ملل متحد: ۶۵۰۰ جنگجوی خارجی مصروف نبرد در افغانستان هستند

گزارشگر:شنبه 15 حمل 1394 - ۱۴ حمل ۱۳۹۴

شمار جنگجویان خارجی که برای پیوستن به صفوف القاعده و گروه دولت اسلامی کشورهای‌شان را ترک کرده اند به بیش از ۲۵ هزار نفر افزایش یافته و این جنگجویان از ۱۰۰ کشور جهان می‌باشند.
هیأتی از کارشناسان ملل متحد که تحریم‌ها علیه القاعده را نظارت می‌کنند با نشر گزارش جدیدی گفته است که شمار جنگجویان خارجی به گونۀ بی‌پیشینه از اواسط ۲۰۱۴ میلادی تا مارچ ۲۰۱۵ حدود ۷۱ درصد افزایش داشته است.
mnandegar-3بیشتر این جنگجویان که در زیر چتر گروه‌های وابسته به القاعده و دولت اسلامی اند در سوریه و عراق فعالیت دارند.
در این گزارش همچنان آمده است که حدود ۶۵۰۰ جنگجوی خارجی در افغانستان فعالیت داشته است.
محمد ایوب سالنگی، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخلۀ افغانستان حضور جنگجویان خارجی را در افغانستان تایید کرد، اما گفت که ارقام ارایه شده در گزارش ملل متحد را تایید یا رد کرده نمی‌تواند.
پاکستانی و عرب
آقای سالنگی گفت که بیشترین حضور جنگجویان خارجی در مناطق جنوب، شرق و شمال‌شرق افغانستان است که به گفتۀ وی بیشتر آنان به زبان‌های عربی و اردو صحبت می‌کنند.
معین امنیتی وزارت امور داخله گفت که جنگجویان خارجی مستقر در افغانستان با عبور از خط دیورند وارد افغانستان می‌شوند و تمویل و تجهیز آنان نیز از مناطق قبایلی پاکستان صورت می‌گیرد.
گزارش ملل متحد سوریه و عراق را مکتب جهانی برای افراطگرایان خوانده و گفته است که ۲۲ هزار جنگجوی خارجی در این دو کشور فعالیت دارد. همچنان گفته شده است که صدها جنگجوی دیگر در یمن، لیبیا، پاکستان و سومالیا و کشور های شمال افریقا و فلیپین فعال اند.
هیأت ملل متحد گفته است که جنگجویان و شبکه های آنان «تهدید آنی و دراز مدت» و یک «مشکل فوری امنیتی» برای جهان بوده که نیازمند رسیدگی فوری است.
کارشناسان ملل متحد هشدار داده اند که شکست گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق سبب خواهد شد که جنگجویان دهشت افگن خارجی در سرتاسر جهان پراگنده شوند.
گزارش حاکی است که رسیده‌گی به این چالش راه حل ساده ندارد، اما سفارش شده است که موثرترین پالیسی، جلوگیری از افراطیت، جلب و جذب و سیر و سفر جنگجویان خواهد بود. گزارش بر تشریک معلومات استخباراتی میان کشور ها نیز تاکید کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.