امریکا و ناتو برای بیرون‎شدن از افغانستان به گونۀ مشترک تصمیم می‌گیرند

- ۲۶ حوت ۱۳۹۷

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژ‌ۀ وزارت امور خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان در برگۀ توییترش نوشته است، مأموریت امریکا و ناتو در افغانستان به گونۀ مشترک پیش‎برده می‌‏شود و اگر امریکا افغانستان را ترک کند، با ناتو همزمان این کشور را ترک خواهد کرد.
آقای خلیل‌زاد، در این توییترش گفته است: «همکاری مشترک با ناتو و دیگر شرکا و متحدان ما از روز نخست، اولویت ما بوده است، ما باهم آمدیم و یکجا برای برنامه‌ریزی ماندن ما در افغانستان به گونۀ مشترک هماهنگی خواهیم داشت، اگر افغانستان را ترک کردیم، با هم ترک خواهیم mandegarکرد.»
در این حال، شماری از آگاهان نظامی در افغانستان بدین باوراند که بیرون‎شدن امریکا از افغانستان، سبب بیرون‎شدن تمام نیروهای عضو ناتو از کشور خواهد شد.
این آگاهان نظامی تأکید کرده می‎گویند که حضور نیروهای خارجی در افغانستان در کنار نبرد با هراس‎افگنان زمینۀ آموزش بهتر را برای نیروهای امنیتی نیز فراهم ساخته است و با بیرون‎شدن این نیروها سرنوشت آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی نیز ناروشن خواهد ماند.
پیش از این ناتو نیز اعلام کرده بود که بیش از ضرورت در افغانستان نخواهند ماند، اما تأکید کرده بود که بیرون‎کردن نیروهایش از افغانستان زمانی اجرا خواهد شد که دستاوردها و اهداف‎شان به خطر نیافتد و افغانستان به لانۀ امنی برای هراس‎افگنان مبدل نشود.
در حال حاضر حدود ۱۶ هزار سرباز خارجی در چارچوب مأموریت پشتیبانی قاطع (ناتو) در افغانستان حضور دارند که در بخش‎های مشوره‌دهی و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را همکاری می‎کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.