نوروز و قصر نوروز

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهارشنبه 27 حوت 1393 - ۲۶ حوت ۱۳۹۳

ساعت ۱۱:۳۰ دقیقۀ پیش از چاشت است و من برای دیدن از قصر نوروز، روانۀ ولسوالی پغمانم؛ می‌خواهم آماده‌گی‌ها برای گرامی‌داشت از جشن نوروز در این قصر را از نزدیک ببینم.
در راه ولسوالی پغمان تدابیر امنیتی شدید توسط نیروهای امنیتی گرفته شده و هر موتری که داخل این ولسوالی می‌گردد، توسط نیروهای پولیس و ارتش بازرسی می‌شود.
mnandegar-3زمین‌ها و باغ‌هایی‌‎که در اطراف سرک قرار دارند، همه سبز شده و گل گرفته‌اند و بوی بهار می‌دهند.
پس از نیم ساعت راه به نزدیکی‌های قصر نوروز می‌رسم؛ این قصر در بالای تپه‌یی ساخته شده و زیبایی خاصی را به پغمان بخشیده است.
پروژۀ ساخت قصر نوروز در ۳۶۴ جریب زمین برای گرامی‌داشت از نوروز ۱۳۹۳ خورشیدی، دیزاین شده بود.
ترکیب معماری ساختمان‌های این پروژه از معماری سابقه افغانستان است و در این پروژه، از گمبدها و قوس‌های مختلف کار گرفته شده است.
این پروژه که ۱۵ میلیون دالر هزینه برداشت، برای گرامی‌داشت از جشن جهانی نوروز که در سال ۱۳۹۳ افغانستان میزبان آن بود، طراحی شد؛ اما به‌خاطر مشکلاتی این جشن در محوطۀ ارگ برگزار گردید و از این قصر استفاده نشد.
وقتی می‌خواستم داخل قصر نوروز شوم، نگهبانان این قصر مانع شدند و گفتند که آنان تا روز نوروز اجازۀ ورود برای هیچ‌کسی را نمی‌دهند.
نگهبانان دلیل این کارشان را آماده‌گی‌های امنیتی برای روز نخست سال می‌گویند. قرار است در این قصر شمار زیادی از اراکین دولتی و شهروندان نوروز را گرامی بدارند.
هر چه برای‌شان دلیل می‌گویم قبول نمی‌کنند و می‌گویند که پیش از این، از همه شهروندان خواسته اند تا روز نخست نوروز، به این قصر نیایند.
حاجی عبدالله جان که ۷۵ سال سن دارد و باشندۀ اصلی ولسوالی پغمان است، می‌گوید که در گذشته وقتی نوروز می‌شد؛ مردم پغمان مصروف تهیۀ هفت میوه، سمنک و غذاهای رنگارنگ می‌بودند که سبزی پلو از معروف‌ترین آن‌ها بود.
این باشندۀ پغمان هم‌چنان می‌گوید، همه ساله بعد از روز اول نوروز شهروندان شهر کابل و ولایات دیگر با خانواده‌های شان به پغمان می‌آیند و این روز را تجلیل می‌کنند.
این باشندۀ پغمان می‌گوید از زمانی که قصر نوروز در این ولسوالی ساخته شده، مرمان زیادی به این ولسوالی می‌آیند و از این قصر دیدار می‌کنند.
نهال شانی
وقتی ماه آخر سال خورشیدی (حوت) داخل می‌شود بسیاری از شهروندان به پیشواز نوروز، مصروف نهال شانی می‌شوند و نهال‌های مختلف را در خانه و ساحاتی معینی در شهر غرس می‌کنند.
مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت زراعت و شهرداری کابل نیز گفته اند که آنان در نظر دارند تا در نقاط مختلف شهر با همکاری شهریان کابل در سال جدید نهال غرس کنند.
می‌بینم که شمار زیادی از باشنده‌گان پغمان نیز به خاطر استقبال از بهار نو مصروف نهال‌شانی و بیل زنی در زمین‌های خود هستند.
همایون که پنج سال می‏شود نهال فروشی می‎‏کند، می‌گوید که این روزها بازار فروش نهال گرم است و از او باشنده‌گان ولسوالی پغمان و شهر کابل نهال می‌خرند.
او که نهال‌های سیب، زردآلو، گیلاس و بادام را می‌فروشد می‌گوید که مردم بیشتر نهال گسلاس را می‌خرند.
مبشر که مصروف شاندن نهال بود، می‌گوید، من هر سال نهال غرس می‌کنم و این کار را به‌خاطر پاکی و ساختن محیط سالم انجام می‌دهم.
مبشر به این باور است که اگر هر شهروند هر سال یک نهال غرس کند تا ده سال بعد دیگر افغانستان به یکی از سرسبزترین کشورهای دنیا تبدیل خواهد شد.
بلخ مهان‌دار نوروز
از جشن باستانی نوروز همه ساله در سراسر افغانستان گرامی‌داشت می‌شود؛ اما نوروز در بلخ به دلیل برافراشتن جهندۀ سخی و مراسمی ویژه متفاوت از نقاط دیگر کشور برگزار می شود.
شمار زیادی از ولایات مختلف و حتا کشورهای بیرونی برای استقبال از نوروز به بلخ می‌آیند.
مسوولان محلی در بلخ از تدابیر کامل امنیتی برای برگزاری جشن باستانی گل سرخ و روزهای نورز در شهر مزارشریف و سطح ولایت خبر داده گفته اند که بلخیان آمادۀ پذیرایی مهمانان در این جشن اند.
منیر فرهاد، سخنگوی والی سرپرست بلخ، در گفت‌و گو با رسانه‌ها گفته است که بلخ همان‌گونه که مهد این جشن باستانی و بین‌المللی بوده است، امسال نیز مانند سال‌های پیشین به بهترین وجه از مهمانان که جهت اشتراک درین جشن بین المللی به بلخ می‌ایند، میزبانی خواهند کرد.
حکومت محلی بلخ، آمادگی‌هایی را جهت برگزاری و تجلیل از این جشن باستانی و بین‌المللی اتخاذ کرده است، که ایجاد کمیسیون مرکزی آماده‌گی تجلیل از جشن بین المللی نوروز که در رأس آن عطامحمد نور والی سرپرست بلخ قرار دارد و متشکل از شش کمیتۀ کاری، از جمله کمیته‌های امنیتی، تزئینات، فرهنگی، مالی وتدارکات، تشریفات و سرسبزی می‌باشد، از جمله مواردی‌ست که می‌توان به آن اشاره کرد.
به گفته آقای فرهاد، ساخت دروازه شهر به شکل باستانی آن در غرب شهر، ساخت زیرزمینی جهت عبور و مرور شهروندان را از کارهای حکومت محلی این ولایت عنوان کرد که ویژۀ نوروز ساخته شده اند.
وی همچنین افزود، که در نوروز امسال، انتظار می‌رود دو صد هزار مهمان در این جشن اشتراک کنند و از اتخاذ تدابیر شدید امنیتی از سوی منسوبین امنیتی این ولایت خبر داد.
وزارت کار و امور اجتماعی نیز با پخش خبرنامه‌یی روز شنبه را نخستین روز سال ۱۳۹۴خورشیدی گفته و روزهای شنبه و یکشنبۀ هفتۀ آینده را رخصتی عمومی اعلام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.