محمدیوسف نورستانی: انتخاباتِ پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ در ماه سنبله برگزار می‌گردد

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 30 جدی 1393 - ۲۹ جدی ۱۳۹۳

محمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات گفته است که این کمیسیون آمادۀ برگزاریِ انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی است.
آقای نورستانی همچنان گفته است که این کمیسیون در جریان هفتۀ جاری، تقویم انتخاباتی را برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی اعلام خواهد کرد و تاریخ دقیقِ برگزاری این انتخابات روشن خواهد شد.
آقای نورستانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که کمیسیون انتخابات تصمیم گرفته که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را هم‌زمان برگزار کند و فعلاً این کمیسیون روی تقویم انتخاباتی کار می‌کند.
بر بنیاد قانون، انتخابات پارلمانی باید تا دوم ثورِ ۱۳۹۴ خورشیدی، برگزار گردد.
اما مقامات کمیسیون انتخابات، نبود بودجه برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را پیش کشیده می‌گویند که آن‌ها قادر نیستند تا دوم ثور سال آینده این انتخابات را برگزار کنند.
رییس کمیسیون انتخابات می‌افزاید: «کمیسیون با اندکی مشکل مالی روبه‌رو است و ما با تمویل‌کننده‌گان هم صحبت کرده‌ایم، آن‌ها می‌گویند که نمی‌توانند به تاریخ دوم ثور این پول را تهیه کنند و تمویل کننده‌گان برای کمک مالی وقت خواسته‌اند، بنابراین انتخابات با چند ماه تأخیر برگزار می‌گردد.»
اما، محمدیوسف نورستانی از رهبران دولت وحدت ملی می‌خواهد که آن‌ها در صحبت با مراجع کمک‌کننده و یا مراجع داخلی، بودجۀ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را آماده سازند.
آقای نورستانی افزوده است که کمیشنرها روی تاریخ برگزاری انتخابات بحث دارند و ممکن در ماه اسد و یا سنبله هر دو انتخابات برگزار گردد.
در کنار این، آقای نورستانی تصریح کرده که بیشتر کارمندان تخنیکی کمیسیون انتخابات، تأکید به برگزاری انتخابات در ماه سنبله دارند.
قرار معلوماتِ رییس کمیسیون مستقل انتخابات، اگر هر دو انتخابات هم‌زمان برگزار گردد، به حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیون دالر نیاز است.
مسوولان کمیسیون انتخابات گفته‌اند که آنان در مورد برگزاری انتخابات با رییس جمهور غنی نیز مشوره کرده و نظر موافق او را نیز در این زمینه با خود دارند.
کمیسیون انتخابات حاضر با همین تشکیلات، انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی را برگزار کرد، اما وقوع تقلب گسترده در آن و به درازا کشیدن نتیجۀ آن، یکی شرم‌آورترین انتخابات‌ها را در جهان رقم زد.
بعد از به میان آمدن دولت وحدت ملی به رهبری عبدالله و غنی دو نامزد انتخابات، آنان به مردم تعهد سپردند که اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی یکی از اولویت‌های کاری‌شان است که تا حال رهبران به این وعدۀ خود جامۀ عمل نپوشانده‌اند.
از طرف دیگر، شماری از شهروندان حاضر نیستند با حضورداشتِ اعضای فعلیِ کمیسیون‌های انتخاباتی، بار دیگر پای صندوق‌های رأی بروند.
تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی، وقتِ زیادی در پیش است. دیده شود که رهبران دولتِ کنونی به اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی توجه خواهند کرد و آیا مردم بازهم پای صندوق رأی خواهند رفت یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.