وزارت اطلاعات و فرهنگ: صفحه‌هایی که خشونت و حساسیت‌های قومی را دامن بزنند مسدود می‌کنیم

گزارشگر:شفیق‌الله نظری - ۱۵ دلو ۱۳۹۷

مسوولان در وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که یکصد شبکۀ اجتماعی که شامل فیسبوک، تویتر، وتسپ، تلگرام و… می‌شود را مسدود کرده اند.
فاضل سانچارکی، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که این شبکه‌ها به نفع گروه‌های تروریستی و باندهای مافیایی فعالیت می‌کردند.
mandegarهمزمان با این، مسوولان در نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گویند که رسانه‌های اجتماعی نقش سازنده‌یی در تمدنی بشری داشته است و دارد.
فاضل سانچارکی، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که اخیراً بیش از ۱۰۰ صفحۀ‌ مستعار مربوط به گروه‌های تروریستی و مافیایی را مسدود کرده اند. او می‌افزاید که وزارت اطلاعات و فرهنگ با صفحه‌هایی که خشونت را ترویج کنند و یا به حساسیت‌های قومی دامن بزنند، برخورد قانونی کرده و حذف می‌کند.
آقای سانچارکی به قانونمند شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: قرابر بود وزارت اطلاعات و فرهنگ در همکاری با نهادهای حمایت کنندۀ رسانه‌ها و وزارت مخابرات، برای چگونه‌گی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استفادۀ قانونی از آن، قانون جدیدی بسازد، اما با مخالفت نهادهای حمایت کنندۀ رسانه‌های قرار گرفت.
معین نشرات وزارت فرهنگ اظهار داشت که قانونمندی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای برخی رسانه‌های و نهادهای حامی رسانه‌ها محدودیت تلقی شد و از عملی شدن باز ماند. او افزود: «جهت قانونمند شدن نشرات شبکه‌های اجتماعی قرار بود مصوبۀ این قانون برای بار دوم روی دست گرفته شود، اما بنابر مشکلاتی نتوانیستیم کار تصویب این قانون را ادامه دهیم و از نهاد های زیربط و مسوول خواسته شده است تا در زمینه تصویب آن دور یک میز نشسته و به یک نتیجه ملموس دست یابند».
همزمان با این، عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که وسایل ارتباط جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات و مبادلۀ افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی دارد.
آقای خلوتگر شبکه‌های اجتماعی را از نظر زمانی نسبت به سایر رسانه‌های دیگر با اهمیت خوانده و می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی با سرعت فوق‌العاده‌یی رویداد‌ها را انعکاس می‌دهد. اهمیت رسانه‌های اجتماعی در جامعۀ ما به حدی است که وقتی در کابل اتفاقی رخ می‌دهد در چند ثانیه تمام افغانستان و جهان را در بر می‌گیرد.
او به این باور است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وسایل دیجیتالی در کشور افزایش یافته که شامل حدوداً ۹ میلیون استفاده کننده از تیلفون و ۲ میلیون استفاده کنندۀ انترنت در سراسر افغانستان می‌شود.
در این میان، شهروندان نیز از بیشتر شدن شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به انترنت ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند از این طریق در عرصه آموزش و پرورش، دانستن مطالب، آگاه شدن از اطلاعات به موقع و ارتباطات مشکلات شان کاهش یافته است.
لینا شیرزاد، فعال جامعۀ مدنی و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: انترنت و سرویس‌های ارایه شده در قالب آن، در عین حال که ابزار مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است، اما می‌تواند مخرب نیز باشد.
بانو شیرزاد می‌افزاید که انترنت ابزار قدرتمندی است که هم‌ می‌تواند موجب فساد گردد و هم ابزاری برای آموزش، تعلیم و رشد علمی، فرهنگی و اجتماعیِ جوانان و نوجوانان. این فعال مدنی بیان می‌دارد که شبکه‌های اجتماعی جهان را به یک دهکدۀ کوچک مبدل کرده و پل ارتباطی میان همه افراد جامعه گردیده است.
بانو شیرزاد اما از بیشتر بودن هزینۀ خدمات انترنتی و تیلفونی انتقاد می‌کند و از وزارت مخابرات می‌خواهد تا جهت سهولت و دسترسی و ترویج استفاده از شبکه‌های اجتماعی روی کم کردن هزینه‌های تیلفونی و انترنتی جداً توجه کنند.
در سویی دیگر، حبیب‌الرحمن باشندۀ ولسوالی درایم ولایت بدخشان از نبود سهولت‌های خدمات انترنتی در این ولایت شکایت می‌کند و می‌گوید: نبود پایه شبکه‌های مخابراتی در این ولسوالی مردم را به چالش‌های بسیاری روبه‌رو ساخته است. آقای حبیب‌الرحمان می‌افزاید: در کل، فعالیت یک یا دو پایۀ شرکت‌های مخابراتی برای رفع نیازمندی‌های مردم این منطقه بسنده نیست و مردم در بسیار اوقات جهت حل مشکلات شان فاصله‌های زیاد را می‌پیمایند.
اواز وزارت مخارات می‌‌خواهد در جهت پوشش شبکه‌های مخابراتی در مناطق دوردست، برنامه‌هایی را روی دست داشته و همه خدمات را برای شان فراهم سازد. در همین حال، خواستیم تا در این مورد نظر مسوولانِ وزارت مخابرات را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های پیهم حاضر به پاسخ‌گوی نشدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.