معاون وزارت تحصیلات عالی در جریان آزمون کانکور در هرات: دشمنان افغانستان می‌‎خواهند آزمون کانکور را مختل سازند

گزارشگر:6 حوت 1392 - ۰۵ حوت ۱۳۹۲

امتحان کانکور در ولایت هرات روز گذشته برگزار شد. قرار است بیش از هفده هزار تن از فارغان صنوف دوازدهم که بیشترشان را دختران تشکیل می‌دهند این امتحان را در دو روز جداگانه سپری کنند.
این امتحان در حالی برگزار شده است که حدود یک هفته قبل امتحان کانکور به دلیل آنچه دستبرد به  سوالات امتحان خوانده شده بود، معطل قرارداده شد.
داکتر عبدالظاهر محتسب زاده رییس دانشگاه هرات گفت، بیش از هفده هزارتن از فارغان صنوف دوازدهم هرات در این امتحان اشتراک کرده اند.mandegar-3
آقای محتسب زاده می‌گوید، این امتحان به خاطر نبود جای مناسب و مشکلات تخنیکی در دو روز جداگانه گرفته می‌شود.
او گفت، دانشگاه هرات در سال آینده توان پذیرش نزدیک به چهار هزار محصل جدید الشمول را دارد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد.
از سوی هم داوطلبان کانکور در ولایت هرات نسبت به برگزاری امتحان روز گذشته نظریات گوناگون دارند.
آنان می‌گویند، دستبرد به سوالات کانکور درهفته گذشته آنان را نسبت به سلامت امتحان کانکور مشکوک کرده است.
پوهاند بری صدیقی معین امور محصلان وزارت تحصیلات عالی افغانستان از مشکلات امتحان کانکور هفته گذشته در ولایت هرات ابراز نگرانی کرد.
آقای صدیقی گفت، دشمنان مردم افغانستان تلاش می‌کنند تا پروسه امتحان را مختل سازند.
آقای صدیقی می‌گوید، در سال روان دو صد و پنجاه هزار تن از فارغان صنوف دوازدهم از ولایات مختلف افغانستان در این امتحان اشتراک می‌کنند.
وی گفت، وزارت تحصیلات عالی افغانستان توانایی جذب پنجاه و هفت هزار محصل جدیدالشمول را در چوکات نهادهای عالی و سی هزار تن را در نیمه عالی داراء می باشد.
آقای صدیقی می گوید، شماری از نهادهای غیر دولتی و دانشگاه‌های خصوصی با وزارت تحصیلات عالی افغانستان تعهد کرده اند که حدود هشتاد هزار داوطلب بی‌نتیجه کانکور را در نهادهای مختلف تحصیلی جذب کنند.
امتحان کانکور در ولایت هرات در حالی برگزار می‌شود که حدود یک هفته قبل این امتحان به خاطر آنچه دستبرد به سوالات عنوان شده بود از سوی هیأت و مسوولان دانشگاه هرات معطل قرار داده شد.
مسوولان امنیتی در ولایت هرات می‌گویند، چهل و سه تن از شاگردان یک مکتب خصوصی همراه با مسوول این مکتب را به اتهام داشتن سوالات امتحان کانکور بازداشت کرده اند.
آنان می‌گویند، تا کنون تحقیقات شان از نزد متهمان نهایی نشده، ولی تحقیقات به خاطر روشنایی بیشتر قضیه به شدت ادامه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.