بازگشت رضایت شان از تصمیم پاکستان برای ایجاد ثبات در افغانستان نشان داده بودند که با واکنش هایی مواجه شده بود.
آقای اشرف غنی باور دارد که می تواند در افغانستان صلح را بر قرار سازد. اما نحوۀ حرکت به هدف رسیدن به صلح یا گفت وگو با طالبان با اختلافهایی در رهبری دولت وحدت ملی مواجه است. منتقدان نیز سفرهای پیاپی هیات‌های افغانستانی به پاکستان و بالعکس را بی نتیجه می‌دانند. زیرا به باور این آگاهان پاکستان در شرایط کنون عزمی برای ایجاد ثبات درمطقه ندارد و اما شکی نیست که تلاش‌هایی را به هدف ایجاد ثبات در پاکستان ادامه میدهند. به تازه گی قراین و شواهدی بروز شده است که نشان می هد برنامه هایی به هدف رشد افراطیت و ایجاد اختلاف های مذهبی در افغانستان به راه انداخته شده است و تقویت این روند می‌تواند که افغانستان را وارد مرحله جدید و منطقه را وارد بحران سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.