رییس اجرایی: با برنامه رفتیم و با دست‌آورد برگشتیم

گزارشگر:سه شنبه 11 حمل 1394 - ۱۰ حمل ۱۳۹۴

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور می‌گوید که سفر رهبران حکومت وحدت ملی به امریکا پردستاورد بوده است.
داکتر عبدالله که در نشست شورای وزیران در کابل سخن می‌گفت، اظهار داشت که این سفر زمینه ساز ایجاد اعتماد بیشتر بین کابل ــ واشنگتن و قدمی دیگر در تحکیم روابط میان دو کشور بود.
وی با بیان این مطلب که این سفرشان به امریکا پردستاورد بوده خاطرنشان ساخت که رهبران حکومت وحدت ملی با برنامۀ جامع و بنیادی به امریکا رفته mnandegar-3بودند.
رییس اجرایی تصریح نمود: «آجندا و برنامۀ سفر یک برنامۀ مفصل و بنیادی بود، … در کل سفری با دستاور بود که امیدواریم که نتیجه اش نیز مطابق به توقع مردم افغانستان باشد».
به گفتۀ وی؛ مسایل امنیتی و دفاعی در صدر برنامه‌های این سفر رهبران حکومت وحدت ملی قرار داشته و در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی با مقامات امریکایی صورت گرفته است.
داکترعبدالله، باقی ماندن سربازان امریکا در خاک افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۵ به کمیت فعلی، تقاضای وزارت دفاع امریکا مبنی بر پرداخت بودجۀ نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۱۷از کنگره این کشور، از سرگیری جلسات میان رهبران وزارت دفاع افغانستان و واشنگتن را از جملۀ دستاوردهای این سفر در زمینه ی مسایل امنیتی افغانستان خواند.
وی همچنین امضای تفاهمنامۀ همکاری میان کابل – واشنگتن و امضای توافقنامه همه جانبه در زمینه ی حکومتداری خوب، حقوق بشر، پروسۀ صلح را از دستاوردهای دیگر این سفر خواند.
گفتنی است که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان روز یکشنبه هفته گذشته در راس یک هیات بلند رتبه ی دولتی در سفر پنج روزه کابل را به قصد امریکا ترک کردند.
رهبران حکومت وحدت ملی در جریان این سفرشان با مقام‌های عالی رتبه ی امریکایی به شمول باراک اوباما رییس جمهور، جو بایدن معاون رییس جمهور، رهبران کانگرس، وزیران خارجه، دفاع و مالیه ی امریکا و هیات مدیره بانک جهانی دیدار کردند.
آنان در جریان این دیدارشان روی مسایلی چون امنیت، انکشاف اقتصادی و مذاکرات صلح با طالبان صحبت کردند.
باید یادآور شد که رییس اجرایی کشور در حالی سفر رهبران سیاسی افغان به امریکا را پردستاورد می خوانند که برخی از آگاهان امور بر این باورند که آنان تنها مطابق به میل مقامات امریکایی صحبت کرده اند نه واقعیت های افغانستان.

اشتراک گذاري با دوستان :