ناکارآمدی استراتژی اوباما در خروج از افغانستان

گزارشگر:ائول پيلار/ ميدل ايست آنلاين - ۱۱ میزان ۱۳۹۱

“شاید جای هیچ تعجبی وجود نداشته باشد که مساله مبارزه با طالبان در افغانستان در کمپین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا چندان مورد توجه قرار نگرفته است. میت رامی، کاندیدای جمهوری خواه ریاست جمهوری امریکا در سخنرانی‌های خود تقریبا به این مساله هیچ توجهی نداشته است و اوباما نیز ظاهرا چندان تمایلی به بحث در این رابطه در سخنرانی‌های کمپین خود ندارد.
به نظر می‌رسد رقیب انتخاباتی باراک اوباما در زمینه سیاست خارجی و به ویژه سیاست واشنگتن در قبال افغانستان چیزی در ذهن خود ندارد تا جایگزین سیاست‌ اوباما کند. با این همه واقعیت این است که جنگ در افغانستان همچنان جریان دارد؛ جنگی که در آن امریکایی‌ها همچنان کشته می‌شوند. هرکسی که به عنوان رییس جمهوری جدید امریکا انتخاب شود باید به این مساله توجه داشته باشد و بداند که مردم امریکا متوجه حقیقت زشت جنگ در افغانستان شده‌اند.
یک موسسه امریکایی که به تحلیل مسایل بین‌المللی می‌پردازد، اعلام کرد: ایتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان دیگر نمی‌تواند طالبان را شکست دهد. این گروه شبه نظامی همچنان به عنوان قدرتی نظامی و سیاسی در افغانستان مطرح است و به نظر می‌رسد این رویه در آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.
به اعتقاد گیلز دورونسورو، از موسسه کارنگی، دولت افغانستان احتمالاً در مدت زمانی بسیار کوتاه شاهد فروپاشی خواهد شد؛ زیرا طالبان همواره به دنبال آن بوده که قدرت را در اختیار خود قرار دهد و احتمال وقوع چنین رویدادی با توجه به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از پیش محتمل می‌شود. شاید از دیدگاه برخی دیدگاه دورونسورو بسیار منفی‌گرایانه باشد اما رویدادها در افغانستان نشان می‌دهد اظهارات وی چندان بی‌راه نیست.
بخشی از واقعیت زشت جنگ افغانستان این است که در این کشور افرادی ممکن است به قدرت برسند که سیاست‌ها و افکارشان نه تنها مبتنی بر همکاری با امریکایی‌ها نیست بلکه نوعی نفرت نسبت به روابط با واشنگتن در میانشان وجود دارد.
با این همه لازم است امریکایی‌ها این مساله را به خاطر داشته باشند که عملیات نظامی در افغانستان با هدف جلوگیری از ایجاد پایگاه‌های شبه نظامی در این کشور بود چرا که بسیاری از گروه‌های تروریستی بین‌المللی ریشه در افغانستان داشتند و تهدیدهای امنیتی برای ایالت متحده ایجاد می‌کردند.
شبه نظامیان طالبان افرادی افراطی هستند که تمرکزشان بر به دست آوردن قدرت سیاسی و نظامی و اجتماعی در افغانستان است و این مساله به خودی خود تهدیدی را برای منافع امریکا ایجاد نمی‌کند.
با این همه عدم توجه به این مساله که روی کار آمدن طالبان در عرصه سیاسی افغانستان می‌تواند اثرات غیر مستقیمی را بر امنیت جهانی داشته باشد نوعی ناکامی به شمار می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.