احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





شریف از غنی چـه‏ می‎‏خـواهد؟

گزارشگر:چهارشنبه 29 دلو 1393 - ۲۸ دلو ۱۳۹۳

جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان، روز سه‌شنبه برای انجام سفری یک‌روزه و در مجموع برای انجام دومین سفر خود به افغانستان از زمان آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی به کابل آمد.
راحیل شریف پیش از عزیمت به کابل، در اسلام آباد با احمد داود اُغلو نخست وزیر ترکیه دیدار کرد. دو طرف در این دیدار علاوه بر mnandegar-3موضوعات مربوط به اقدامات پاکستان در امر مبارزه با تروریسم، در خصوص مهم‌ترین مسایل منطقه‌یی از جمله موضوع افغانستان هم گفت‌وگو کردند.
جنرال رضوان اختر رییس سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان (آی.اس.آی) نیز جنرال راحیل شریف را در سفر یک روزه به کابل همراهی می‌کند.
سفر راحیل شریف به کابل بعد از دیدار وی با نخست وزیر ترکیه می‌تواند حامل پیام‌هایی از سوی انقره به کابل نیز باشد.
سفر قبلی جنرال راحیل شریف به کابل، روز ۲۶ ماه قوس سال جاری و یک روز بعد از حمله تروریستی مرگبار طالبان به مکتبی در پیشاور انجام شد؛ حمله‌یی که به کشته شدن بیش از ۱۳۰ نفر از فرزندان پرسنل ارتش پاکستان در این مدرسه منجر شد.
در آن سفر، فرمانده ارتش پاکستان با رییس جمهوری افغانستان دیدار کرد و اشرف غنی ضمن تاکید مجدد بر همکاری کابل با اسلام آباد در زمینه مبارزه با تروریسم، به وی اطمینان داد که افغانستان هرگز اجازه نخواهد داد اقدامی از خاک این کشور علیه پاکستان صورت گیرد.
همچنین، فرمانده ارتش پاکستان روز ۲۳ جدی سال جاری و در جریان اولین سفر رسمی اشرف غنی به عنوان رییس جمهوری افغانستان به اسلام آباد، با وی دیدار و گفت و گو کرد و دو طرف بر ضرورت افزایش همکاری های نظامی – دفاعی و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.
این دیدار خلاف عرف دپلوماتیک، در مقر سازمان ارتش پاکستان در لاهور صورت گرفت.
از طرف دیگر، رسانه‏های پاکستانی گفته اند که رهبران بلندپایه ارتشِ دو کشور در خصوص عملیات‌ها علیه تروریست‌ها به ویژه عملیاتی که علیه تحریک طالبان پاکستان و مخفیگاه‌های آنها در خاک افغانستان انجام می‌شود، به گفت‌وگو می‌پردازند.
به گفته منابع خبری، رهبران ارتش پاکستان در جریان سفر به افغانستان قصد دارند مسالۀ بازداشت هرچه سریع‌تر ملا فضل الله، رییس تحریک طالبان پاکستانی که در محلی در خاک افغانستان و در نزدیکی مرز پاکستان مخفی است را برجسته کنند.
راحیل شریف خواست‎‏های مشخصی از افغانستان دارد. هرچند رییس‌جمهور افغانستان در سفر پیشین آقای شریف به کابل، به برخی از خواست‎ها و توقعات پاکستان پاسخ مثبت داده است، از جمله این‎که اخیراً شماری از افسران ارتش افغانستان به منظور آموزش نظامی به ابیت آباد اسلام‎آباد فرستاده شدند و کمک نظامی هند به افغانستان به حالت تعلیق درآمد؛ اما این بخشی از خواست‌های اسلام‎آباد است و این کشور تا رسیدن به همۀ اهدافش دست از سر افغانستان برنخواهد داشت.
احتمال برده می‎شود که راحیل شریف، بحث عملیات نظامی پاکستان در مناطق سرحدی افغانستان را با رییس‌جمهور غنی در میان بگذارد. چیزی‌که پیشتر وزیر داخلۀ پاکستان در گفت‎‌وگو با رسانه‎ها گفته بود که نیروهای پاکستانی در همکاری با نیروهای آیساف و دولت افغانستان لانه‎های طالبان پاکستانی را در خاک افغانستان بمباران کردند. این ادعا سپس از سوی وزارت خارجۀ پاکستان و دولت افغانستان رد شد.
پاکستان در تلاش است که تحت رهبری رییس جمهور غنی، نقش هند در افغانستان را به حد اقل کاهش ببخشد. تلاشی‌که تا اکنون ظاهراً موثر واقع شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.