مجلس سنا: پس از ده روز دیگر مجلس نماینده‎گان مشروعیت ندارد

- ۱۹ جوزا ۱۳۹۴

چهارشنبه ۲۰ جوزا ۱۳۹۴

 

رییس مجلس سنا هشدار می‌دهد تا زمانی‌که تاریخ انتخابات پارلمانی مشخص نشود، ادامۀ کار مجلس نماینده‎گان مورد قبول مجلس سنا نخواهد بود.
فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا گفت: « دورۀ کاری مجلس نماینده‎گان ۱۲ روز بعد بر اساس قانون اساسی به پایان می‌رسد؛‌ اما متاسفانه غیرقانونی شدن آن، تأثیر مستقیم بالای کار مجلس سنا می‌گذارد».
mnandegar-3آقای مسلم یار افزود: خواست مجلس سنا از رییس‌جمهور و رییس اجرایی حکومت این است که دو یا سه ماه بعد باید به هر شکل ممکن انتخابات پارلمانی را برگزار کنند و یا هم تاریخ انتخابات را مشخص نمایند.
او هشدار داد: «در صورتی‌که تاریخ انتخابات مشخص نشود، ما کارکردهای مجلس نماینده‎گان را بر اساس قانون نمی پذیریم».
به گفته او، شرط اساسی ادامۀ کار مجلس نماینده‎گان پس از اول سرطان برگزاری انتخابات است.
زلمی زابلی عضو دیگر مجلس سنا نیز خاطرنشان کرد که ادامه کار مجلس نماینده‎گان بدون برگزاری انتخابات، جفا در حق ملت و آرای ملت است.
آقای زابلی با ذکر آن‌که سفیر امریکا در قبال تایید پیمان امنیتی به نماینده‎گان وعدۀ تمدید یکسالۀ دورۀ کاری مجلس را داده است، افزود: « پس از اول سرطان هر قانونی‌که به مجلس سنا بیاید اعتبار ندارد و ما مجلس نماینده‎گان را به رسمیت نمی‌شناسیم».
پیش از آن‌که پیمان امنیتی با امریکا و ناتو از سوی مجلس تایید شود؛ سفارت امریکا در کابل مهمانی ترتیب داده بود و در آن مهمانی از نماینده‎گان دعوت کرده است تا به دو پیمان امنیتی رای تایید دهند.
بحران عدم مشروعیت پس از اول سرطان، برخی نماینده‎گان مجلس را نیز نگران کرده است.
اما برخی دیگر اعضای مجلس نماینده‎گان ضمن تاکید در برگزاری انتخابات، ادامه کار این مجلس را قانونی می‌دانند.
روز دوشنبه عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‎گان نیز تاکید کرد که به هیچ صورت، مشروعیت مجلس را به نهاد دیگری واگذار نمی‌کند.
آقای ابراهیمی تاکید ورزید که مجلس مشروعیت خود را از آرای مردم افغانستان گرفته است و تا زمانی‌که انتخابات پارلمانی برگزار نشود، حاضر نیست این مشروعیت را به نهاد دیگری بسپارد.
هر چند از دیر زمانی به این سو، مجلسین شورای ملی در برگزاری انتخابات پارلمانی به وقت و زمانش و یا هم اعلام تاریخ مشخص انتخابات تاکید دارند؛‌ اما حکومت تاهنوز در این مورد واکنشی نشان نداده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :