وزارت صحت: برای جلوگیری از زردی۱۰ هزار معتاد مواد مخدر واکسین می‌شوند

گزارشگر:دو شنبه 9 اسد 1396 - ۰۸ اسد ۱۳۹۶

mandegare-3مسوولان در وزارت صحت عامه کشور می گویند که این وزارت برای مبارزه با بیماری هیپاتیت/ زردی برنامه‌های موثری را روی دست گرفته و قرار است که نزدیک به ۱۰ هزار معتاد زرقی مواد مخدر در سال جاری واکسین‌های پیشگیرانه شوند.
داکتر فدا محمد پیکان، معین خدمات صحی وزارت صحت عامه، دیروز یک‌شنبه (۸ اسد) در مراسم تجلیل از روز جهانی هپاتیت/زردی در کابل، معتادان زرقی مواد مخدر را بزرگترین گروه معروض به خطر مبتلا به هیپاتیت در کشور خواند.
وی گفت که این گروه به دلیل استفاده از سرنچ های مشترک و ارتباط با افراد مبتلا به ویروس هیپاتیت، بیشترین زمینه برای انتقال زردی را دارند و به همین دلیل به توجه ویژه ارگان های صحی کشور ضرورت دارند.
به گفته وی، هم اکنون حدود ۳۶ هزار واقعه مبتلا به بیماری هیپاتیت (B,C) در افغانستان به ثبت رسیده که از این میان حدود ۷ درصد مبتلایان به هیپاتیت b و۳۷ درصد از مبتلایان به هیپاتیت c را معتادان زرقی مواد مخدر شکل می دهند که با این حساب بزرگترین گروه مبتلا به ویروس هیپاتیت/زردی در افغانستان محسوب می شوند.
آقای پیکان بیان داشت که براساس برنامه وزارت صحت عامه در مبارزه با بیماری هیپاتیت، در سال جاری قرار است، بیش از ۱۰ هزار معتاد زرقی مواد مخدر واکسین‌های پیشگیرانه شوند تا از بروز واقعات جدید این بیماری جلوگیری شود.
وی همچنان تصریح کرد که این وزارت براساس اهداف انکشاف پایدار در بخش‌های بلند رفتن سطح آگاهی مردم نسبت به این بیماری، جمع آوری آمار و ارقام، وقایه و جلوگیری از واقعات جدید هیپاتیت و فراهم سازی تسهیلات درمان مبتلایان هیپاتیت، برنامه‌های موثری را روی دست گرفته است.
در همین حال داکتر ریچارد پیپرگورن، نماینده سازمان صحی جهان با ارسال پیامی در این مراسم ویروس هیپاتیت را یکی از خطرناکترین امراض با بیشترین قربانی در جهان خوانده و بیان داشت که سالانه ۱.۳۴ میلیون انسان در اثر مبتلا شدن به این بیماری جان‌های‌شان را از دست می‌دهند.
به گفته وی، براساس آخرین سروی که در اخیر سال ۲۰۱۵ میلادی در جهان صورت گرفته، حدود بیش از ۳۲۵ میلیون انسان از بیماری هیپاتیت رنج می‌برند که از این میان نزدیک به ۳۰ در صد آنها امراض شان تشخیص شده و تنها ۷ در صد آنها به درمان موثر دسترسی دارند.
داکتر پیپرگورن، مرض هیپاتیت را در افغانستان مخصوصا در میان دو گروه مهاجران و معتادان زرقی مواد مخدر نیز شایع دانسته و از حکومت و مردم افغانستان خواست که در برابر این بیماری مهلک و جلوگیری از مبتلاشدن بیشتر شهروندان تدابیر جدی را روی دست بگیرند.
گفتنی است که بیماری هیپاتیت نوع B وc که به زردی سیاه و سفید نیز در افغانستان معروف است، یکی از مهلک‌ترین امراض در جهان تشخیص گردیده که میزان قربانیان آن بیشتر از قربانیان امراض توبرکلوز و ایدز می باشد.
بر اساس تخمین حدود ۱۵۰هزار شهروند افغانستان به بیماری هیپاتیت/زردی مبتلا می باشند که از این میان معتادان زرقی مواد مخدر، زنان دارای ارتباط جنسی غیر مصئون و مهاجران بیشترین درصدی این مبتلایان را شکل می دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.