اعلامیۀ جمعیت اسلامی افغانستان در تقبیح کشتار شهروندان مصر به‌دست نظامیان کودتاچی آن کشور

- ۳۰ اسد ۱۳۹۲

کودتاچیان نظامی مصر، روز چهارشنبه ۱۴ آگست، بر تجمعات تحصن‌گرانِ معترض علیه کوتای نظامی برضد حکومت منتخب و رییس‌جمهور قانونی آن کشور در میدان نهضت و مسجد رابعۀ عدویۀ قاهره، یورش بردند و تا کنون هزاران شهروند غیرنظامی متحصن در این دو محل و مسجد فتح در میدان رامسیس قاهره و سراسر کشور مصر را به تیر بسته‌ و صدها تن آنان را به شهادت رسانیده‌ و هزاران تن دیگر را مجروح کرده‌اند. در میان قربانیان این فاجعۀ خونین، شماری زیاد از زنان و کودکان نیز وجود دارند. هزاران اشتراک‌کننده در این اعتراضات مسالمت‌آمیز را با ضرب‌وشتم به زندان‌ها افگنده‌ و بیش از سی نفر از گرفتارشده‌گان را پیش از رسانیدن به زندان، شهید کرده‌اند؛ کاری که حتا در مورد اسیران جنگی، جنایت تلقی می‌گردد.
به باور ما، این آشوبِ برپا شده توسط کودتاچیان بر ضد یک حکومت مشروع، اقدامی است که جبران آن جز به بازگشت به عقلانیت و دست برداشتن از زورگویی و احترام به ارادۀ اکثریت مردم مصر، راه دیگری ندارد و کشتار فرعون‌منشانۀ مردم بی‌دفاع مصر جز به برافروختن خشم مردم و تداوم بخشیدن به بی‌ثباتی در جامعۀ مصر و گسترش آن به سایر کشورهای منطقه، پیامدی ندارد و سکوت در برابر این استبداد خونین، زمینه را برای بالنده‌تر کردن گفتمان افراط‌گرایی و رویکردهای خشونت‌آمیز فراهم خواهد کرد و رویکردهای دموکراتیک و مردم‌سالارانه را در اذهان توده‌های محکوم استبداد، بی‌محتوا جلوه خواهد داد و موجب گسترش بی‌ثباتی و برهم زدن صلح و امنیت جهانی خواهد گردید.
این عمل نظامیان مصر، بی‌درنگ یک جنایت آشکار برضد تمامی ارزش‌های انسانی و مدنی در همۀ ادیان و فرهنگ‌ها تلقی می‌گردد. با آن‌که این جنایت ضد بشری، واکنش‌های گسترده‌یی را در سراسر جهان به‌ویژه در میان ملت‌های مسلمان و آزاده در پی داشته است، نظامیان کودتاچی مصر، بی‌رحمانه به کشتار شهروندان معترض ادامه می‌دهند و نهادهای جامعۀ جهانی تنها به محکوم کردن آن اکتفا کرده و با تأسف در جهت جلوگیری از ادامۀ این فاجعۀ ننگین انسانی، دست به اقداماتی جدی نزده‌اند.
جمعیت اسلامی افغانستان همان‌گونه که کودتای نظامیان برضد حکومت مشروع مصر را محکوم کرد، این عمل ددمنشانۀ نظامیان کودتاچی مصر را جنایتی آشکار علیه بشریت و ارزش‌های انسانی و فرهنگ مدنی می‌داند و از همۀ نهادهای جامعۀ جهانی، سازمان ملل متحد، شورای امنیت، کشورهای مدافع حقوق بشر و آزادی‌های انسانی، ایالت متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا، سازمان کشورهای اسلامی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌خواهد که به محکومیت لفظی این فاجعۀ بزرگ انسانی و تراژدی قرن بیست‌ویکم اکتفا نکنند و درجهت فرونشاندن آتش آن و محکومیت و مجازات عاملان آن در سطح مجامع بین‌المللی اقدام ورزند و مانع تداوم حمام خونِ بی‌گناهان در کشور مصر شوند.
جمعیت اسلامی افغانستان ضمن استقبال از محکومیت این جنایت ضد انسانی نظامیان مصر توسط کشورها و سازمان‌هایی، حمایت برخی از کشورها را از این جنایت، قابل تأسف و تأثرِ ملت‌های مسلمان و آزاده می‌شمارد.

هم‌چنین جمعیت اسلامی افغانستان با استقبال از موقف جمهوری اسلامی افغانستان در نکوهیدن این عمل ظالمانۀ کودتاچیان مصر، از آن می‌خواهد در انسجام و همسویی با ارادۀ ملت مسلمان افغانستان، این جنایت را با صراحت بیشتر محکوم کند و در اعتراض به آن روابط دیپلماتیک خویش را با حکومت کودتایی مصر به حالت تعلیق درآورد و سفیر افغانستان از آن کشور را فرا خواند و در سطح بین‌المللی در محکومیت این جنایت ضد بشری، اقداماتی شایسته نماید.
از خداوند تعالی برای ملت بزرگ مصر در این آزمونْ صبر و پیروزی می‌خواهیم و معتقدیم که ارادۀ ملت‌ها پیوسته بر ارادۀ ظالمان و استبدادگران پیروز بوده است.
وسیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون.

شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان
کابل ـ افغانستان
سه‌شنبه ۲۹ اسد ۱۳۹۲ / ۱۹ آگست ۲۰۱۳

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.