بحران انسانی نورستان را تهدید می‌کند

- ۱۵ میزان ۱۳۹۱

مقام‌های محلی در ولایت نورستان در شمال شرق کشور می‌گویند که طالبان و مردم محل در منطقه گوسلک ولایت کنر، راه مواصلاتی به نورستان را مسدود کرده اند.
سمونوال غلام الله فرمانده امنیه ولایت نورستان می‌گوید که طالبان با همکاری مردم محل، از دوازده روز بدین‌سو، مانع انتقال مواد خوراکی به نورستان می‌شوند.
به گزارش بخدی، آقای غلام الله گفت: «در حال حاضر، در بازار پارون، مرکز نورستان، تمامی دکان‌ها به دلیل نبود مواد خوراکی بسته شده و مردم به شدت دچار مشکل هستند.»
نورستان در شمال شرق کشور، تنها یک راه مواصلاتی از منطقه گوسلک ولسوالی چپه دره ولایت کنر دارد که با مسدودشدن آن، این ولایت در محاصره کامل اقتصادی و نظامی قرار می گیرد.
این ولایت، اگرچه از طریق یک راه صعب‌العبور و طولانی با بدخشان در شمال کشور نیز وصل شده است، اما مقام‌های محلی در این ولایت می‌گویند که به سبب کوهستانی و صعب‌العبور بودن این راه، حمل و نقل مواد خوراکی غیر ممکن است.
پیشتر نیز، طالبان راه مواصلاتی گوسلک به نورستان را مسدود کرده بودند.
فرمانده امنیه نورستان هشدار داد در صورتی که به این محاصره پایان داده نشود، بحران اقتصادی و انسانی مردم نورستان را تهدید می‌کند.
او گفت: «مردم در این فصل، مواد خوراکی را برای زمستان ذخیره می کنند در حالیکه در دکان ها چیزی پیدا نمی شود.»
شماری از باشنده‌گان نورستان برای پایان‌دادن به این محاصره، آماده جنگیدن با طالبان و باشنده‌گان گوسلک شده، اما مقام‌های محلی مانع این کار شده اند.
غلام الله نورستانی، فرمانده امنیه نورستان گفت: «تا چند روز دیگر، منتظر جواب حکومت مرکزی هستیم، تا برای پایان‌دادن به این محاصره اقدام کند و در صورتی که حکومت مرکزی و یا اداره ولایت کنر در این مورد اقدام نکنند، آنان (حکومت محلی نورستان) مانع قیام مردم در برابر این محاصره نخواهند شد.»
او تاکید کرد که از روزهای نخست محاصره، ریاست‌جمهوری، شورای امنیت ملی، وزارت‌های دفاع و داخله را در جریان قرار داده است.
با این حال، مقام‌های محلی در  ولایت کنر، از مسدودشدن راه مواصلاتی به نورستان اظهار بی‌خبری کردند.
واصف الله واصفی سخنگوی والی کنر و شیر ولی صمیم سخنگوی فرماندهی امنیه این ولایت می‌گویند که تا حالا آن‌ها گزارشی مبنی بر مسدود شدن راه مواصلاتی نورستان از ولسوالی چپه دره ولایت کنر دریافت نکرده اند.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که این وزارت از نفوذ طالبان و مسدودشدن راه مواصلاتی نورستان در ولسوالی چپه دره ولایت کنر اطلاعی ندارد.
آقای عظیمی گفت: «در عملیات نوید بیشتر توجه به مناطق شرقی کشور شده است و این عملیات در ولسوالی چپه دره هم انجام خواهد شد.»
کار احمقانه
مقام‌های محلی در ولایت نورستان می‌گویند که باشنده‌گان چپه دره از نورستان به طور آزاد مواشی خریداری می‌کنند، اما راه مواصلاتی نورستان را در منطقه‌شان به روی مواد خوراکی مسدود کرده اند.
برخی از باشنده‌گان پارون مرکز ولایت نورستان، عملکرد باشنده‌گان گوسلک در برابر مردم نورستان را احمقانه خوانده اند.
حبیب الله شامی، از باشنده‌گان پارون می‌گوید که در برخی مناطق مرکز ولایت، مردم مسلح شده اند و اگر محاصره ادامه یابد، مردم وارد عمل خواهند شد.
شامی گفت: « این محاصره باعث جنگ بین مردم نورستان و باشندگان گوسلک خواهد شد.»
غلام الله فرمانده امنیه نورستان نیز تایید کرد که مردم دیگر حوصله تهدیدهای طالبان و باشنده‌گان گوسلک را ندارند.
در حال حاضر، خدمات شبکه تلفنی «روشن» به دلیل نبود مواد سوختی از کار افتاده است و مسوولان در ریاست مخابرات ولایت نورستان می‌گویند که مواد سوخت برای شبکه مخابراتی افغان تلیکام فقط هفت روز دیگر وجود دارد.
در نورستان دو شبکه مخابراتی (روشن و افغان تلیکام) فعالیت می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.