توفـان و برف‎باری بار دیگر بخـش‎‏هایی از پنجشیر را تهدید می‎کند

- ۱۰ حوت ۱۳۹۳

هارون مجیدی
بخش‌هایی از ولایت پنجشیر شب گذشته بار دیگر شاهد برف‌باری‎ها و توفان‌های شدید بوده است.
باشنده‎گان ولسوالی‌های پریان و خاواک این ولایت به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که نگران هستند برف‏باری جدید سبب برف‎کوچ‎های دیگر شود و زنده‎گی ساکنان مردم این مناطق را به خطر جدی مواجه سازد و تلفات بیشتری را به بار آورد.
mnandegar-3مردم پریان می‎گویند که پس از برف‎کوچ‎های هفتۀ گذشته که دست‎کم جان ۲۰۰ تن را در این ولسوالی و بخش‎های دیگر گرفت، حکومت و نهادهای خیریه توجه لازم به حال آن‌ها نکرده است.
این درحالی است راه‎های منتهی به ولسوالی پریان و ولسوالی دره و مناطقی در حصۀ اول ولایت پنجشیر، همچنان مسدود است.
مقام‎های محلی از تلاش‎ها در زمینۀ پاک‎سازی جاده‎های منتهی به این مناطق خبر می‎دهند. اما شماری از اعضای جامعۀ مدنی که طی دو روز اخیر به ولایت پنجشیر سفر کرده‏‎اند، می‎گویند که کار برای پاک‎کاری جاده‎ها بسیار کند است و مردم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‎کنند.
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که رییس جمهوری از اداره‎های دولتی و نهادهای داخلی و بین‎‏المللی خواست که از هیچ کمکی در راستای نجات مردم این ولایت و مناطق دیگر زیر تهدید دریغ نکنند.
رییس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت پنجشیر می‌گوید که آنان به شدت کار دارند تا ۳۰ کیلومتر راه دیگر تا ولسوالی پریان را از برف پاک کنند.
حمیدالله بخشی به روزنامۀ ماندگار گفت که بخش‎هایی از جاده‎های عمومی را در این ولایت پاک‎کاری کرده‎اند، اما تلاش‎های آنان برای پاک کاری بخش‎های دیگر ادامه دارد.
آقای بخشی می‌گوید که ضخامت برف در ساحات کوتل تُل، خاواک، آریب و مسیر راه تا ولسوالی پریان به پنجاه متر می‌رسد و پاک‌کاری آنان تا یک هفتۀ دیگر ادامه خواهد داشت. او گفت: تیم کاری سالنگ‌ها برای پاک‌کاری جاده‎های پنجشیر نیز اعلام آماده‌گی کرده‌اند.
رییس ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی ولایت پنجشیر از سرازیرشدن برفکوچ تازه در منطقۀ آریب این ولایت خبر داده گفت که در نتیجۀ این برف‎‏کوچ‎ شش تن جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده اند.
او گفت: مسوولان در این منطقه گفته‌اند که ۳۰ خانواده در این ساحه زنده‎گی می‎کنند و قرار است این خانواده‌ها ذریعۀ چرخبال به مرکز ولایت انتقال داده شوند.
رییس ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی ولایت پنجشیر می‌گوید که احتمال برفکوچ‌های دیگر نیز در این ولایت متصور است و مقامات می‌کوشند تا مردم را از ساحات زیر خطر به مرکز ولایت و کابل و جاهای امن دیگر انتقال دهند.
او می‌افزاید: تا حال تنها یک طبقۀ برف رانش کرده و چند طبقۀ دیگر تا هنوز وجود دارد و ساحات خاواک وآریب بیشتر زیر تهدید برف‌کوچ‌های احتمالی قرار دارد.
آقای بخشی اما می‌گوید که آنان تلاش دارند تا در صورت نیاز چند برفکوچ مصنوعی را اجرا کنند تا خطر رفع شود.
رییس ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی ولایت پنجشیر پاک‌کاری راه را از عمده‌ترین خواست‌های مردم در ولایت پنجشیر گفته، می‌افزاید: نیازمندی دیگر مردم غذا و لباس‌های گرم است.
تقاضای کمک به آسیب دیده‌گان
رییس جمهور غنی در سخنرانی تلویزیونی خود خواهان کمک جامعه جهانی به ولایت‌های آسیب دیده کشور شد.
رییس جمهور می‌گوید که خسارات سنگین به ولایت پنجشیر وارد شده است و ضرورت آن می‌رود که مردم و بازرگانان کمک مالی کنند.
رییس جمهور غنی می‌گوید، که وقوع حوادث مشابه در ولایت دیگر کشور قابل پیش‌بینی است.
آقای غنی می‌گوید که او به خاطر حوادث طبیعی اخیر در کشور، سفرش به ایران را به تعویق انداخت و هم‌چنان صندوق امداد را برای کمک به آسیب دیده‌گان ایجاد کرد.
ریاست جمهوری افغانستان در حال ارزیابی خسارات وارد شده در ولایات کشور است تا اقدامات فوری را روی دست گیرد.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور می‌گوید که خطر هنوز هم محسوس است. او می‌افزاید که سالنگ‌ها در خطر است و برای رفع آن توجه عمیق صورت بگیرد .
دعا و فاتحه‎خوانی برای قربانیان
روز یک شنبه، به یاد قربانیان رویدادهای طبیعی اخیر در کشور، مراسم دعاخوانی و فاتحه در کابل و شماری از ولایات دیگر برگزار شد.
در این مراسم، به شمول رییس‌جمهور، رییس اجرایی و مقام‎های ارشد حکومت، صدها هزار تن از شهروندان کشور نیز اشتراک ورزیدند.
برف‎کوچ‎‏ و توفان‌های شدید، نزدیک به ۳۰۰ تن را در شماری از ولایت‎ها کشت و خسارات هنگفتی برجا گذاشت.
فرف‏باری‎های اخیر در ولایت‎های مرکزی از جمله در پنجشیر در چند دهۀ پسین بی‎سابقه خوانده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.