تحلیلگران: به جای محاکمۀ اعضای کمیسیون‎ها با آنان مشورت می‎شود

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 20 جدی 1393 - ۱۹ دلو ۱۳۹۳

اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی دزد آرای مردم افغانستان هستند و مشوره با آنان دربارۀ اصلاحات در این کمیسیون‎ها، مسخره کردن انتخابات است.
شماری از آگاهان سیاسی با انتقاد از رییس‌جمهور غنی می‌گویند، مشوره با کمیسیون‌های انتخاباتی یک نوع باج‌دهی سیاسی به این کمیسیون‌ها است.
آنان، حکومت وحدت ملی را محصول تقلبات گستردۀ کمیسیون‌های انتخاباتی دانسته تاکید کردند که حکومت وحدت ملی حاصل تقلباتی گستmnandegar-3رده‌یی است که توسط اعضای ارشد این کمیسیون‌ها صورت گرفته؛ بنابراین رییس‌جمهور برای راضی نگهداشتن این افراد با آنان مشورت می‌کند.
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که اخیراً رییس جمهوری با اعضای کمیسیون انتخابات در پیوند به ایجاد اصلاحات در این کمیسیون مشورت کرد و از آنان خواست که طرح شان را برای وارد کردن اصلاحات با او در میان بگذارند.
اما جعفر کوهستانی استاد دانشگاه کابل می‌گوید به جای به محاکمه کشانید اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی که در تقلبات گسترده دست داشتند، مشوره و مراجعه به آنان بدون شک یک نوع باج‌دهی است.
این استاد دانشگاه، مشوره با اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را مشوره با دزد آرای مردم عنوان کرده گفت، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی دزد آرای مردم هستند و مشوره با آنان مسخره کردن انتخابات پارلمانی و سایر انتخابات‌ خواهد بود.
این استاد دانشگاه می‌گوید، مشورۀ رییس‌جمهور با اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی که حیثیت و آبروی مردم افغانستان را به دلیل تقلبات گسترده در نزد جهانیان خدشه‌دار کرده، بدون شک یک نوع باج‌دهی به این نهادها است.
او، حکومت وحدت ملی را محصول فساد گسترده درکمیسیون‌های انتخاباتی عنوان کرده تاکید کرد، رییس‌جمهورمی‌دانند که حکومت‌اش محصول تقلبات گستردۀ کمیسیون‌های انتخاباتی است؛ بنابراین این اقدام او یک نوع باج‌دهی است.
کوهستانی، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را فاقد مدیریت و اشخاص جانبدار و وابسته به افراد خاص می‌داند که به گفتۀ او سبب به وجود آمدن تنش‌های انتخاباتی و در نتیجه باعث به وجود آمدن یک حکومت توافقی شد.
این استاد دانشگاه، حکومت برخاسته از انتخابات گذشته که جنجال‌های آن تقریباً شش ماه طول کشید را حکومت وحدت ملی نه، بل یک حکومت ایتلافی و توافقی عنوان می‌کند.
کوهستانی تاکید می‌کند که پس اگر انتخابات پارلمانی هم با ترکیب فعلی کمیسیون‌های انتخابات برگزار شود، بدون شک پارلمان آینده افغانستان ابزاری در دست حکومت ایتلافی خواهد بود.
درهمین حال، عارف رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، سوال اساسی این است که اگر این کمیسیون مرتکب تقلب شده، پس نباید با چنین کمیسیونی مشورت صورت گیرد؛ اما اگر این کمیسیون مبرا و پاک است، پس بگذارید که این کمیسیون با همین ترکیب کار خود را به پیش ببرند.
به گفتۀ رحمانی، حکومت وحدت ملی محصول توافق سیاسی است، نه برخاسته از آرای مردم؛ بنابراین حکومت وحدت ملی مطابق این توافق سیاسی مکلف به آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی است.
این عضو مجلس تاکید کرد، اگر هدف رییس‌جمهور تبرئه کردن اعضای کمیسیون‌‌های انتخاباتی نیست، پس باید مطابق توافق‌نامۀ سیاسی باید اصلاحات بنیادی در این نهادها به میان بیاید، نه اینکه با آنان مشورت صورت گیرد.
درهمین حال، یک کمشینر کمیسیون انتخابات گفته که عامل اصلی از دست رفتن اعتماد کمیسیون مستقل انتخابات مجریان این نهاد‌ها هستند.
به گفتۀ او، زمانیکه ضعف مدیریت اعضای ارشد این کمیسیون‌ها، انتخابات را به بحران برده باشد و موضوع حل نشده باقی مانده باشد، شما یک حرکت تازه را آغاز کنید حتما یک بحران تازه به میان خواهد آمد.
ریاست اجرائیه نیز از رییس جمهور خواسته است تا به‌گونۀ بی‌درنگ برای ایجاد کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی فرمان صادرکند و بیشتر از این وقت را برای آوردن اصلاحات در نظام و شیوه‌ی انتخابات به هدر ندهد.
پیش از این اتحادیه اروپا که افغانستان را در برگزاری انتخابات کمک مالی می‌کند، نیز از مقام‌های دولت خواسته که عاملان تقلب در انتخابات را شناسایی و نحوه برگزاری انتخابات را در افغانستان تغییر دهند.
نماینده اتحادیۀ اروپا درافغانستان گفته که در صورت عدم تحقق این اصلاحات، اتحادیه اروپا انتخابات آینده افغانستان را حمایت مالی و نظارت نخواهد کرد.
در حالی که رایزنی ریاست جمهوری با کمیسیون مستقل انتخابات دربارۀ آوردن اصلاحات نهادهای ناظر و احزاب سیاسی و اتحادیه اروپا را نگران ساخته، اما معاون دوم رییس جمهور به این نهادهای اطمینان داده که این کار برای اطلاعات است و کمیسیون ویژه تصمیم گیرنده دربارۀ آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی است.
وعده حکومت برای ایجاد کمیسیونی برای اصلاحات انتخاباتی پس از ایجاد کابینه بود، اما اکنون که بخشی از کابینه تعیین شده است و تا یک و نیم ماه اعضای دیگر کابینه به مجلس معرفی نخواهند شد، خواست‌ها همین است تا در این فرصت به اصلاحات انتخابات باید پرداخت.
و اما کمیسیون مستقل انتخابات برای شانه خالی کردن از بار ملامتی طرحی را به رییس جمهور فرستاده است.
لیلا احراری کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه با این طرح گفته که اصلاحات در تذکرۀ‌های الکترونیکی، اصلاحات در تهیۀ فهرست رأی دهنده‌گان، اصلاحات در ارزیابی کارمندان، اصلاحات در طرزالعمل‌ها، اصلاحات در سیستم ما؛ اصلاحات در خود دیتابیس ما و اصلاحات در سطح کارمندان ما این‌ها همه اصلاحات ما هستند.
دراین طرح برای جلوگیری از کاربرد تقلب بر بازنگری و دقت لازم بر استخدام کارمندان، برخورد نیروهای امنیتی و کارمندان امنیتی، چگونگی توزیع مواد انتخاباتی، دقت در گشایش مرکزها از پیشنهادهای این کمیسیون است که ظاهراً برای اصلاحات مطرح شده اند.
انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان با موجی از جنجال‌ها و اتهامات تقلب در جریان رای دهی و شمارش آرا برگزار شد. سرانجام آن‌چه از صندوق‌های رای دهی بیرون شد نتوانست قناعت طرف‌های انتخاباتی و مردم را فراهم کند و دولت به اساس توافقنامه‌ سیاسی میان داکتراشرف غنی و داکتر عبدالله به اساس پیشنهاد جان کری وزیر امور خارجه امریکا، تشکیل شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.