وزارت دفاع ملی: چشم به‌راه وفای پاکستان هستیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 12 قوس 1396 - ۱۱ قوس ۱۳۹۶

وزارت دفاع می‌گوید که افغانستان به «امید وفای پاکستان» در رابطه به توقف موشک‌پرانی این کشور به ولایت‌های مرزی افغانستان است.
هفتۀ پیش یک هیأت نظامی به سرپرستی رییس ارکان ستاد مشترک ارتش، از افغانستان به منظور گفت‌وگو با مسوولان نظامی پاکستان به آن کشور mandegar-3سفر کرده بود.
هیأت مذکور در رابطه به تأمین امنیت دو طرف مرز دیورند و توقف موشک‌پرانی‌های پاکستان به ولایت‌های مرزی افغانستان بحث کرده‌اند.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: هیأت نظامی که برای گفت‌وگو در رابطه به راکت پرانی‌های پاکستان به ولایت مرزی کنر به آن کشور رفته بودند دوباره برگشته‌اند.
آقای وزیری با اشاره به هدف این سفر گفت: هیأت نظامی افغانستان با مسوولان نظامی پاکستان در رابطه به توقف راکت‌پرانی آن کشور به ولایت‌های مرزی افغانستان بحث کرده‌اند.
آقای وزیری با اشاره به سفرهای پیشین که در ارتباط به این موضوع به کشور پاکستان صورت گرفته است، می‌گوید: هرچند تأمین ارتباطات میان افغانستان و کشور همسایه پاکستان برای امنیت دو طرف مهم است، اما او اضافه کرد که پاکستان هیچ‌گاه در این رابطه صادق نبوده است.
آقای وزیری می‌گوید: افغانستان در انتظار وفای پاکستان نسبت به تعهداتش در رابطه به توقف موشک‌پرانی این کشور به ولایت‌‌های مرزی افغانستان است.
سخنگوی وزارت دفاع گفت: دولت افغانستان از موشک‌پرانی پاکستان به سازمان ملل متحد، نیروهای حمایت قاطع و شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده‌ است.
آقای وزیری تأکید می‌کند که موشک‌پرانی‌های پاکستان به نفع هیچ‌کشوری نیست و این کشور باید برای جلوگیری آن اقدامات جدی را روی دست‌گیرد.
او گفت: ریاست اوپراسون وزارت دفاع افغانستان – پاکستان چند مرتبه در رابطه به این موضوع باهم گفت‌وگو کرده‌اند.
سخنگوی وزارت دفاع ملی خاطر نشان کرد که به نیروهای نظامی مستقر در ولایت‌های مرزی به‌ویژه نظامیان ولایت کنر هدایت داده شده که در صورت شلیک موشک از طرف پاکستان آنان اقدامات بلمثل را انجام دهند.
این در حالی است که هفتۀ پیش حبیب حصار رییس ارکان ستاد مشترک ارتش در رأس یک هیأت نظامی به پاکستان رفته بود تا در رابطه به تأمین امنیت دو طرف مرز با همتای پاکستانی‌اش گفت‌وگو کند.
هم‌چنان، صالح محمد صالح، نمایندۀ مردم کنر در مجلس نماینده‌گان می‌گوید: پاکستان از چند سال به‌این طرف به ولایت کنر موشک‌پرانی‌ می‌کند که سه ولسوالی کنر از آن آسیب پذیر است.
آقای صالح می‌گوید: بیش از ۴۰۰ خانواده از این ولسوالی‌ها بیجا‌ شده‌اند که با مشکلات جدی بی سرپناهی و خدمات بهداشتی روبروی هستند.
آقای صالح با اشاره به چالش‌های که بیجا شده‌ها در ولایت کنر به آن دست‌و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید که حکومت افغانستان باید از راه‌های دیپلوماتیک به این چالش‌ها رسیده‌گی لازم کند، در غیر صورت در زمستان پیش‌رو مردم با چالش‌های جدی‌تر روبرو می‌شوند.
این عضو مجلس نماینده‌گان باور دارد که تا هنوز سفرهای که صورت گرفته هیچ نتیجۀ ملموس برای مردم کنر نداشته است و هر از گاهی پاکستان به موشک‌پرانی خود ادامه داده است.
آقای صالح تأکید می‌کند که نهادهای مسوول بیجا شده‌ها در ولایت کنر تا هنوز نتوانسته‌اند به چالش‌های موجود بیجا شده‌ها در این ولایت رسیده‌گی لازم کنند.
آقای صالح از دولت می‌خواهد برای تأمین امنیت ولسوالی‌های ناامن و آسیب‌پذیر ولایت کنر تلاش جدی کنند تا مردم بتواند دوباره خانه و کاشانۀ‌شان برگشت کنند.
گفتنی است که نظامیان پاکستان از چند سال به این سو به ولایت‌های مرزی در شمال شرق افغانستان موشک‌ شلیک می‌کنند که تلفات جانی و مالی را در پی‌داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.