نماینده‌گان مجلس: پاکستان تنها فعالیتِ گروه‌های ضد منافعِ خود را ممنوع ساخته است

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 4 دلو 1393 - ۰۳ دلو ۱۳۹۳

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که پاکستان در گذشته و حال در قبالِ افغانستان صادق نبوده و امروز نیز تنها فعالیتِ آن گروه‌هایی را که به ضدِ منافعِ این کشور کار می‌کنند، ممنوع اعلام کرده است.
این عده از اعضای مجلس ضمن اشاره به تصمیم‌های اخیر پاکستان در مورد گروه‌های تندرو، می‌گویند: دولت‌مردان افغانستان باید با اتخاذ سیاست جدید، از فرصتِ ایجادشده به نفع مردم افغانستان استفاده ببرند.mnandegar-3
پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، پاکستان فعالیتِ گروه‌های تندروِ جماعت‌الدعوه و شبکۀ حقانی را به اتهام طرح حملات دهشت‌افگنی در هند و افغانستان ممنوع اعلام کرد. این اعلام پیش از سفر هفتۀ جاری باراک اوباما به دهلی جدید صورت گرفته است.
این دو سازمان تندور، از دیرزمانی باعث تیره‌گی روابط اسلام‌آباد با واشنگتن و دهلی جدید شده بود.
پاکستان در این اواخر، فعالیت بسیاری از گروه‌های اسلام‌گرا را به ظنِ حمایت از فعالیت‌های دهشت‌افگنی، منع قرار داده است.
داکتر جعفر مهدوی عضو مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: دولت وحدت ملی باید جسارت اتخاذِ سیاستِ متفاوت را در حوزه‌های مختلف در قبال پاکستان داشته باشد تا واکنش‌های متفاوتی را از طرف پاکستان پیش‌بین باشیم.
آقای مهدوی می‌افزاید: «از سفرهای پی‌همِ شماری از چهره‌های پاکستانی به افغانستان و رفتن رییس جمهور غنی به این کشور، حلقاتی در ارتش و احزاب سیاسی پاکستان به این نتیجه رسیده‌اند که حکومت جدید افغانستان می‌خواهد سیاست متفاوتی را به تجربه بگیرد.»
این عضو مجلس نماینده‌گان تأکید می‌کند: نفسِ حرکت پاکستان در سیاست‌های اخیرش می‌تواند موثر باشد، اما من طرف‌دارِ اعتماد صد در صد به سیاست‌های پاکستان و آی‌اس‌آی در افغانستان نیستم؛ چون در عمقِ استراتژیک سیاستِ پاکستان نسبت به ما، همچنان نگرانی‌ها وجود دارد.
آقای مهدوی تصریح می‌کند: ما طرف‌دار به‌وجود آمدن صلح و رفاه برای همۀ ملت‌های منطقه هستیم؛ اما اگر این کشورها خواسته باشند که افغانستان را به میدان جنگ نیابتی تبدیل کنند و استراتژی وحشت و ترور را در افغانستان حاکم سازند، ظرفیت بالفعل در نهادهای امنیتی وجود دارد تا به رفعِ این دسایس بپردازند.
این عضو مجلس با بیان این که رابطه با پاکستان نیازمند دیپلماسی است، می‌گوید: ما شماری از متعهدان در سطح منطقه و جهان داریم که با استفاده از این ظرفیت‌ها دولت می‌تواند بالای پاکستان فشار وارد کند تا تغییری در رفتارهای پاکستان ایجاد شود.
در همین حال، نقیب‌الله فایق عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: حالا که پاکستان بیشتر از افغانستان از این گروه‌ها آسیب دیده است، تازه متوجهِ این گروه‌ها گردیده؛ در حالی که پیش از این مردم افغانستان بارها قربانی ترورهای این گروه‌ها شده بودند و از دولت پاکستان تقاضا کرده بودند که جلو این گروه‌ها را بگیرد، اما دولت‌مردان پاکستان هیچ‌گاه به این خواسته توجه نشان ندادند.
آقای فایق اذعان می‌کند: «دولت پاکستان تنها گروه‌هایی را ممنوع قرار داده که تهدیدی برای منافع‌شان بوده، نه به‌خاطر صداقت نسبت به مردم افغانستان.»
این عضو مجلس تأکید می‌کند: گروه حقانی که بیشتر در حملات صورت گرفته در افغانستان دست دارد، دولت افغانستان با اتخاذ استراتیژی دقیق می‌تواند از فرصت ایجاد شده به سود خود استفاده ببرد.
آقای فایق می‌افزاید: پاکستان در گذشته هم صادق نبوده و حالا نیز انتظار صداقت از پاکستان سطحی‌نگری است.
مقامات افغانستان و امریکایی می‌گویند که شبکۀ حقانی مستقر در پاکستان، حملات مرگ‌باری را به کمک ادارۀ استخباراتی پاکستان (آی اس آی) در افغانستان راه اندازی کرده است.
از جانب دیگر، هند اصرار دارد که گروه جماعت الدعوه، نام جدید گروه لشکر طیبه است و این گروه را به دست داشتن در حملات دهشت‌افگنی در آن کشور متهم می‌کند.
تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته که حکومت پاکستان مؤظف است تا اقدامات بی‌درنگ را در برابر هر آن گروه و افرادی روی دست گیرد که از سوی کمیتۀ تعزیرات سازمان ملل متحد، مشخص می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان هم‌چنان بیان داشت که بر گروه جماعت الدعوه از یک مدتی ممنوعیت وضع شده است.
گفته می‌شود که جماعت الدعوه با شبکۀ استخبارات پاکستان ارتباط دارد و به طور فعال از شورش‌گری‌های اسلامی در قلمرو کشمیر تحت حاکمیت هند حمایت می‌کند. هفت تن از اعضای این گروه نیز به دلیل نقش داشتن در حملات دهشت‌افگنی در ممبای که باعث کشته شدند ۱۶۶ تن گردید، در محکمۀ ضد تروریسم پاکستان، محاکمه می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.