امریکا از پاکستان خواست تا علیه طالبان افغانستان در کشورش اقدام کند

گزارشگر:دوشنبه 20 ثور 1395 - ۱۹ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3ایالات متحده امریکا از مقامات پاکستانی خواست تا علیه آن دسته از شورشیانی که قصد دارند حملات برون مرزی و در خاک افغانستان انجام دهند اقدامی جدی کنند.
این در حالی‌ست که چند روز پیش، سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان با اقدام علیه شورشیان طالبان که در خاک پاکستان حضور دارند مخالفت کرد.
یک مقام در وزارت خارجه امریکا خطاب به مقامات پاکستانی گفت که در دسامبر سال گذشته، پاکستان و افغانستان تفاهمنامه مشترکی را با یکدیگر به امضاء رساندند که به موجب آن هر دو کشور اجازه نخواهند داد تا از خاک کشورشان علیه دیگری استفاده شود.
این مقام همچنین افزود که دو کشور همچنین توافق کردند که با تبادل اطلاعاتی با هر گونه عناصری از شورشیان که در حملات برون مرزی دخیل هستند به شدت برخورد کنند.
در همین حال اما، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان با اشاره به درخواست کابل مبنی بر اقدام پاکستان علیه رهبران طالبان در شهرهای کویته و پشاور پاکستان گفت که چنین سیاستی در طول ۱۴ سال گذشته نتوانسته نتایج مثبتی را به بار آورد.
سرتاج عزیز گفت: “افغانستان همواره اصرار داشته که اگر مذاکرات صلح آغاز نشود، باید از گزینه‌های دیگر (نظامی) استفاده کرد. اما این گزینه دیگر در طول ۱۴ سال گذشته کار ساز نبوده است.”
لازم به ذکر است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور چندی پیش و پس از حمله مرگ‌بار انتحاری شورشیان طالبان به ریاست ۱۰ امنیت ملی (ریاست امنیت رجال برجسته) به نیروهای امنیتی دستور داد که تمامی گروه های طالبان که به دنبال خشونت هستند را سرکوب کنند و از مقامات پاکستانی نیز خواست تا علیه مخفی‌گاه‌های این گروه ها در خاک کشورشان اقدام بکنند.
در حادثۀ مرگ‌بار حمله انتحاری به ریاست امنیت رجال برجسته، دست کم ۶۴ تن کشته و ۳۴۷ تن دیگر زخمی شدند.
رییس جمهور پس از آن در سخنانی که موضع دولت را در برابر تلاش‌های صلح و مبارزه با تروریسم اعلام می کرد گفت: “کابل از پاکستان انتظار ندارد که شورشیان طالبان را به میز مذاکرات صلح بکشاند”.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.