چهار نامزد وزیر برنامه‌های خود را ارایه کردند

گزارشگر:دو شنبه 6 دلو 1393 - ۰۵ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3در چهارمین روز ارایه برنامه از سوی وزرای پیشنهادی حکومت به مجلس، دیروز نیز چهار نامزد وزیر برنامه‌های کاری شان را به مجلس ارایه کردند.
سیدحسین عالمی بلخی نامزد وزارت مهاجرین، سردارمحمد رحیمی نامزد وزارت تجارت، خاطره افغان نامزد وزارت تحصیلات عالی و سردارمحمد اوغلی نامزدِ وزارت اقتصاد از نامزدانی بودند که برنامه‌های کاری شان را در جلسه دیروز مجلس اعلام کردند.
عالمی بلخی نامزد وزارت مهاجرین گفت: درد و رنج، زخم زبان‌ها و تحقیرهای بسیاری را با رگ رگ وجودش احساس کرده و تعهد دارد که به مساله مهاجرت به عنوان یک مساله مهم ملی برخورد خواهد کرد.
آقای بلخی، ایجاد بورد مهاجرین در چوکات حکومت، تاسیس شوراهای مهاجرین در کشورهای خارج، تطبیق برنامه‌های مفید، قانون‌مندسازی و صدور ویزه برای مهاجرین در ایران و پاکستان، مبارزه با فساد در توزیع زمین برای مهاجران به وطن برگشته و حمایت از حقوق مهاجرین افغان در کشورهای میزبان از اولویت های کاری اش یاد کرد.
او گفت که تلاش می کند زمینه بازگشت آبرومندانه مهاجرین را مهیا نماید و برای ایجاد شهرک های مهاجرین از عربستان قرضه دراز مدت بگیرد و به عنوان نماینده مجلس در کابینه عمل خواهد کرد.
سردارمحمد رحیمی نیز یاد آور شد که وضعیت تجارت افغانستان در حالت اضطرار قرار دارد، صنایع نزدیک به سقوط است و تجارت مافیایی در کشور جریان دارد و اگر به این موضوع توجه نشود؛ اختلافات طبقاتی که باعث بی ثباتی کشور خواهد شد، بیشتر می شود.
آقای رحیمی بیان داشت: « اگر نمایندگان به من اعتماد کنند، وزارت تجارت در همکاری با وزارت های صحت عامه و امور داخله از ورود مواد بی کیفیت جلوگیری خواهد کرد و صنایع قالین و تولیدات زعفران را با نام افغانستان به بازارهای جهانی صادر خواهیم کرد».
خاطره افغان نامزد وزارت تحصیلات عالی نیز مبارزه با فساد، تطبیق اصلاحات، سیستم پاسخ‌گویی، شفافیت، توجه به انکشاف علمی در دانشگاه ها، معیاری ساختن نظام آموزشی و تطبیق برنامه راهبردی کوتاه مدت و دراز مدت این وزارت را جز برنامه های اصلی خود عنوان کرد.
خانم افغان افزود: از دانشگاه های خصوصی نظارت جدی می کند و به رشد تحصیلات اسلامی نیز توجه خواهد کرد.
او خاطرنشان کرد که انستیتیوت تحقیقی را نیز برای انکشاف علمی در چوکات تحصیلات عالی ایجاد می کند.
سردارمحمد اوغلی هم بیان داشت که در حکومت گذشته به وزارت اقتصاد به عنوان «انگشت ششم» نگاه می کرد و اگر نمایندگان به او اعتماد کنند، این وزارت را از این حالت بیرون خواهد کرد.
آقای اوغلی مشکل افغانستان را عدم تعهد و عدم توجه به وظایف خواند و تعهد سپرد که اقتصاد افغانستان را سرپا ایستاد خواهد کرد.
او، ایجاد و ارتقای ظرفیت تخصصی و مسلکی، پشت کار تعهد و مبارزه با فساد را از اولویت های کاری اش اعلام کرد.
با ارایه برنامه کاری از سوی این چهار نامزد وزیر، شماری از نامزد وزیران که برنامه های شانرا به مجلس ارایه کرده اند به ۱۴ تن رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.