سناتوران در پیوند به اتهام حمایت شورای امنیت از داعش: مشاور شورای امنیت ملی و والی پکتیکا فراخوانده شوند

گزارشگر:چهار شنبه 2 ثور 1394 - ۰۱ ثور ۱۳۹۴

اعضای مجلس سنا در خصوص گزارش کمک ۲۰۰ هزار دالری شورای امنیت به خانواده‌های داعش در ولایت پکتیکا، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
برخی اعضای مجلس سنا می‌گویند که اگر والی پکتیکا شواهدی در دست نمی‌داشت چنین اظهار نظری نمی‌کرد؛ اما برخی دیگر می‌گویند که ادعای آقای والی غیرمسوولانه است و صحت ندارد.
mnandegar-3سناتوران تاکید کردند که مشاور شورای امنیت و والی پکتیکا در این مورد باید جهت پاسخگویی به مجلس سنا فرا خوانده شوند.
عبدالرحیم حسنیار عضو مجلس سنا گفت: « اگر اظهارات اخیر والی پکتیکا در مورد کمک ۲۰۰ هزار دالری خانواده‌های داعش درست باشد؛ باید شورای امنیت پاسخگو باید که پالیسی کمک به داعش چیست و اگر والی پکتیکا بدون معلومات دقیق چنین اظهار نظری کرده است، باید رییس‌جمهور آن را برکنار و به محکمه بکشاند».
آقای حسنیار تاکید ورزید که چنین اظهارات در شرایط کنونی، حالت روانی و ذهنی مردم را خدشه دار می‌سازد.
عبدالکریم متین والی پکتیکا گفته است که شورای امنیت ۲۰۰ هزار دالر را در ولسوالی برمل این ولایت به خانواده‌های داعش کمک کرده است.
در همین حال، جمعه گیانوال سناتور پکتیکا، اظهارات آقای متین را بی‌مورد و غیرمسولانه خواند.
آقای گیانوال افزود: « والی پکتیکا از سه ماه به این سو به عنوان والی مقرر شده است؛ اما ۲۰۰ هزار دالر سال گذشته به مهاجرین پاکستانی تقسیم شده که فی نفر ۵ هزار کلدار رسیده است و در توزیع آن اداره امور، شورای امنیت، ارگانهای محل، اقوام و قبایل، و… برخی نهادهای دیگر حضور داشتند».
او خاطر نشان کرد که این مهاجرین خانواده‌های داعش نه بلکه کسانی هستند که از وزیرستان شمالی و جنوبی مهاجر شده اند و «ما قوم و قبیله آنان را می‌شناسیم».
اما شمار دیگری از سناتوران می‌گویند که والی پکتیکا هم بدون کدام اسناد و شواهدی چنین موضوع مهمی را افشا نمی‌کند.
جاوید رووف دیگر عضو سنا بیان داشت: «ما نباید هم چون صداهایی را خفه کنیم، باورمند هستم که اظهارات والی پکتیکا واقعیت دارد؛ زیرا او اگر اسناد و شواهد نداشته باشد، موقف و امنیت خود را در خطر نمی‌اندازد».
سناتوران از رییس مجلس سنا خواست که والی پکتیکا و مشاور شورای امنیت را به این مجلس فرا بخواند.
محمدآصف صدیقی معاون دوم مجلس سنا گفت که حنیف اتمر و عبدالکریم متین هفته آینده به جلسه عمومی مجلس سنا فراخوانده می‌شوند تا در مورد ادعای کمک با داعش به سناتوران وضاحت دهند.
ادعای کمک به داعش در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری انترفاکس روسیه به نقل از اتمر رییس شورای امنیت ملی گزارش داد که امریکا از تروریزم حمایت می‌کند؛ اما شورای امنیت ملی طی یک اعلامیه، این خبر را تکذیب کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.