مجلس افغانستان: حمایت روسیه از طالبان غیرقابل تحمل است

گزارشگر:یک شنبه 6 جدی 1394 - ۰۵ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3نماینده‌گان مجلس در واکنش به سخنان اخیر ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان دربارۀ رابطۀ این کشور با طالبان را غیرقابل تحمل خواندند.
کابلوف هفتۀ گذشته به خبرگزاری انترفکس گفته بود که کشورش برای مبارزه با گروه داعش، با طالبان منافع مشترک دارد. او گفته بود که روسیه با گروه طالبان تماس برقرار کرده و مصروف تبادل اطلاعات با این گروه است.
این نخستین بار است که یک مقام رسمی دولت روسیه از روابط این کشور با طالبان سخن می‌گوید.
شماری از نماینده‌گان مجلس افغانستان روز شنبه این اظهارات او را مداخلۀ آشکار در امور داخلی افغانستان خواندند و وزارت خارجه را به دلیل سکوتش در برابر این‌گونه اظهارات کشورهای دیگر، سخت نکوهش کردند.
این نماینده‌گان می‌گویند که افغانستان به میدان جنگ قدرت‌های بزرگ تبدیل شده و دیگر توان تحمل این جنگ را ندارد. آن‌ها از حکومت افغانستان می‌خواهند که در این باره جدی باشد و دست‌های بیگانه‌ها را از افغانستان کوتاه کند.
شینکی کروخیل، یکی از این نماینده‌گان این اظهارات آقای کابلوف را نتیجۀ اظهارات غیرمسؤولانۀ شماری از اعضای مجلس می‌داند.
خانم کروخیل از هیچ عضم مجلس نام نمی‌برد؛ اما می‌گوید که اظهارات غیرمسؤولانۀ این نماینده‌گان زمینۀ دست‌اندازی خارجیان در امور داخلی افغانستان را فراهم کرده است. به گفتۀ او، این‌گونه اظهارات نماینده‌گان مجلس می‌توانند از باور کشورهای دیگر بر افغانستان بکاهند.
هم‌چنان عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس سکوت وزارت خارجۀ افغانستان در قبال اظهارات نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان را پرسش‌برانگیز می‌داند. او به کمیسیون‌های مربوط مجلس وظیفه سپرد تا دلیل این سکوت را از مقام‌های وزارت خارجه جویا شوند.
با وجود سکوت وزارت خارجه دربارۀ اظهارات کابلوف، وزارت دفاع افغانستان روابط روسیه با طالبان را غیرقابل قبول خوانده است.
گسترش فعالیت گروه داعش در افغانستان، به ویژه شمال کشور، نگرانی‌های روسیه و کشورهای همسود (مشترک‌المنافع) را برانگیخته است. روسیه اخیراً پایگاه و حضور نظامی‌اش را در تاجیکستان تقویت کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.