معاون ریاست اجرایی دولت وحدت ملی: داعش مسوول ربودن ۳۱ مسافر است

گزارشگر:دو شنبه 17 حمل 1394 - ۱۶ حمل ۱۳۹۴

محمد محقق، معاون دوم رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان گفته است که گروه «دولت اسلامی» یاداعش مسوول ربودن ۳۱ تن از مسافران است. این مسافران به تاریخ ۲۷ فبروری در ولایت زابل افغانستان ربوده شده اند.
محقق به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که دو فرمانده پیشین طالبان که به گروه داعش اعلام وفاداری کرده اند، مسوول ربودن ۳۱ مسافر از اقلیت mnandegar-3شیعی هزاره هستند.
این نخستین بار است که یکی از مقام‌های دولت مرکزی افغانستان شمولیت گروه «دولت اسلامی» یا داعش در این گروگان‌گیری را تایید می‌کند.
محقق گفت که ملا منصوردادالله و معاون‌اش ملا عبدالله کاکر درعقب این آدم ربایی قرار دارند. او افزود که این دو جنگجو به ساده‌گی پرچم سفید طالبان را به پرچم سیاه داعش تبدیل کرده اند.
معاون رییس اجراییه حکومت افغانستان گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در هفته‌های نخست این آدم ربایی عملیاتی را برای یافتن این گروگان‌ها راه اندازی کردند، اما این عملیات نتیجه نداد.
به گفته این مقام حکومت افغانستان، گروگان‌گیران این مسافران را به گروه‌های سه- چهار نفری تقسیم کرده و در جاهای مختلف نگهداری می‌کنند. او گفت همین قدر اطلاع دارد که آن‌ها زنده هستند.
این مسافران که در دو بس از هرات به سمت کابل درحرکت بودند، در ولایت زابل توسط افراد نقاب پوش از موتر پیاده شده و به گروگان گرفته شدند. گروگان‌گیران مردان و پسران هزاره را از زنان، کودکان و مسافران غیرهزاره جدا کرده و با خود بردند.
این آدم ربایی در سراسر جامعه هزاره و برای دیگر شهروندان دیگر افغانستان نگرانی ایجاد کرده و اعتراض‌هایی را نیز در پی داشته است. روز شنبه تظاهراتی در شهر مزار شریف راه اندازی شد که به گفته برگزارکنندگان آن، حدود چهار هزار تن در آن شرکت کرده بودند. اعتراض‌های بیشتری در روزهای آینده در کابل برنامه ریزی شده است.
محقق گفت: «مردم در سراسر کشور نگران شده اند و از حکومت می‌خواهند که اقدامات خود برای حل این قضیه را تسریع بخشد. حکومت هر آنچه در توان دارد، از مذاکره تا جنگ، برای آزادی این گروگان‌ها انجام می‌دهد.»
در ماه گذشته برخی از خانواده‌های افراد ربوده شده کمپ اعتراضی در بیرون ساختمان پارلمان در کابل برگزار کردند.
محمد ظاهر ۳۳ ساله گفت که برادرش حسین برای تجدید ویزای خود از ایران عازم کابل بود: «ما امیدواری خود را از دست داده ایم که حکومت بتواند کاری برای ما کند. وقتی به مقام‌های حکومتی و بزرگان خود مراجعه می‌کنیم، دلیلی به ما نمی‌دهند که احساس امیدواری کنیم.»
پسر ۲۳ ساله‌یی به نام اسماعیل کیهان گفت که به اعتراض روزمره خود تا زمانی ادامه می‌دهد که پدرش محمد جمعه آزاد گردد و سلامت به خانه برگردد. کیهان گفت: «حکومت هیچ کاری نکرده است و اگر هم کاری انجام داده، ما از آن اطلاعی نداریم.»
مقام‌ها حضور «دولت اسلامی» یا داعش را در افغانستان تایید کرده اند. اما مقام‌های حکومت مرکزی قبلاً تایید نکرده بودند که این گروه مسوول آدم ربایی در افغانستان است. این گروه که با خشونت افراطی خود مشهور است، حدود یک سوم خاک سوریه و عراق را زیر کنترول خود دارد. موارد دیگری از ربودن هزاره‌ها در افغانستان به گروه طالبان نسبت داده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.