چراغ سبز طالبان به مذاکرات صلح

گزارشگر:سه شنبه 5 حوت 1393 - ۰۴ حوت ۱۳۹۳

یک فرمانده ارشد سابق طالبان که از روند تلاش‌های پاکستان برای ترغیب این گروه برای گفت‌وگو با دولت کابل و تماس‌های میان دو طرف باخبر است، به تازهگی اعلام کرده که سرکردگان ارشد طالبان با انجام دور مقدماتی مذاکره با دولت افغانستان موافقت کرده اند.
این فرمانده ارشد سابق طالبان که خواسته نامش فاش نشود، به خبرنگاران برخی رسانه‌ها در پاکستان گفته است: مقامات طالبان که اخیراً mnandegar-3مذاکراتی با چینی‌ها و پاکستانی‌ها انجام داده اند، بعد از این مذکرات به مشورت با سرکردگان اصلی طالبان پرداختند و سرکردگان اصلی نیز گویا چراغ سبز لازم را برای آغاز مذاکرات با دولت محمد اشرف غنی نشان داده اند.
تعداد قابل توجهی از اعضای ارشد طالبان در پاکستان حضور دارند و با گروهی از خبرنگاران رسانه‌های پاکستان در تماس هستند اما به دلیل حساسیت موضوع، معمولاً از رسانه‌ها می‌خواهند که نامی از آنان در اخبار و گزارش‌های خود نبرند.
این عضو سابق طالبان گفته است که مقامات دولت پاکستان به طالبان توصیه کرده اند تا به مذاکره مستقیم و رو در رو با دولت کابل بنشینند تا راه حلی برای مسایل و مشکلات فی ما بین و رسیدن به صلح پیدا کنند.
یکی دیگر از اعضای ارشد طالبان گفته است برخی مقامات طالبان که با دفتر این گروه در قطر در ارتباط هستند، قرار است برای بررسی راههای انجام مذاکرات صلح با دولت کابل و از سرگیری فعالیت دفتر طالبان در قطر، به زودی به پاکستان سفر کنند.
دفتر طالبان در دوحه در سال ۲۰۱۳ و تنها چند روز بعد از افتتاح، به دلیل اعتراض رسمی حامد کرزی رییس جمهوری وقت افغانستان به برافراشته شدن پرچم سفید رنگ طالبان و نصب تابلوی امارت اسلامی افغانستان، بسته شد. این پرچم سفید رنگ در زمان حکومت طالبان در افغانستان از سالهای ۷۵ تا ۸۰ در این کشور استفاده می‌شد.
به گفته منابع طالبان، دفتر نماینده‌گی طالبان در قطر همچنان بسته است اما تمام اعضای مذاکره کننده طالبان در قطر اقامت دارند و ممکن است با آغاز روند مذاکرات، تعداد بیشتری از اعضای طالبان به قطر سفر کنند و به تیم مذاکره کننده ملحق شوند.
ملا محمد عمر رهبر طالبان چند ماه پیش در پیامی اعلام کرده بود که دفتر قطر تنها مرجع تماسها و ارتباطات رسمی با طالبان است.
به گفته یکی از اعضای ارشد طالبان، قرار است همین روزها هیات کوچکی از طالبان شامل قاری دین محمد (رییس هیات مذاکره کننده طالبان در چین در ماه نومبر) و عباس استانکزی یکی از اعضای ارشد طالبان برای انجام مشورتهایی با پاکستان، به این کشور سفر کنند.
طالبان در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی تمایلی به مذاکره با دولت نداشت و همواره وی را متهم می‌کرد که از قدرت، استقلال و اختیارات کافی برای تصمیم گیری برخوردار نیست. در ابتدای کار دولت اشرف غنی نیز، همین نگاه نسبت به وی وجود داشت اما اکنون بعد از گذشت چند ماه از آغاز دوره ریاست جمهوری او و به لطف میانجیگریهای چین و فشارهای پاکستان، طالبان تاحدودی نسبت به انجام مذاکره به دولت کابل تمایل پیدا کرد.
سرکردگان طالبان پاکستان در عین حال که برای انجام مذاکره با دولت کابل متمایل شدند، هشدار داده اند که دولت کابل باید بطور مستقیم در این مذاکرات حضور یابد و پای طرف سومی نباید در این مذاکرات باز شود و کسی نباید سعی کند که بجای دولت افغانستان، در این مذاکرات وارد شود زیرا چنین تجربه‌یی در گذشته با شکست مواجه شده است ضمن اینکه مذاکرات فقط باید در قطر و نه در کشور دیگر، انجام شود.
اکبر آقا یکی از پایه گذاران طالبان تاکید کرده است که خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور از شروط اصلی تحقق صلح میان طالبان و دولت کابل است و مادامی که نیروهای بیگانه در افغانستان حضور داشته باشند، صلحی محقق نخواهد شد.
به هر روی، بعد از سفر اخیر جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به افغانستان که هفته گذشته انجام شد و در دیدار با اشرف غنی، نسبت به همکاری پاکستان برای کمک به محقق شدن روند مذاکرات صلح اطمینان داد، مقامات ارشد دولت کابل به روند مذاکرات صلح با طالبان خوش بین تر شده اند.
احمدضیا مسعود مشاور رییس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات اظهار امیدواری کرد که مذکرات با طالبان نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.
این مقام رسمی افغانستان بتازه‌گی گفته است: پیام‌های مثبتی در خصوص روند مذاکرات صلح با طالبان از منابع مختلف دریافت کرده ایم.
اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز روز شنبه گذشته اعلام کرد: زمینه برای مذاکرات صلح (با طالبان) فراهم شده و این مذاکرات به نفع مردم افغانستان خواهد بود.
همچنین دفتر ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد که اشرف غنی ازتلاشهای اخیر پاکستان در هموار کردن زمینه برای مذاکرات صلح قدردانی کرده و از موضع اخیر دولت اسلام آباد مبنی بر اینکه پاکستان دشمن افغانستان را دشمن خود می‌داند، به گرمی استقبال کرده است.
رفت و آمدهای فراوان مقامات عالی سیاسی و نظامی میان افغانستان و پاکستان از زمان آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی، حاکی از تحولی بزرگ و رو به جلو در روابط دو کشور همسایه است.
جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان طی چند ماه اخیر سه بار به کابل سفر کرده است. سپهبد رضوان اختر رییس دستگاه اطلاعات و امنیت پاکستان نیز در ماههای اخیر بارها به کابل سفر کرده است. پاکستان حدود سه ماه پیش میزبان اشرف غنی بود.
بعد از به پایان رسیدن دوره سیزده ساله حکومت حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان که از آن به عنوان دوران سرد و بی اعتمادی میان کابل و اسلام آباد یاد می‌شود، پاکستان سخت در تلاش است تا نظر و اعتماد دولت جدید افغانستان را جلب کند و تشویق و ترغیب طالبان برای مذاکره با دولت اشرف غنی، یکی از بزرگترین خواسته های اسلام آباد است.
پاکستان از نفوذ بالایی در میان طالبان برخوردار است و تلاش می‌کند تا با ایجاد صلح میان طالبان و دولت کابل، فضایی برای نقش آفرینی طالبان در دستگاه قدرت افغانستان ایجاد شود و در این صورت، پاکستان عملاً نفوذ و کنترل بیشتری بر افغانستان خواهد داشت.
اگرچه سرکردگان اصلی طالبان برای مذاکره با دولت کابل چراغ سبز نشان داده اند، اما هنوز هم تعدادی از اعضای ارشد و افراطی طالبان موافق مذاکره نیستند. این افراد می‌توانند مانع اساسی در مسیر مذاکرات ایجاد کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.