ریاست اجرایی: در خصوص گماشتن یک چهرۀ خوب در رأس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی جدی هستیم

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهارشنبه 19 حمل 1394 - ۱۸ حمل ۱۳۹۴

mnandegar-3مشاور فرهنگی ریاست اجرایی دولت وحدت ملی می‌گوید که انتصاب شکریه بارکزی در رأس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، بی‌اعتنایی به اعضای این کمیسیون است.
مشاور فرهنگی ریاست اجرایی با بیان این‌که مشغله‌های کاری رهبران دولت وحدت ملی در جریان چند روز گذشته، فرصت گفت‌وگو برای تجدید نظر روی موارد اختلافی در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به ویژه رییس آن را نداده است، می‌گوید: پیش از این گفته شده بود، اعضایی‌که معرفی می‌شوند، با برگزاری انتخابات به صورت دموکراتیک، رییس و معاون و منشی خود را انتخاب کنند تا آنان هم نقش داشته باشند و پیشاپیش برای‌شان رییس تعیین نشود.
بعد از چند ماه انتظار، رییس‌جمهور غنی پیش از سفرش به امریکا، فرمان ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را صادر کرد که در جمع پانزده نفر عضو این کمیسیون، شکریه بارکزی نمایندۀ مردم کابل در مجلس و یکی از اعضای تیم تحول و تداوم، به عنوان رییس این کمیسیون انتصاب شد.
سید آقا حسین فاضل سانچارکی مشاور فرهنگی ریاست اجرایی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: در مورد ضرورت رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی و معرفی یک فرد مستقل، بی‌طرف، دارای گذشتۀ نیک و کسی‌که با مدیریت خود بتواند اساس انتخابات شفاف را بگذارد، ریاست اجرایی بسیار جدی است و می‌خواهد که این کار هر چه زودتر به سر برسد.
آقای سانچارکی می‌گوید: با توجه به مصروفیت‎هایی که رهبری سیاسی در چند روز گذشته داشته اند، مجال و فرصتی که در این پیوند صحبت شود، پیدا نشده و به زودی این کمیسیون بعد از تغییرات کار خود را آغاز خواهد کرد.
مشاور ریاست اجرایی با بیان این‌که به استثنای بارکزی دربارل سایر اعضای این کمیسیون مشکلی وجود ندارد. او می‎افزاید که مشکل در این است که در مورد نام و شخصیت شکریه بارکزی هیچ‌گونه بحث و تفاهمی صورت نگرفته؛ اگر پیش از صادرشدن فرمان بحث و یا تفاهمی صورت می‌گرفت، شاید هر دو طرف موافقه می‌کردند.
او می‌گوید: شاید این کار بابی را بگشاید و کارهای دیگر نیز بدون مشوره و تفاهم صورت گیرد که زیاد به حال دولت وحدت ملی خوب نیست.
مشاور فرهنگی ریاست اجرایی در جواب به پرسشی‌که معیارها در زمان گفت‌وگوها در پیوند به انتخاب رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی چه بوده، گفت: «نظر این بود که اعضای کمیسیون با برگزاری انتخابات دموکراتیک، رییس و معاون و منشی خود را انتخاب کنند تا آنان هم نقش داشته باشند و پیشاپیش برای‌شان رییس تعیین نشود.»
آقای سانچارکی تأکید می‌کند: «کمیسیون اصلاحات انتخاباتی متشکل از شخصیت‌های حقوقی، فرهنگی و فعالین مدنی با تجربه است که باید برای شان احترام گذاشته شود و خودشان فردی را که بر او اعتماد دارند، از میان خود به عنوان رییس انتخاب کنند؛ با گزینش شکریه بارکزی بی‌اعتنایی به این شخصیت‌ها شده است.»
مشاور فرهنگی ریاست اجرایی می‌افزاید که دلیل انتخاب‌شدن شکریه بارکزی در رأس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تا هنوز برای‌مان روشن نیست.
آقای سانچارکی با اشاره به زمان کاری این کمیسیون می‌گوید: آغاز کار این کمیسیون، از زمان شروع رسمی کارشان محاسبه می‌شود و در کارشیوۀ آن پیش‌بینی شده در صورتی‌که این کمیسیون در مدت چهار ماه نتواند کار خود را به پایان برساند، این مدت تمدید خواهد شد.
آقای سانچارکی با توجه به گفته‌های شماری از اعضای این کمیسیون که نقش کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را تنها در حد مشاوره دانسته اند، می‌گوید: کمیسیون اصلاحات انتخاباتی صلاحیت بالا دارد و مستقل است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.