چه‌گونه محیط کار را بهینه کنیـم؟

- ۱۴ ثور ۱۳۹۴

احسان امینایی چترودی/ سه شنبه ۱۵ ثور ۱۳۹۴

 

بخش نخست

mnandegar-3از ۲۴ ساعتِ شبانه‌روز، به‌طور میانگین ۷ ساعتِ آن را خواب هستیم، می‌ماند ۱۷ ساعت که ۸ ساعتِ آن بدون در نظر گرفتن اضافه‌کار، در محلِ کاریم و بی‌شک مهم‌ترین ساعات و انرژیِ ما در این ۸ ساعت صرف می‌شود. زمان قابل توجهی از ۸ ساعتِ باقی‌مانده به آماده‌سازی و صحبت و احیاناً شکایت در مورد ساعات کاری می‌گذرد. یک حساب سرانگشتی، اهمیتِ موضوع را آشکار می‌سازد و مهم‌تر آن‌که هرگونه ناهنجاری کنترل‌نشده‌یی، باقی روز یا هفته را به‌طور کل به هدر می‌دهد.
بهبود فضای کار، همیشه یکی از دغدغه‌های اساسیِ شرکت‌های پیشرو بوده است. مدیرانِ این شرکت‌ها خواستار بالا رفتنِ بازده نیروها و ارتقای سازمان هستند و این مقوله بدون در نظر گرفتن کیفیتِ محیط کار امکان‌پذیر نیست. منابع انسانی [یا به قول جیم کالینز نویسندۀ کتاب پرفروش «از خوب به عالی» منابع انسانی کارآمد] مهم‌ترین رکنِ یک سازمان است و نمی‌توان در مقابل نیازهای آن بی‌تفاوت بود. تا کنون کتب بسیاری در زمینۀ ارتقای محیط کاری (workplace) به چاپ رسیده و سمینارهای بی‌شماری برگزار شده است. در این مقاله سعی شده برای افرادی که کمتر زمان و حوصله برای مطالعه و هزینه برای شرکت در کنفرانس دارند، نکاتی عملی در این‌باره ارایه شود. در این‌جا محوریت، فرد و عمل‌کرد اوست. نکتۀ کلی برای ارتقای محیط کار و لذت بردن از آن، برطرف کردنِ هر آن‌چه که به عنوان انرژی منفی و نامطلوب از آن‌ها یاد شده، است. چند اصل کوچک می‌تواند نه تنها لذت و کیفیت زنده‌گی را در قسمت اعظمِ روز فزونی بخشد، بلکه این انرژی مثبت را به دیگران هم انتقال خواهد داد و در ابتدا شغل ما را قابل تحمل می‌کند و در مراحل بالاتر، موجب افزایش چشم‌گیر رضایت کاری (Job Satisfaction) می‌شود.
برای شروع، کم‌خرج‌ترین کار این است که لبخند را فراموش نکنیم. حتا در سخت‌ترین شرایط کاری هم می‌توان لبخند زد و از ایجاد هرگونه حس و استرس منفی دوری جست. تنش‌زدایی در سازمان را با صورتی بشاش آغاز کنیم. بذله‌گویی و شوخ‌طبعی را تا زمانی که موجب اختلال در کار و رنجش همکاران نشود، ادامه دهیم. وقت غذا، فرصتِ خوبی برای تعریفِ مطالب خنده‌دار یا آخرین فلم و سریالِ کمیکی که دیده‌ایم است تا با روحیه‌یی مضاعف برای نوبت دومِ فعالیت آماده شویم. این فرمول برای واحدهایی چون منابع انسانی و بخش مدیریت ارتباط با مشتریان که در تماس مداوم با مراجعان است و نیاز به صبر و حوصلۀ فراوان دارد، بسیار کارآمد است. به‌زودی به معجزۀ شادی ایمان خواهید آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.