تنش ها بار دیگر میان دهلی و اسلام آباد بالا گرفت

- ۲۳ حوت ۱۳۹۳

mnandegar-3تنش‌های سیاسی دهلی‌نو و اسلام‌آباد در حالی با احضار سفرای یکدیگر از سر گرفته شده که مقامات دو کشور طی دیدار معاون وزیر امور خارجه هند از پاکستان برای از سر گیری مذاکرات صلح اعلام آمادگی کرده‌ بودند.
اعلام تبرئه و آزادی ذکی الرحمان لکهوی عامل حمله «بمبئی» در سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی دادگاه عالی اسلام‌آباد روز جمعه باردیگر سبب افزایش تنش بین روابط سیاسی هند و پاکستان شده‌ است.
گفتنی است که دادگاه عالی اسلام‌آباد روز جمعه ضمن تبرئه کردن لکهوی عامل حمله بمبئی حکم آزادی وی را صادر کرده است.
یادآوری می‌شود که حمله تروریستی بمبئی در سال ۲۰۰۸ میلادی در چند مکان از جمله هتل «ماریوت» در هند انجام شد که بر اثر آن بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند و در نهایت دولت هند ذکی الرحمان لکهوی را عامل اصلی این حمله معرفی کرد.
براساس این گزارش، وزارت امور خارجه هند عبدالباسط سفیر پاکستان در هند را احضار و خواستار توضیحاتی در این خصوص شده‌ است.
وزارت امور خارجه هند گفته که اسلام‌آباد باید در خصوص حبس لکهوی عامل حمله بمبئی بطور جدی عمل کند شود و اطمینان دهد تا وی از زندان آزاد نشود.
مقامات هندی، دولت پاکستان را متهم کرده که دلایل محکمی در رابطه با نقش لکهوی در حمله بمبئی را به دادگاه عالی این کشور ارایه نکرده‌ به همین دلیل وی تبرئه شده است.
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه پاکستان نیز در واکنش به احضار سفیر پاکستان در هند، معاون سفیر این کشور را احضار کرده و در مورد فرافکنی دهلی‌نو درباره تصمیم دادگاه عالی اسلام‌آباد معترض شده‌ است.
وزارت امور خارجه پاکستان به سفیر هند اطمینان داده که تبرئه لکهوی از سوی دادگاه عالی اسلام‌آباد پرونده حمله بمبئی را تحت تاثیر نخواهد گذاشت زیرا این پرونده در دادگاه مبارزه با تروریسم پیگیری می‌شود.
به گفته وزارت امور خارجه پاکستان، پیگیری پرونده حمله بمبئی بدلیل عدم ارایه شواهد از سوی دولت هند است و علاوه بر این، اجمل قصاب تنها عامل حمله بمبئی که پس از این حمله نجات یافته بود، بدون بررسی در سال ۲۰۱۲ میلادی اعدام شده است.
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: پرونده حمله بومبئی در صورتی بزودی پیگیری خواهد شد که دولت هند در این مورد مدارکی را به پاکستان ارائه دهد.
وزارت امور خارجه پاکستان در مورد عدم پیشرفت در پرونده سمجهوتا اکسپریس نیز در مقابل سفیر هند معترض شد.
به گفته دان نیوز، یکی از دادگاه‌های عالی هند «سوامی آسیم آنند» عامل اصلی حادثه سمجهوتا اکسپریس را بدون ضمانت آزاد کرده بود.
قابل ذکر است که انفجاری در قطار سمجهوتا اکسپریس که مسیر آن از «لاهور» پاکستان تا «دهلی» هند است، در ۱۸ فبروری سال ۲۰۰۷ میلادی در نزدیکی شهر «پانی پت» هند در ۸۰ کیلومتری شمال دهلی صورت گرفت و در نتیجه ۶۸ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند که بیشتر آن‌ها از اتباع پاکستانی بودند.
یادآوری می‌شود که روابط پاکستان و هند پس از یک سال درگیری مرزی بین این دو کشور بدلیل دیدار «اس جی شنکر» معاون وزیر امور خارجه این کشور در ۱۲ اسفند ماه بهبود یافته‌بود.
براساس منابع پاکستانی، محور گفت‌وگوی مقامات هند و پاکستان در این دیدار همکاری دوجانبه و تجارت بوده اما در مورد از سر گیری مذاکرات صلح که از جنوری سال ۲۰۱۳ میلادی بدلیل ملاقات دیپلمات‌های این کشور با رهبران کشمیر در دهلی‌نو به تعویق افتاده بود، توافق کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.