آگاهان ضمن با اهمیت‌خواندن سفر عبدالله به ریاض: رییس اجرایی دیدگاه عربستان را عوض کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 26 میزان 1395 - ۲۵ میزان ۱۳۹۵

برخی آگاهان و اعضای مجلس ضمن با اهمیت عنوان کردن سفر عبدالله عبدالله رییس اجرایی به سعودی، می‌گویند که سفر آقای عبدالله به روند صلح موثر تمام می‌شود.
به گفته آنان، به دلیل رابطه تنگاتنگی که عربستان با طالبان و پاکستان دارد، این کشور می‌تواند در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان همکاری کند.
mandegar-3به باور آنان، افغانستان در حال حاضر در یک جنگ تحمیلی تروریستی قربانی می‌دهد؛اما عربستان سعودی از نفوذ بیشتر در میان گروه‌های تروریستی برخورد دار است و از تمویل کننده‌گان نزدیک آن گروه‌ها محسوب می‌شود.
عبدالله عبدالله در رأس یک هیأت بلندپایه امروز راهی ریاض می‌شود. در این سفر آقای عبدالله را شش وزیر کابینه همراهی می‌کند.
معاون سخنگوی ریاست اجرایی با آن‌که جزئیات بیشتری از سفر آقای عبدالله به عربستان سعودی نمی‌دهد؛ اما می‌گوید که هدف از سفر رییس اجرایی به عربستان سعودی، گفت‌وگوهای صلح و طلب همکاری این کشور در زمینۀ صلح در افغانستان خواهد بود.
در همین حال،احمد فرهاد مجیدی عضو مجلس نماینده‌گان در مصاحبه با روزنامه ماندگار می‌گوید: یک جنگ نیابتی، سیاسی – اقتصادی و منطقه‌یی در افغانستان جریان دارد که کشورهای بزرگ جهان به شمول عربستان در آن دخیل هستند.
آقای مجیدی افزد: سفر رییس اجرایی به عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین سفرها محسوب می‌شود، چون عربستان سعودی با نفوذی که در میان گروه طالبان دارد و همچنان، رابطه نزدیک عربستان با پاکستان نیز برای ادامه گفت‌گوهای صلح مفید تمام می‌شود.
به گفته او، طالبان به دستور عربستان سعودی و پاکستان در افغانستان عمل می‌کنند، بناً سفر عبدالله عبدالله به سعودی می‌تواند برای دریافت یک راه حل سیاسی به صلح در افغانستان حیاتی تمام شود.
این عضو مجلس نماینده‌گان با اشاره به بی‌نتیجه ماندن سفرهای مقامات پیشین، بیان کرد که سران حکومت باید در تلاش پیداکردن راه حل سیاسی باشند.
از سوی دیگر، آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی گفت: روابط دوساله افغانستان با عربستان سعودی نشان می‌دهد که این رابطه به اساس سلیقه تیمی درون ارگ تا اینجا به پیش رفته است.
آقای آشنا با اشاره با اختلاف نظر میان ارگ و سپیدار در سال ۹۴ در رابطه به پیوستن افغانستان به اتلاف تحت رهبری عربستان گفت: در حال حاضر جنگ مذهبی‌یی که در میان سعودی و ایران در منطقه جریان دارد، اگر درست تنظیم نشود، می‌تواند افغانستان را دچار چالش کند.
به گفته او، سفر آقای عبدالله در این برهه زمانی به سعودی می‌تواند دیده‌گاه تمام احزاب و مردم افغانستان را با سران آن کشور در میان بگذارد و این رابطه تنها به اساس برنامه درون ارگ نباشد. او گفت که اگر این رابطه تنها از چشم‌انداز اشرف غنی پیش برود، افغانستان را به خطر کلید خوردن جنگ‌های مذهبی روبرو خواهد کرد.
آقای آشنا تصریح کرد که حکومت وحدت ملی با دو نوع نگاه در برابر عربستان مواجه است که برای سران این حکومت چالش برانگیز شده است.
این آگاه مسایل سیاسی با بیان این‌که سفر رییس اجرایی می‌تواند باعث تقویت سیاست تسامح میان اختلاف سیاسی ایران – سعودی در حوزه افغانستان شود، گفت: با توجه به این‌که عربستان یکی از حامیان گروه تروریستی طالبان و القاعده بوده و منابع مالی این گروه‌ها را به خوبی تأمین کرده، در عرصه ادامه روند صلح با دولت افغانستان می‌تواند همکاری داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.