کارشناس روس: کابل آماده به رسمیت‌شناختن خط دیورند است

- ۰۸ میزان ۱۳۹۱

کارشناس برجسته روس از آماده شدن اسنادی در دولت افغانستان برای به رسمیت شناختن خط دیورند (مرز مورد اختلاف افغانستان و پاکستان) خبر داد.

الکساندر کنیازف در گفت‌وگو با فارس گفت: در سال‌های اخیر چین بر پاکستان نفوذ زیادی داشته و همه چیز به موقعیت و موضع چین بسته‌گی دارد.
این کارشناس روس اظهار داشت: در سفر اخیرم به کابل، در دیداری که با «ژو یونکانا» عضو دفتر سیاسی «حزب کمونیست چین» داشتم، او به من گفت که توافقی صورت گرفته که بر اساس آن چین تا سال ۲۰۱۴  حمایت مالی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را برعهده بگیرد.

کنیازف گفت: این تصور دشوار است که امریکا راضی به از دست دادن نفوذ سیاسی و حضور نظامی خود در افغانستان به نفع چینی‌ها باشد.
وی خاطر نشان کرد: در رویارویی بین چین و ایالات متحده در خاک افغانستان، پاکستان نقش یک ابزار را بازی می‌کند.
این استاد دانشگاه گفت: مذاکرات فعلی امریکا و پاکستان موفقیت واضح و آشکاری در پی نخواهد داشت.
به عقیده وی، ممکن است برخی اوقات پاکستان سطح حمایت از آن دسته از گروه‌های طالبان را که از سوی سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی این کشور پشتیبانی می‌شوند، کاهش دهد.
وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت، واشنگتن می‌تواند پاکستان را برای عدم حمایت از طالبان متقاعد سازد اما تعداد زیادی از گروه‌های طالبان تحت امر پاکستان نیستند و به طور مستقل و یا تحت کنترل نیروهای اطلاعاتی کشورهای دیگر از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه فعالیت می‌کنند.
این کارشناس روس گفت: منافع این کشورها با منافع امریکا منطبق و هماهنگ نبوده و از آن تبعیت نمی‌کند.
به عقیده وی، علاوه بر این موضوع، مساله اساسی دیگر تضاد بین افغانستان و پاکستان بر سر «خط دیورند» است  که ایالات متحده نمی‌تواند در حل‌و فصل نهایی آن اثرگذار باشد.
کنیازف افشا کرد که از یک سال پیش، اسنادی در دولت حامد کرزی برای به رسمیت شناختن این خط به عنوان مرز نهایی میان افغانستان و پاکستان آماده شده اما حل این مساله با کرزی نخواهد بود زیرا این موضوع واکنش منفی اکثریت پشتون‌های افغانستان را به ویژه محافل ناسیونالیست پشتون که خواستار الحاق مناطق قبیله‌یی پشتون (که در حال حاضر تحت قیمومیت پاکستان است) به افغانستان هستند، به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس خاطر نشان کرد: از سوی دیگر الحاق پشتون‌ها به افغانستان به طور قابل ملاحظه‌یی تعداد و نسبت پشتون‌ها را در رای‌گیری‌های افغانستان افزایش می‌دهد که در این صورت پشتون‌ها اکثریت قومی این کشور را تصاحب خواهند کرد.
کنیازف افزود: امتناع از الحاق این بخش به افغانستان و به رسمیت شناختن خط دیورند، توازن قومی و سیاسی فعلی در این کشور را که در آن موقعیت‌های تقریبا برابری بین پشتون‌ها و مجموع نیروهای غیرپشتون به وجود آمده است، حفظ می‌کند.
کنیازف بیان داشت: با اتخاذ چنین تصمیمی از جانب کرزی، بلافاصله وی پشتیبانی تقریبا تمام پشتون‌ها را از دست می‌دهد با توجه به این که جوامع غیرپشتون نیز از وی پشتیبانی چندانی ندارند، بنابراین در این رابطه اسنادی آماده شده است اما فرایند مذاکرات پیرامون آن وجود ندارد.
طالبان و پایگاه‌های نظامی امریکا
پژوهشگر ارشد انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه  در مورد امکان مخالفت افغانستان با تاسیس پایگاه‌های نظامی امریکا گفت: در صورتی که افغانستان به بخش پشتون جنوبی و بخش شمالی تقسیم شود، ممکن است با تأسیس پایگاه‌های امریکا مخالفت شود، ضمن این که چین و پاکستان نیز می‌توانند به تقویت حمایت از گروه‌های مخالف حضور نظامی ایالات متحده کمک کنند.
کنیازف خاطر نشان کرد: این درخواست از سوی اکثریت قریب به اتفاق ساکنان منطقه مورد حمایت قرار خواهد گرفت و در نتیجه امریکا نفوذ خود را در کابل که در آن حکومتی وجود داشته (حداقل این مسئله به لحاظ قانونی اعلام می‌شود)که تحت کنترل امریکا نیست، از دست خواهد داد اما امکان چنین اتفاقی تا قبل از سال ۲۰۱۴ اندک است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.