رییس اجرایی دولت وحدت ملی: زمینۀ حضور زنان را در تمام بخش‎ها فراهم می‎‏سازیم

- ۱۷ حوت ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس اجرایی دولت وحدت ملی در پیامی به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان جهان وعده سپرده است که زمینۀ حضور فعال زنان را در تمامی بخش‎های نظام فراهم خواهند ساخت.
روز گذشته از هشتم مارچ روز جهانی زن در کابل و شماری از ولایت‎های کشور گرامی‎داشت به عمل آمد.
داکتر عبدالله در این پیام گفته است: هشتم مارچ روز جهانی زن را در حالی تجلیل می‌کنیم که زنان افغان در عرصه‌های مختلف با مشکلات گوناگونی مواجه هستند و با وجود کوشش‌های فراوان نهادهای ذیربط و مدافع حقوق زن، این مشکلات نه تنها کاهش نیافته بلکه ابعاد پیچیده تر پیدا کرده و به یکی از نگرانی‌های جدی تبدیل شده است.
بر بنیاد خبرنامۀ ریاست اجرایی، عبدالله در این پیام گفته است: افزایش خشونت‌ها در گوشه و کنار کشور و اعمال تبعیض و بی‌عدالتی روز افزون علیه زنان نشان می‌دهد که این قشر جامعه نه تنها هنوز جایگاه واقعی و بایسته خودرا در کشور بدست نیاورده اند بلکه با چالش‌های بزرگ امنیتی، عدم مصونیت و محرومیت از حقوق انسانی و مدنی خود روبرو هستند. ضعف دولت داری خوب، عدم حاکمیت قانون، سنت های ناروای اجتماعی و فرهنگ خشن مردسالاری و بعضا نا آگاهی زنان از حقوق اساسی شان، سبب محرومیت آنان از این حقوق و مانع رشد وشکوفایی ایشان گردیده است.
عبدالله مشارکت وسیع زنان در انتخابات‌های گذشته و حضور شجاعانه و فعال ایشان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیتی علی رغم تهدیدها و چالش ها نشان می دهد که زنان افغان در اعمار بنای دولت داری مدرن و نهادینه شدن فرهنگ دموکراسی نقش برجسته و بارزی داشته اند اما بدلایلی که ذکر شد زنان از این تلاش‌ها و مبارزات خود طوری که انتظار می‌رفت بهره چندانی نبرده اند.
او گفته است: تعهد ما در دولت وحدت ملی این است که زمینه را برای مشارکت سیاسی زنان در عرصه های گوناگون از جمله نظام اداری وسیاسی کشور بیش از پیش مساعد ساخته، راه رشد و تعالی را بر رویشان باز کنیم. ما ضرور می دانیم که زنان در تمامی ساختارهای نظام اداری کشور اعم از ادارات عدلی و قضایی، وزارتخانه ها و دستگاه دیپلماسی، جایگاه شایسته و مناسب پیدا کنند. در عرصه فعالیت‌های سیاسی، مدنی، تجارت وصنعت، نقش پر رنگ تری ایفاء نمایند ودر نهادها و روندهای انتخاباتی، زنان با توجه به انگیزه ها وتوانایی‌های فراوانی که دارند سهم بگیرند. حکومت وظیفه دارد فضای فعالیت آزاد و رقابت سالم وسهم گیری عادلانه در روندهای دموکراتیک را برای زنان مساعد بسازد. اصلاح نظام انتخاباتی کشور در این خصوص ضروری است.
در این پیام همچنان آمده است: در عرصه اقتصاد و توسعه اجتماعی، زنان از امکانات و پتانسیل خوبی برخوردارند و می‌توانند نقش موثری هم در زمینه اقتصاد زراعتی، صنایع دستی و صنایع ظریفه وهم درساحه تجارت ودادوستدهای تجاری ایفاء کنند، حکومت وحدت ملی متعهد است تا با تدویر کورس ها و پروگرام های آموزشی، ظرفیت زنان را برای برنامه سازی ارتقاء بخشد و تسهیلات لازمه را برایشان مهیا سازد. متاسفانه آمارمرگ ومیر اطفال ومادران در کشورهنوز خیلی بالا است، حکومت وحدت ملی بحیث یک وجیبه ملی می‌کوشد خدمات صحی را در سراسر کشورگسترش دهد و امکان دسترسی زنان به این خدمات را با هدف کاهش مرگ و میر اطفال و مادران مساعد بسازد. یکی از نقیصه های عمده به ارتباط قشراناث کشور، سطح نازل سواد عمومی و عدم دسترسی بخشهای زیادی از کشور خصوصا در ساحات جنوب به تعلیم و آموزش است. بر طبق یک احصاییه، آمار فیصدی زنان با سواد در حدود شانزده فیصد است. حکومت وحدت ملی از طریق وزارتخانه های سکتوری و نهادهای ذیربط می کوشد با تعیین یک هدف پنج ساله این آمار را دگرگون کند و سطح سواد عمومی زنان و دختران در کشور را تاحد قابل قبولی ارتقاء بخشد. پیکار با بیسوادی یک عزم قوی ملی می خواهد و سهمگیری تمام نهادهای دولتی، خصوصی و جامعه مدنی در این امر مهم ملی ضروری می باشد.
در پایان این پیام گفته شده است که حکومت برای افزایش موفقیت‌های زنان و احراز جایگاه بایسته و شایسته آنان در تمامی عرصه‌های حیات ملی مساعی لازمه را به خرج داده، زمینه‌های کار و فعالیت آنان در تمامی عرصه های اجتماعی و حضور و مشارکت آنان درمراتب مختلف ساختار نظام را مساعد خواهد ساخت. حکومت وحدت ملی صلح عادلانه و پایدار در کشور را یک ضرورت می داند اما تاکید می کند که در هر مساله ای، اساسات نظام دموکراتیک و دستاوردهای ملت افغانستان مخصوصا در زمینه حقوق و آزادی های مندرج در قانون اساسی، حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی بیان بحیث خطوط سرخ غیر قابل مناقشه و محفوظ باقی خواهد ماند. در اخیر می خواهم تاکید کنم که اگرچه حکومت در خصوص فراهم سازی زمینه حضورومشارکت زنان در عرصه های مختلف حیات اجتماعی نقش اصلی را بر عهده دارد اما زنان افغانستان همانگونه که در این سال های اخیر با همت و تلاش های فردی و جمعی و حضور فعال خود در صحنه، موفقیت ها و دست آوردهای زیادی را از آن خود کرده اند، در آینده نیز به این توانایی ها و ابتکارات توجه کنند، اعتماد به نفس و اتکا به خود در زنان باید افزایش یابد و اجازه ندهند که حقوق وآزادی های اساسی شان توسط هیچ فرد و یا نهادی تضییع شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.