۶ تلۀ ذهنی که زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند

گزارشگر:سه شنبه 21 دلو 1393 - ۲۰ دلو ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3احساس ناامیدی، بی‌مصرفی و ناراحتی می‌کنید. هیچ چیز در زنده‌گی‌تان خوب پیش نمی‌رود. همه از شما بهتر هستند و هیچ‌وقت آن آدم کاملی که دوست دارید، نخواهید شد. دوست دارید دیگران دوست‌تان داشته باشند، اما این‌طور نیست. این جملات و احساسات به نظرتان آشنا می‌آید؟
این جملات برای اکثر آدم‌ها آشنا می‌آید. تله‌های ذهنی مثلِ دندان‌های فرسوده‌یی هستند که چرخۀ درد و ناامیدی را ادامه می‌دهند. در بسیاری از موارد، این تله‌ها چنان ریشۀ عمیقی در مغز دارند که قربانی کاملاً ناآگاه از وجودشان به زنده‌گی خود ادامه می‌دهد.
مهم‌ترین چیزی که باید در مورد این اشتباهاتِ شناختی بدانید این است که آن‌ها روش‌هایی نادرست برای کنار آمدن با دنیا و خودتان هستند. زنده‌گی کردن در دنیای تله‌های ذهنی، مثل زنده‌گی کردن با یک دروغ است. درکِ شما آلودۀ منفی‌گراییِ مالیخولیایی شده است که افکاری پوچ، غیرواقعی و نادرست به ذهن‌تان می‌آورد.
اما برای غلبه بر این، نیاز به توجه آگاهانه و مداوم دارید. برای انجام این کار، اول باید بدانیم این تله‌ها چه هستند.
در زیر این ۶ تلۀ ذهنی را معرفی می‌کنیم:

۱ـ تصورات
تصورات در واقع فرضیات هستند. بر اساس چیزی که فکر می‌کنید درست است، تصور می‌کنید که چیزی درست است‌ـ بدون هیچ سند و مدرکی. تصورات می‌تواند در مورد خودتان و دیگران باشد. به عنوان مثال، «او این‌طور با من رفتار می‌کند چون ــــ»، یا «آن‌ها تصور می‌کنند که من این‌طور هستم چون ـــــ»، «من همیشه این کار را می‌کنم چون ـــــ».

چرا زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند: شما دردهای احساسی و فکری بی‌موردی را برای خودتان درست می‌کنید. مخصوصاً اگر همیشه بدترین‌ها را تصور کنید. تصورات باعث می‌شوند قضاوت‌های نادرستی در مورد بقیه پیدا کنید. این می‌تواند به روابط شما صدمه زده یا آن‌ها را نابود کند.

۲ـ اعتقادات
منظور از اعتقاد داشتن به چیزی این است که به‌طور متعصبانه‌یی باور داشته باشید که چیزی درست است؛ حتا با این‌که ممکن است واقعیت این نباشد. باورهای ذهنی در ذاتِ خود بسیار افراطی هستند. مجموعه‌الفاظ و کلمات ذهن درست مثل اعتقادات بسیار قوی هستند. به عنوان مثال، جملاتی مثل «دیگر هیچ‌وقت نمی‌توانم درست حرف بزنم»، «آن‌ها همیشه خیلی عجیب به من نگاه می‌کنند» و اعتقادات هم درست مثل همۀ تله‌های ذهنی به‌طور ناخودآگاه در شما وجود دارند. ممکن است ریشۀ بسیار عمیقی در ذهن‌تان داشته باشند، طوری که به ذهن هوشیارتان حمله خواهد کرد. مثال، «آدم‌های دیگر می‌خواهند به من صدمه بزنند.» یا «من واقعاً زشتم».
چرا زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند: اعتقادات، ذاتی کورکننده دارند. اگر این اعتقادات اشتباه باشند، می‌توانند تأثیر منفی شدیدی بر شما داشته باشند. این اعتقادات به طرز زننده‌یی ترس در دل‌تان خواهد انداخت. در نتیجه زنده‌گی شما بسیار محدود شده و ناراحت و افسرده خواهید شد.

منبع: سلامت نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.