معرفی کــــتاب

- ۰۵ ثور ۱۳۹۴

یک شنبه ۶ ثور ۱۳۹۴

 

mnandegar-3رازهای سر به مهر جنگ افغانستان
شناسنامه
نام: رازهای سر به مهر جنگ افغانستان.
مترجم: دکتر خلیل الله وداد.
ناشر: تمدن شرق.
تاریخ نشر: زمستان ۱۳۹۳٫
جنگ افغانستان هنوز حرف های زیادی نگفته دارد و سال های مدیدی باید انتظار کشید، تا در مورد آن اسناد دست اول از آرشیف های مختلف بیرون آید. آن چه مترجم این کتاب انجام داده، از این جهت مهم اند، که پاره ای از تصمیم های حزب کمونیست شوروی را به دری برگردان کرده، که در نوع خود تازه می باشد. آقای خلیل الله وداد یک موضوع شناس لایق است؛ به کارهای بکر انگشت می نهد، و گره گشائی می کند؛ پایان نامه تحصیلی مترجم در باره زندگی امیر حبیب الله خان کلکانی است، که اثری جالب و خواندنی است، در سالهای مقاومت رساله «سقاوی دوم» را به پارسی ترجمه کرد و با این کار خود به سوالات فراوانی پاسخ داد و ابهاماتی را از میان برداشت، حالا با این ترجمه خویش بسیاری از تحلیل های مبالغه آمیز در تائید و تردید حزب دموکراتیک خلق افغانستان را باطل کرده است، زیرا این اسناد که اندکی از بسیار اند به پژوهشگران یاری می رساند، تا به کنه حقایق آگاهی یابند و شایعات از واقعیات تفکیک بدارند.
این اثر نشان می دهد که تاچه پیمانه سران حزب دموکراتیک به ماسکو وابسته بودند، کمک های نظامی و سیاسی که هیچ، سران حزب کمونیست شوروی خطوط تبلیغاتی دولت خلقی را نیز مو به مو تعیین می کرد، و حتی کلمات را در سخنرانی سران دولت خلقی جا به جا می داشت.
کتاب راز های سر به مهر جنگ افغانستان، ثابت می سازد که اعضای حزب دیموکراتیک خلق افغانستان قادر به درک عواقب تجاوز شوروی به افغانستان نبودند و این جانب شوروی بود، که از این بابت اظهار نگرانی می داشت. «تره کی» بارها از ماسکو تقاضا می داشت، تا قطعاتی ویژه هوائی و زمینی ارتش سرخ در افغانستان مستقر گردد و به دولت خلقی یاری رساند، اما سران شوروی پیامد های آن را ناگوار ارزیابی می کردند، تا این که به یک لشکرکشی تمام عیار مبادرت ورزیدند.
اسناد این کتاب گویای آن است، که سران شوروی حفیظ الله امین را مهره نا مطمین می‌شمردند، و اقدامات او را در مخالفت با پالیسی اتحاد شوروی می دانستند.
در قسمت‌های پایانی کتاب اسنادی جاگرفته، که ارقام کمک های نظامی ماسکو به رژیم کابل با جزئیات آمده است. این ارقام از میزان آتشی که بوسیله رژیم دکتر نجیب الله به سر مردم افغانستان ریخته شده است، پرده بر می دارد.
فشرده این که، مطالعه این اثر برای جوانان بویژه پژوهشگران بسی مفید خواهد بود، آن هم آستانه هفتم ثور، سالروز کودتای ۷ ثور.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.