هشدار مقام‌های ارشد امنیتی به پاکستان: به حملات متقابل متوسل خواهیم ‌شد!

- ۱۰ میزان ۱۳۹۱

بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی و مجتبی پتنگ وزیر امور داخله هشدار داده اند که اگر حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی افغانستان متوقف نشود، نیروهای امنیتی به حملات متقابل متوسل خواهند شد.
وزرای دفاع ملی، امور داخله و معاون اداره امنیت ملی، همراه با گل آغا شیرزی والی ننگرهار روز گذشته، به ولسوالی گشتاه جایی‌که در این اواخر شاهد حملات راکتی از پاکستان بوده، سفر کرده‌اند.
بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی، می‌گوید تلاش‌های دیپلوماتیک دولت افغانستان و آیساف برای توقف حملات راکتی پاکستان بر افغانستان، ناکام شده است. آقای محمدی هشدار داد در صورت ادامۀ این حملات، نیروهای دفاعی افغانستان به حملات متقابل متوصل خواهند شد.
این مقامات می‌گویند که آن‌ها از جانب حامد کرزی رییس‌جمهور موظف شده اند تا وضع امنیتی مناطق سرحدی ولایت ننگرهار را بررسی و چگونگی حملات راکتی پاکستان به ولسوالی‌های گشتاه و لعل پور ولایت ننگرهار را به رییس جمهور ارائه کنند.
آن‌ها صبح روز گذشته همراه با والی ننگرهار به ولسوالی گشتاه رسیدند.
در دو سال اخیر، بخش‌هایی از ولایات کنر، ننگرهار و نورستان شاهد حملات «گسترده» راکتی از جانب پاکستان بوده است که شماری کشته و زخمی هم به همراه داشته است.
در تازه‌ترین مورد از این دست، حداقل ۵۰۰ خانواده مناطق اصلی شان را در ولسوالی لعل پور ترک و نظامیان پاکستان به باشنده‌گان نزدیک سرحد در ولسوالی گشتاه نیز هشدار داده اند که خانه‌ها خود را ترک کنند.
روز یک‌شنبه، شماری از بزرگان قومی در شهر جلال آباد گردهم آمدند و در مورد حملات راکتی پاکستان با مقامات این ولایت گفت‌وگو کردند.
گل آغا شیرزی والی ننگرهار می‌گوید، در صورتی که حملات راکتی پاکستان ادامه پیدا کند، نظامیان افغان نیز در تلافی، متوسل به حمله نظامی خواهند شد.
آقای شیرزی می‌گوید که او نگرانی خود را در مورد حملات راکتی پاکستان با قونسولگری این کشور در شهر جلال آباد، در نامه رسمی مطرح کرده است.
اعلام حمایت مردم از حمله نظامی
با این حال، هیات بلند رتیه دولتی در ولسوالی گشتاه با بزرگان قومی و ریش سفیدان گفت‌وگو و مذاکره کرده است.
مجتبی پتنک وزیر داخله کشور می‌گوید که با مردم محل در باره حملات راکتی پاکستان صحبت می‌کند و محتوای این گفت‌وگو ها را در اختیار شورای امنیت ملی کشور قرار خواهد داد.
آقای پتنگ به خبرگزاری بخدی گفت: «جنگ راه حل مناسب نیست و مشکل افغانستان و پاکستان باید از راه دیپلماتیک حل شود.»
پتنگ می‌گوید که آنان در قدم نخست تلاش می‌کنند تا جلو حملات راکتی پاکستان از مجرای دیپلماتیک گرفته شود، اما او هشدار داد در صورتی که این کار موثر واقع نشود، گزینه نظامی را انتخاب خواهند کرد.
در همین حال، ملا توری گل، یک بزرگ قوم در ولسوالی گوشتاه گفت که یا حکومت از مردم محل حمایت کند و یا هم خودش (حکومت) کاری انجام دهد.
ملا توری گل گفت: «اگر حکومت در مورد حملات راکتی پاکستان کاری انجام ندهد، مردم محل وارد عمل خواهند شد.»
او می‌گوید که در حال حاضر، باشندگان چندین ولسوالی ولایت ننگرهار آماده جنگ با پاکستان هستند و در این زمینه منتظر واکنش حکومت افغانستان اند.
گزارش‌ها از ولسوالی‌های لعل پور و گوشتاه ولایت ننگرهار حاکیست که هزاران نظامی افغان در تلافی به حملات راکتی پاکستان در مناطق مرزی با این کشور در حال آماده باش قرار گرفتند.
این نظامیان در ولسوالی‌های لعل پور و گوشتاه (مناطق مرزی) ولایت ننگرهار، جایی که در این اواخر شاهد حملات راکتی از سوی پاکستان بوده، مستقر شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.