رییس جمهور غنی: فساد در شهرهای بزرگ به اوج رسیده است

گزارشگر:چهار شنبه 19 حمل 1394 - ۱۸ حمل ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی در جلسۀ بحث روی «میثاق شهروندان» گفته است که فساد در شهرهای بزرگ به اوج خود رسیده است، فقرا بی‌بضاعت تر شده‌اند و نسبت به دهات شکننده‌گی بیشتر در شهرها وجود دارد.
در این جلسه که روز سه شنبه در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، در آن شماری از مسوولان نهادهای بین‌المللی و برخی از مقام‎های دولتی نیز mnandegar-3حضور داشتند.
بربنیاد خبرنامۀ ارگ، در این جلسه ابتدا در مورد میثاق شهروندان صحبت شد و خاطر نشان گردید که میثاق شهروندان تعهد دولت افغانستان در کنفرانس لندن در رابطه به توانمندسازی شهروندان و ارایه خدمات به آنها می‌باشد که در سند ارایه شده از سوی حکومت افغانستان در کنفرانس لندن، به این نام یاد گردید.
رییس جمهور غنی در این جلسه گفت که یکی از اولویت‌های ما توانمندسازی شهروندان کشور و ارایه خدمات به آنها می‌باشد.
سپس مسوولان نهادهای بین‌المللی در مورد برنامه‌های شان در رابطه به کمک در عرصه مصونیت اجتماعی، صحبت نمودند و پیشنهادات شان را در مورد میثاق شهروندان بیان کردند.
آقای غنی گفت که ما شهرها و ولسوالی‌های افغانستان را به پنج کتگوری یعنی شهرهای بزرگ، ولسوالی‌های اقمار شهری، ولسوالی‌های در امتداد شاهراه‌ها، ولسوالی‌‌‌‌‌‌‌‌های دارای منابع طبیعی و ولسوالی‌های سرحدی، تقسیم نموده‌ایم.
وی در مورد شهرهای بزرگ گفت که فساد در آن به اوج خود رسیده است، فقرا بی‌بضاعت تر شده اند و نسبت به دهات شکننده‌گی بیشتر در آن وجود دارد .
رییس جمهور در رابطه به ولسوالی‌های اقمار شهری گفت که رابطه بین ولسوالی‌های اقمار شهری با شهرها ضعیف شده است. در گذشته بازارهای شهرها اموال شان را از تولیدات بازارهای اقمار شهری بدست می‌آوردند اما امروز تولیدات از خارج وارد می‌گردد و در عین حال رابطه اجتماعی بین شهرها و ولسوالی‌های اقمارشان ضعیف شده است.
رییس جمهور غنی در رابطه به ولسوالی‌های شاهراه‌ها گفت که امنیت ترانسپورت در این ولسوالی‌ها ضعیف شده است و اکثر مالکین ترانسپورت با مشکلات گسترده روبرو می‌باشند و مردم این ولسوالی‌ها کاملاً در حاشیه زنده گی می‌‌‌‌‌‌کنند.
رییس جمهور کشور در مورد ولسوالی‌های دارای منابع طبیعی گفت که مردم این ولسوالی‌ها از جمله غریب‌ترین مردم این کشور اند، زیرا برخی از منابع طبیعی که در آنجا وجود دارد، قاچاق و یا به تاراج برده می شوند.
رییس جمهور در رابطه به ولسوالی های سرحدی گفت که در این ولسوالی ها کاری صورت نگرفته است و کاملاً در حاشیه قرار دارند.
رییس جمهور غنی در این جلسه نیز روی پالیسی گندم و این‌که چگونه ارزش گندم با تولیدات متنوع از آن بالا برود، صحبت نمود.
وی گفت که دولت، مشکلات را شناسایی کرده و برای حل آن تعهد دارد به همین خاطر برنامه ایجاد میثاق شهروندان را در کنفرانس لندن پیشنهاد نمود.
رییس جمهور غنی با تاکید بر اینکه افغانستان ظرفیت تطبیق چنین برنامه ای را دارد، گفت که ما در این راستا ضرورت به همکاری بین‌المللی داریم.
رییس جمهور افزود که تلاش داریم تا این برنامه به اساس ظرفیت های موجود طراحی گردد و برای تطبیق آن ظرفیت های متذکره، بسیج و به کار انداخته شود.
در اخیر این جلسه، مسوولان نهادهای بین المللی از میثاق شهروندان حمایت نمودند و خاطر نشان کردند که آنها در این راستا با دولت افغانستان، همکار و همگام خواهند بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.