پانه‌تا در واکنش به اظهارات به کرزی: به‌جای انتقاد سپاس‌گذاری کنید

- ۱۵ میزان ۱۳۹۱

وزیر دفاع امریکا با انتقاد شدید از رییس‌‌جمهوری افغانستان گفت، حامد کرزی به جای آنکه نیروهای ائتلاف را به باد انتقاد بگیرد، باید از آن‌ها به خاطر فعالیت‌هایشان چه در گذشته و چه در حال در کشورش تشکر کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتقاد شدید لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا از حامد کرزی، رییس‌ جمهوری افغانستان به شکایت و دلخوری کرزی از نیروهای امریکایی باز می‌گردد.
کرزی پیشتر گفته بود که امریکا به جای تمرکز بر شبه‌نظامیان در افغانستان بر سمت شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان متمرکز شده است و این امر با شکست مواجه است.
پانه‌تا در جمع خبرنگارانی که وی را در سفر به امریکای لاتین همراهی کردند، گفت: ما به پیشرفت‌هایی در افغانستان دست یافته‌ایم چرا که در اینجا زنان و مردانی یونیفورم پوش هستند که تمایل دارند برای استقلال و تمامیت ارضی این کشور مبارزه کنند و جان خود را در این راه بدهند. این افراد جان خود را در مقابل دشمنان حقیقی داده‌اند. فکر می‌کنم که اگر حامد کرزی از اقدامات سربازان ائتلاف ناتو در کشورش تشکر کند بهتر باشد.
این انتقاد غیر منتظره از سوی وزیر دفاع امریکا در پی تنش‌های رو به رشد میان کابل و واشنگتن به دلیل افزایش حملات نیروهای افغان علیه نیروهای خارجی در داخل خاک افغانستان صورت گرفته است چرا که امریکا معتقد است شبه‌نظامیان طالبان با تحریک نیروهای امنیتی و پولیس افغان آنها را علیه نیروهای خارجی تحریک می‌کنند و هفته گذشته تعداد تلفات نظامیان امریکا در چنین حملاتی در داخل خاک افغانستان به دو هزار تن رسید.
با وجود اینکه حملات نیروهای افغان و نیروهای ائتلاف ناتو علیه شبه‌نظامیان باعث بی‌اثر کردن حملات و عملیات آنها شده و ضربه‌ شدیدی بر پیکره آنها وارد آورده، اما همین شبه نظامیان از داخل خاک پاکستان بار دیگر نیروهایی را برای خود به خدمت می‌گیرند و علیه نظامیان خارجی و نیروهای امنیتی و پولیس افغان حملاتی را ترتیب می‌دهند. از میان این گروه‌های شبه‌نظامی می‌توان به شبکه حقانی اشاره کرد. با این حال، امریکا به صورت مداوم از هواپیماهای بدون سرنشین خود علیه این گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر مرز میان پاکستان و افغانستان استفاده می‌کند.
رییس‌ جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری با شکایت و انتقاد از ناتو اعلام کرد که اگر آنها می‌خواهند شبه‌نظامیان را دستگیر کنند و به هلاکت برسانند باید ابتدا مخفیگاه‌های آنها را بیابند.
وی همچنین با اعلام نارضایتی از اقدامات امریکا در مقابله با شبه‌نظامیان اعلام کرد که سلاح مورد نیاز نیروهای افغان را از سایر کشورها چون روسیه و چین دریافت می‌کند.
اظهارات تند وزیر دفاع امریکا علیه کرزی در شرایطی مطرح شده است که تنها چند روز به نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل، بلژیک باقی مانده است.
در این نشست قرار است وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در خصوص جنگ و راه پیش‌رو در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و چگونگی انتقال و واگذاری کنترل امنیتی به ماموران پولیس و نیروهای امنیتی این کشور سخن بگویند.
علاوه بر این، بروز حملات بیشتر داخلی در خاک افغانستان که از سوی نیروهای این کشور علیه نیروهای خارجی صورت می‌گیرد، باعث بروز عدم اعتماد میان نیروهای افغان و ائتلاف شده و این مساله را مطرح کرده که واگذاری کنترل امنیتی به نیروهای افغان امری مشکل است.
آخرین دیدار پانه‌تا با کرزی به ماه مه سال جاری میلادی و زمانی که وی به افغانستان سفر کرده بود تا با سربازان و فرماندهان امریکایی مستقر در افغانستان دیدار کند، باز می‌گردد.
پانه‌تا در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حملات داخلی نیروهای افغان علیه نیروهای خارجی باعث می‌شود تا خروج نیروها از افغانستان تسریع شود گفت، پشتیبانی از زمان‌بندی خروج نیروها در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی همچنان امری است که از سوی ناتو و امریکا صورت می‌گیرد.
مقام‌های امریکایی اعلام کرده‌اند که ۲۰ هزار نیروی امریکایی پس از این زمان می‌توانند برای تداوم در بخش آموزش و تعلیم نیروهای افغان در زمینه کنترل امنیتی افغانستان در این کشور بمانند.
وزیر دفاع امریکا افزود: هدف من این است که برای ناتو و سایر متحدان این موضوع را آشکار کنم که ما تمام گام‌های ضروری را برای مقابله با تروریسم برداشته‌ایم.
تا به امروز ۵۳ نیروی ناتو در حملات داخلی نیروهای افغان علیه نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.