نگرانی شهروندان از افزایش بانک‌نوت‌های جعلی

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 6 دلو 1393 - ۰۵ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3شهروندان و کسبه‌کاران شهر کابل، از افزایش بانک‌نوت‌های جعلی در بازار شکایت کرده، می‌گویند موجودیت این پول‌ها از اعتبار پول افغانی کاسته و بر کاروبارِ روزمرۀشان تأثیر منفی گذاشته است.
در کنار این، در شماری از ولایات از پول‌های کلدار و تومان، بیشتر استفاده می‌شود و حتا در شماری از این ولایات، تنها این پول‌ها کاربرد دارند. وجود بانک‌نوت‌های جعلی در کابل و بسیاری از ولایات، از دلایل اصلیِ این مسأله خوانده می‌شود.
شماری از شهروندان و کسبه‌کاران شکایت دارند که این روزها نوت‌های جعلی در بازارِ کار بیشتر شده است. آن‌ها می‌گویند پخش پول‌های جعلی، معاملات آن‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده و در هنگام دادوستد مجبورند همۀ پول‌ها را به‌دقت نگاه کنند.
نوراحمد که موتر سراچه دارد و هر روز در مسیر سرای شمالی الی ده افغانان کار می‌کند تا مخارج خانوادۀ شش‌نفره‌اش را تأمین کند، تا حال چندین‌بار شکارِ پول‌های جعلی شده است. او می‌گوید: یک نفر از سرای شمالی به موتر بالا شد و نرسیده به دهن باغ گفت از موتر پایین می‌شوم. و وقتی پایین شد، هزار افغانی برایم داد، من هم چاره‌یی نداشتم و به‌خاطر بیست افغانی، پول او را خُرد کرده برایش دادم. اما زمانی که برای انداختن تیل به تانک رفتم، متوجه شدم که این پول جعلی است و من حاصل کارِ یک‌روزه‌ام را از دست داده‌ام.
شیراحمد که در یکی از تانک‌های عرضۀ تیل در شهر کابل کار می‌کند، می‌گوید که ماهانه از این کارِ خود پانزده‌هزار افغانی معاش می‌گیرد. او نیز در پیوند به پول‌های تقلبی چنین می‌گوید: شام بود و بیروبار داشتیم که یک موتر هایلکس آمد و تیل انداخت. کسانی که در داخل موتر بودند و پول‌دار معلوم می‌شدند، برایم یک‌صد دالری دادند تا پول تیل را بگیرم، اما زمانی که شب پول‌ها را به مالک تانک تحویل می‌دادم، دیدم که آن پول جعلی‌ست. شیر احمد می‌گوید: بعد از آن، از ترس تکرار این حادثه پول‌ها را دقیق می‌بینم و بعد تیل می‌اندازم.
وجود بانک‌نوت‌های جعلی از سالیان دراز در بازارهای افغانستان یکی از مشکلاتِ عمده بوده است و پیش از این نیز مقام‌های بانک مرکزی افغانستان گفته بودند که بانک‌نوت‌های جعلی چاپ شده و به بازار عرضه شده است‌. هرچند مقام‌ها گفته‌اند در پیوند به این کار اشخاصی بازداشت شده اند، اما هنوز سررشتۀ این کار معلوم نشده و جمع‌آوری بانک‌نوت‌های جعلی نیز زمان زیادی در بر خواهد گرفت.
در این حال، شماری از صرافان شهر کابل می‌گویند: بانک‌نوت‌های جعلی‌یی که به بازار آمده‌اند، از کیفیت خوبی برخوردار اند؛ اما در صورتی که دقت شود، می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.
اما این صرافان باور دارند که شناختن بانک نوت‌های جعلی توسط مردم عادی و دکانداران، کاری مشکل و حتا ناممکن است.
یکی از این صرافان می‌گوید که بیشتر بانک‌نوت‌های جعلی، یک‌هزاری و پنج‌صدی افغانی، و نیز صد دالری امریکایی است. او راه شناختن بانک‌نوت‌های جعلی افغانی را این‌گونه توضیح می‌دهد: آسان‌ترین راه برای شناسایی بانک‌نوت‌های جعلی، لمس کردن و یا دست کشیدن بر نوشته‌های «د افغانستان بانک»ِ آن‌ها است، زیرا در پول‌های اصلی این نوشته درشت است، در حالی که در پول‌های جعلی این نوشته فرق دارد.
پیش از این، مسوولان بانک مرکزی افغانستان برای شناسایی بهتر و جلوگیری از تقلب، بانک‌نوت‌های جدید پنجصدی و هزار افغانیگی را به بازار عرضه کرده بودند که دارای مشخصه‌های بود که از جعل در آن‌ها جلوگیری می‌شد؛ اما این روزها چنانی که دیده می‌شود، این فرمول نیز کارآمد نیفتاده و بانک‌نوت‌های جعلی در بازارها بیشتر از پیش شده است.
شماری از شهروندان باور دارند که ظاهراً این بانک‌نوت‌های جعلی را کسانی به‌خاطر منافع شخصی‌شان در پاکستان چاپ می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.