توزیع‌شناس‌نامه‌های پاکستانی در نورستان نظامیان پاکستانی مردم را «کوچ‌اجباری» داده‌اند

گزارشگر:ماندگار - ۱۵ میزان ۱۳۹۱

نظامیان پاکستانی در ولایت نورستان از دوسال بدین‌سو مردم محل را «کوچ اجباری» داده و در عوض پاکستانی‌ها را در آن مناطق جابجا می‌کنند.
نماینده‌گان مجلس و شماری از متنفذین ولایت نورستان با ارایۀ این مطلب به روزنامۀ ماندگار همچنان گفته‌اند: نظامیان پاکستانی که در لباس طالب در آمده اند، در کنار کوچانیدن مردم، به ساکنان مناطق سرحدی این ولایت، تذکرۀ پاکستانی توزیع می‌کنند.
آن‌ها گفته‌اند، بارها این مسایل (کوچ‌اجباری مردم و توزیع‌تذکرۀ پاکستانی) را با حکومت افغانستان در میان گذاشته‌اند، اما تاکنون هیچ‌گونه توجه و اقدام در برابر تجاوز و مداخلۀ آشکار نظامیان پاکستانی، صورت نگرفته است.  
نماینده‌گان و متنفذین نورستان همچنان از اوضاع نابسامان این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که اگر به وضعیت امنیتی نورستان توجهی صورت نگیرد، این ولایت به زودی به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
مولوی احمدالله موحد نمایندۀ نورستان در مجلس، به روزنامه ماندگار گفت که ولسوالی‌های وایگل، کامدیش، برگ‌متال در کنترل طالبان قرار دارد و در بعضی از این ولسوالی‌ها، تنها مرکز ولسوالی در اختیار نیروهای دولتی‌ است.
آقای موحد افزود، در ولسوالی «مندول» دولت هیچ ساختار و تشکیلاتی ندارد و فقط به نام ولسوالی وجود دارد. در شمار دیگر از ولسوالی‌های نورستان، اداره فعال‌ که به مشکل مردم رسیده‌گی کند، موجود نیست. افزون بر آن، وضعیت امنیتی به صورت کل در ولایت نورستان خراب شده است.
این نماینده مجلس گفت: «از چند سال بدین‌سو بارها وضعیت امنیتی را با دولت مرکزی در میان گذاشتیم؛ اما هیچ‌گونه توجهی صورت نگرفت. دولت در نورستان حاکمیت ندارد، گروه‌های شورشی در اکثر ولسوالی‌های این ولایت، تصمیم‌گیرندۀ سرنوشت مردم هستند. وقتی مردم به مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، طالبان با توجه به پندارهای سنتی و سخت‌گیرانه در دادگاه‌های صحرایی دعوی مردم را فیصله‌ می‌نمایند.»
آقای موحد افزود، تنها مسالۀ امنیتی یک چالش نیست، بل مشکلات زیاد دیگر در زمینه‌های صحت، معارف، افزایش بهای مواد اولیه، چالش عمدۀ ولایت نورستان است. این همه عوامل موجب شده تا مردم در وضعیت رقت‌باری به‌ سر برند.
در همین حال، داکتر پروین نورستانی عضو پیشین مجلس نماینده‌گان می‌گوید وضعیت امنیتی نورستان با گذشت هر روز وخیم‌تر می‌شود. او گفت: با وجودی‌که مقام‌های بلند پایه دولتی از اوضاع امنیتی این ولایت در جریان قرار داد شده اند، اما نمی‌دانم چرا دولت سکوت کرده است؟
خانم نورستانی افزود: «ولایت نورستان برای شبکه القاعده و طالبان موقعیت مهمی است؛ طالب‌ها از این طریق می‌توانند به ولایات دیگر مثل بدخشان نفوذ کنند، نورستان یک ولایت سرحدی ا‌ست، مرز طولانی با پاکستان دارد. از همین‌رو ولسوالی‌های وایگل، کامدیش، برگ‌متال و در ولسوالی مندول طالبان نفوذ گسترده دارند و حتا برخی از این ولسوالی‌ها جز مرکز آن دیگر به صورت کل در کنترل طالبان قرار دارد.»
پروین نورستانی هم‌چنان گفت، دولت تاهنوز در مدت دوسال موفق نشده که این ولسوالی‌ها را دوباره از کنترل طالبان خارج کند، وضعیت امنیتی در ولایت نورستان صددرصد خراب شده است.
خانم نورستانی با انتقاد تند از والی نورستان می‌گوید، بیش از سه ماه می‌شود که والی در کابل است، هیچ‌گونه ارتباطی با مردم ندارد؛ او هیچ‌گونه احساس مسوولیت در برابر مردم نمی‌کند، اصلاً فکر نمی‌کند که والی این ولایت است.
او گفت، ولایت نورستان دروازه شمال کشور است؛ وقتی این ولایت ناامن شود، ولایت شمال هم ناآرام خواهد شد.
بانو نورستانی به دولت هشدار داده گفت: در صورتی‌که دولت به این ولایت توجه نکند، اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و پولیس و اردوی ملی هم افزایش نیابد و تقویت نگردد، مناطقی را که ارگان‌های دولتی به گونه نسبی در اختیار دارند، در آینده نزدیک از دست نیروهای دولتی خارج می‌شود و ولایت نورستان به‌ زودی به تصرف مخالفان مسلح خواهد افتاد.
وی اضافه کرد، ما چندی پیش از وزارت دفاع خواستیم یک لوای سرحدی در نورستان در مقابل تهدیدات پاکستان ایجاد شود و از مرزهای این ولایت حفاظت صورت گیرد؛ اما تا حال از طرف وزارت دفاع ملی پاسخی در این زمینه دریافت نشده ‌است.
بانو پروین نورستانی گفت: «بیش از یک سال می‌شود نظامیان پاکستان پالیسی کوچ‌ اجباری را برای بی‌جا کردن مردم از خانه‌‌های شان در پیش گرفته‌اند‌، مردم محل را کوچ می‌دهند، بالای خاک ما تجاوز می‌کنند. حتا اسناد و شواهد در اختیار است که آن‌ها برای مردم محل شناس‌نامه پاکستانی توزیع می‌کنند. اما تا هنوز مسوولان دولتی برای جلوگیری از تجاوز و خیانت آشکار پاکستانی‌ها و گروه‌های شورشی، کاری نکرده‌اند.»
در این حال، جمعه‌گل یک متنفذ قومی در نورستان می‌گوید: در ولایت نورستان وضعیت امنیتی به کلی خراب شده حتا مردم در قلمرو دولت احساس مصوونیت نمی‌کنند. تمام ولسوالی‌های سرحدی این ولایت در کنترل مخالفان مسلح است، ارگان‌های امنیتی از مرکز ولایت به ولسوالی‌ها رفته نمی‌توانند.
هم‌چنان، یک تن از فرماندهان پیشین جهادی که نخواست نامش فاش شود، به روزنامۀ ماندگار گفت که طالبان در برخی ولسوالی‌های این ولایت تسلط دارند، بارها بزرگان قوم به حکومت محلی و دولت مرکزی مشکلات‌شان را در میان گذاشته‌اند، ولی از جانب دولت هیچ توجهی نشد؛ ممکن در آیندۀ نزدیک ولایت نورستان را طالبان و نظامیان پاکستانی به تصرف خود در آورند.
این فرمانده می‌افزاید، همین‌اکنون در اکثر نقاط مرزی، پاکستانی‌ها مردم را مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند، کسی نیست جلو تجاوز نظامیان پاکستان را بگیرد.
تماس‌های مکرر ما با مقام‌های محلی نورستان، از جمله والی و فرماندۀ پولیس این ولایت، بی‌نتیجه ماند.
پیشتر والی نورستان در یک گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفته بود که برخی مناطق نورستان از سوی نیروهای طالبان و پاکستانی‌ها محاصره شده است.
تمیم نورستانی گفته بود که نیروهای پاکستانی همواره این ولایت را مورد حمله قرار می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.