افـزایش کلستر ول خون با آغاز فصل زمستان

گزارشگر:سه شنبه 14 قوس 1396 - ۱۳ قوس ۱۳۹۶

mandegar-3مطالعاتِ تازه نشان می‌دهند که میزان کلسترول خون در فصل‌های متفاوت سال تغییر می‌کند. در این راستا پزشکان امریکایی آزمایش‌هایی را در مورد ۵۱۷ انسان سالم طی یک دوره یک‌ساله انجام داده‌اند. این پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که سطح کلسترول خون افراد مورد مطالعه در طول سال تغییر می‌کند و در زمستان به اوج، و در فصل تابستان به کمترین حد می‌رسد.
آن‌ها با انتشار مقاله‌یی در نشریه «آرشیوهای طب داخلی» اظهار می‌دارند بر اساس مطالعات انجام گرفته، ممکن است در برخی تشخیص‌های طبی به اشتباه کلسترول خون بیش از حد بالا تلقی شود. گفتنی‌ست کلسترول بالا احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
کلیه افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، از نزدیک تحت نظر پزشکان قرار داشتند تا اطمینان حاصل شود آن‌ها در زمان مطالعه، رژیم غذایی یا عادات روزمره خود را تغییر نداده‌اند. پس از بررسی‌های متعدد پزشکان دریافتند که افزایش کلسترول در برخی از اشخاص، ناشی از تغییرات فصلی است: مطالعه بر روی این گروه نشان داد که در مجموع تعداد کسانی که کلسترول خون‌شان در فصل زمستان بالاست، ۲۲ درصد بیش از افرادی است که کلسترول خونشان تابستان‌ها بالاست.
این یافته علمی در حالی منتشر می‌شود که دانشمندان در دانشگاه راک‌فلر گزارش داده‌اند ژنی را که ممکن است در توسعه کلسترول نقش کلیدی ایفا کند، شناسایی کرده‌اند. از سوی دیگر، آزمایش‌ها بر روی موش نشان داده است که این ژن در حیواناتی که غذاهای سرشار از کلسترول مصرف می‌کنند، بیش از حد فعال است. این گروه از دانشمندان در گزارش خود در نشریه «اقدامات آکادمی ملی علوم» اعلام نموده‌اند برای پی بردن به پدیده‌یی مشابه در انسان، باید تحقیقات گسترده‌تری انجام شود. به گفته آن‌ها در صورت تشابه رفتار این ژن در موش و انسان، ممکن است بتوان داروهایی برای متوقف نمودن این ژن و کاهش کلسترول ساخت.
بلیندا لیندن، سرپرست اطلاعات پزشکی در بنیاد قلب انگلیس، اعتقاد دارد: «چندین عامل می‌تواند بر اندازه کلسترول خون، که تغییرات آن معمولاً از ۴ تا ۱۱ درصد است، اثر بگذارد که این نوسانات در بیش از نیمی از موارد احتمالاً به نور و حرارت، تغییر میزان هورمون‌ها، وزن بدن، رژیم غذایی و میزان فعالیت‌های جسمی و ورزش ارتباط دارند.»
منبع: تفاهم‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.