دولت افغانستان بر انتقال دالر به ایران محدودیت وضع کرد

- ۱۵ میزان ۱۳۹۱

دولت افغانستان انتقال دالر امریکایی به ایران را محدود کرده است. پس از سقوط ارزش ریال ایرانی، بسیاری تاجران ایرانی دالر مورد نیازشان را از شهر هرات به دست می‌آوردند.
سقوط ارزش ریال، واحد پول ایران، تاجران را در شهر تجارتی هرات در غرب افغانستان نیز تکان داده است. این مشکل مقام‌های افغانستان را واداشته است که به انتقال دالر توسط مسافران و تاجران افغان و ایرانی محدودیت وضع کنند. براساس این محدودیت، تاجران و مسافران می‌توانند تا یک هزار دالر امریکایی از هرات با خود به ایران ببرند.
جنرال شیراحمد ملدانی، رییس پولیس مرزی در هرات به خبرگزاری رویترز گفت: «ما به دنبال سقوط ریال امنیت سرحدی را مستحکمتر کرده‌ایم. بسیاری‌ها شکایت می‌کنند که پول ایران به اینجا وارد و دالر از اینجا بیرون می‌شود».
جنرال ملدانی افزود: «براساس شکایت‌ها مبنی بر این که پول‌های خارجی و افغانی از هرات خارج می‌شوند، حکومت محدودیت ۱۰۰۰ دالر را وضع کرده است».
معلوم نیست که نیروهای مرزی افغانستان چه‌گونه می‌توانند این محدودیت را تطبیق کنند و مانع خروج دالر و دیگر ارزهای خارجی از هرات گردند. مهاجران زیادی از این مرز رفت و آمد دارند و همچنان این مرز یکی از مسیرهای رفت و آمد قاچاق بران مواد مخدر است.
اما جنرال ملدانی گفت که پولیس مرزی قبلاً یک بکس حاوی ۱۴۰ هزار یورو (۱۸۱ هزار دالر امریکایی) را از یک فرد عادی که عازم ایران بود، به دست آورده است.
مغازه‌ها در بازار تهران یک روز پس از برخورد تظاهرکننده‌گان ضدحکومتی و نیروهای امنیتی مسدود بودند. روز گذشته در پی اعتراض ضدحکومتی در ایران، نیروهای امنیتی بازار تهران را بستند و شماری از تبادله کننده‌گان پول را بازداشت نمودند.
به دلیل حضور گسترده نیروهای ناتو، کارمندان ملکی غربی و همچنان سرازیر شدن میلیون‌ها دالر کمک‌های خارجی به افغانستان، در بسیاری نقاط کشور دالر دومین ارز مورد استفاده در بین مردم و خصوصاً در معاملات کلان می‌باشد.
نورالله دلاوری، رییس بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که از هفته‌ها به این سو به تبادله کننده‌گان پول هشدار داده بود، اگر ریال‌هایی که آن‌ها خریداری کرده اند ارزش خود را از دست بدهد، خسارت بزرگی را متحمل می‌شوند.
دلاوری گفت: «من نمی‌توانم باور کنم که چگونه کسی پول خوب را با پول بد تبادله می‌کند… آن‌ها می‌دیدند که ارزش ریال خیلی پایین است، اما آن را خریداری کرده اند. من نمی‌فهمم که بازی آن‌ها چه بوده است».
دلاوری گفت همزمان به افزایش فروش دالر توسط تبادله کننده‌گان پول در مرز ایران، بانک مرکزی به بانک‌های افغانستان که مبالغ زیاد دالر و یورو را به بخش‌های خود در هرات انتقال داده بودند، تذکر داده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.