نایب دوم مجلس نماینده‌گان: نامزدان وزارت دفاع، دادستانی کُل و بانک مرکزی امروز به مجلس معرفی می‌شوند

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 18 حمل 1394 - ۱۷ حمل ۱۳۹۴

نایب دوم مجلس نماینده‌گان می‌گوید که رییس جمهور غنی به آنان وعده سپرده است، امروز (سه شنبه) نامزدان وزارت دفاع، دادستانی کُل و بانک مرکزی را به مجلس معرفی خواهند کرد.
او می‌گوید که امروز شماری از نامزدان معرفی شده برنامه‌های کاری خود را در مجلس ارایه خواهند کرد.
در این حال، شماری از نماینده‌گان در مجلس می‌گویند که تا هنوز هم اسناد تحصیلی و تابعیت شماری از نامزدان معرفی شده مشکل دارد و بسیار ی از mnandegar-3این چهره‌ها سرشناس نیستند که پروسۀ بررسی کارنامۀ آنان برای نماینده گان چالش برانگیز بوده است.
یک‌‌‌‌‌‌‌هفته پیش ۱۶تن از نامزدان کابینه در دومین دور برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس نماینده‌گان معرفی شدند.
محمد نذیر احمدزی نایب دوم مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وزاری که اسناد تحصیلی و تابعیت شان بررسی شده و مشکلی ندارد به روز سه شنبه، برنامه‌های خود را به نماینده‌گان مجلس ارایه خواهند کرد.
آقای احمدزی از این نامزد وزرا نام نمی‌برد و می‌گوید که در میان نامزدان معرفی شده به مجلس تا هنوز اسناد تحصیلی و تابعیت هیچ نامزدی مشکل ندارد.
او می‌گوید: اگر در آینده اسناد تحصیلی و یا تابعیت این نامزدان مشکلی داشت، نام آنان را به مردم اعلام خواهیم کرد.
نایب دوم مجلس نماینده‌گان می‌گوید: ما با رییس جمهور صحبت کرده‌ایم و شاید تا فردا نامزد وزارت دفاع ملی و رییس دادستانی کُل و بانک مرکزی نیز به مجلس معرفی شوند.
در عین حال، غلام فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: اسناد شانزده نامزد وزیر به مجلس آمده و به کمیسیون‌های مربوطه فرستاده شده، اما تا هنوز هم اسناد شماری از این نامزدان تکمیل نشده است.
آقای فاروق می‌گوید که تا هنوز مشکل تابعیت دوم در میان نامزدان وجود ندارد و این نامزدان به مجلس تعهد سپرده اند که تابعیت دوم ندارند و اگر بعداً این مورد به اثبات رسید که این نامزدان شهروندی دوم را دارند، مجلس نماینده‌گان آنان را سلب صلاحیت خواهد کرد.
این عضو مجلس می‌افزاید: ما تلاش خواهیم کرد که هر نامزد وزیری که شایستگی، تعهد و تخصصی که در قانون پیش‌بینی شده است را داشته باشند، برای تکمیل کابینه دولت وحدت ملی به آنان رأی اعتماد خواهیم داد.
آقای فاروق اختلاف دیدگاه میان رهبران دولت وحدت ملی را از عواملی می‌داند که سبب شده تا رهبران این دولت نامزد وزیر وزارت دفاع و ریاست‌های مستقل را به مجلس نماینده‌گان معرفی نکنند.
هم‌چنان، نقیب‌الله فایق عضو دیگر مجلس نماینده‌گان با بیان این که چهره‌های سرشناس در میان ۱۶ نامزد وزیر اندک است، می‌گوید: در این لیست کسانی هم هستند که نه تنها مردم افغانستان بلکه نماینده‌گان آنان در مجلس نیز از کارنامۀ آنان آگاه نیستند و لازم است تا بیایند و برنامه‌های خود را مطرح کنند و با نماینده گان مردم لابی کنند تا شناختی از آنان حاصل شود و ما در روشنایی در این زمینه تصمیم بگیریم.
آقای فایق می‌افزاید: این نا آشنایی چالش بزرگی است که انتخاب را در میان نماینده‌گان مجلس دشوار ساخته است.
این عضو مجلس تصریح می‌کند: «تا جایی‌که ما سندهای تحصیلی و تابعیت این نامزدان را مطالعه کردیم، شماری از آنان تا هنوز تابعیت شانرا ترک نکرده اند، سه چهار نفر از این نامزدان تحصیلات خود را در بیرون از کشور به پایان رسانیده اند که در آن زمان ویزۀ آن کشور را ندارند که به این معنا است، در آن سال‌ها تابعیت همان کشور را داشته اند که این موارد تا هنوز نهایی نشده است.»
آقای فایق از این نامزدان نام نمی‌برد و می‌گوید که در میان نامزدان معرفی شده تا جایی که من مطالعه کرده‌ام، چند نامزد وزیر اسناد تحصیلی شان مشکل دارد و تا هنوز در این زمینه وزارت تحصیلات عالی نتیجۀ نهایی را برای ما نفرستاده اند.
آقای فایق تأکید می‌کند: سطح بیکاری و سردرگُمی در میان مردم بیشتر شده و مردم از نماینده گان توقع دارند تا هر چه عاجل کابینۀ دولت را تکمیلکنند که این مورد سبب خواهد شد تا نامزدان بیشتری رأی اعتماد از مجلس به دست آورند.
این عضو مجلس از مشخص شدن نامزد وزارت دفاع و ریاست‌های مستقل ابراز بی‌خبری کرده می‌گوید: «با توجه به تنش‌هایی که هنوز میان رهبران دولت وجود دارد و در گذشته نیز دولت در زمینه‌های مختلف تعهد سپرد که بعداً عملی نشد، من چندان باور ندارم که فردا این نامزدن نیز به مجلس معرفی شوند.»
نامزد وزیر وزارت دفاع مشخص شد
رییس جمهور افغانستان پس از یک‌سلسله ابهام و تأخیر در معرفی نامزد وزارت دفاع ملی به مجلس نماینده‌گان، فرد نامزد برای این پست را معرفی کرد.
محمد اشرف غنی افضل لودین را به عنوان نامزدوزیر وزارت دفاع ملی کشور معرفی کرده است.
ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که قرار است افضل لودین به زودی به خاطر گرفتن رای اعتماد، رسماً به مجلس نماینده‌گان معرفی شود.
در پیوند به پیشینه‌یی کاری آقای لودین گفته شده است که او در دوران حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان در سمت‌های نظامی کار کرده است.
او در اواخر ریاست جمهوری نجیب‌الله رییس جمهوری وقت افغانستان، فرمانده یکی از قول‌اردوهای افغانستان بوده و در ولایت‌های ننگرهار و پکتیکا عملیات‌های نظامی را رهبری کرده اما در سال‌های اخیر و در جریان حکومت حامد کرزی در صحنه سیاسی و نظامی افغانستان حضور چندان برجسته‌یی نداشته است.
دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری می‌گوید که آقای لودین یکی از کادرهای مسلکی نظامی در کشور است؛ سال‌های زیادی در وزارت دفاع کار کرده و اخیراً به عنوان مشاور نظامی دفتر شورای امنیت ملی نیز کار کرده‌است.
پیش از این در نخستین دور معرفی نامزد وزیران کابینه، رییس جمهور شیر محمد کریمی را به عنوان نامزد وزارت دفاع معرفی کرده بود اما، وی نتوانست رأی اعتماد پارلمان را به دست آورد.
در این حال، منابع اعلام کرده‎اند که جنرال عتیق الله بریالی به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش انتخاب شده است.
آقای بریالی که معاون پیشین وزارت دفاع ملی بود، از سوی عبدالله عبدالله رییس اجرایی به این سمت معرفی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.